Det blir en blåsig inledning på 2019. Klass 2-varningar har utfärdats på flera håll.
Nedfallna träd har lett till strul för både tåg- och biltrafiken.
– Det är blåsigt väder som gäller i dag och i morgon. Anledningen är ett djupt lågtryck som kommer att röra sig åt nordost mot Finland, säger Therese Gadd, jourhavande meteorolog på SMHI.
Just nu är vinden västlig och i delar av Västra Götaland har klass 1-varningar utfärdats under den gångna natten.
Klass ett är den mildaste formen av varning som utfärdas och innebär vindbyar mellan 21 och 25 meter per sekund med risk för grenar och enstaka träd som kan knäckas.
Stopp i tågtrafiken
Den hårda vinden har ställt till en del problem i nyårstrafiken. I Västra Götaland rapporteras nedfallna träd på flera platser och Uddevallabron har fått stängas för tung trafik.
Enligt Trafikverkets pressjour berörs även tågtrafiken av den kraftiga vinden. Mellan Strömstad och Uddevalla kör tågen med reducerad hastighet på grund av kontaktledningsfel.
Under förmiddagen kommer klass 1-varningarna successivt att plockas bort i de nordvästra delarna, medan de får ligga kvar lite längre i Halland.
I takt med att lågtrycket drar vidare mot Finland under dagen vrider vinden och blir nordlig eller nordvästlig med hårda eller mycket hårda vindbyar. Över de östra farvattnen och Bottniska viken väntas storm.
Höjd beredskap
– Det väntas även stormbyar över Uppland och Roslagskusten under natten till onsdag och under onsdag morgon blir det stormbyar över Gotland.
Just nu finns klass 2-varningar utfärdade för Gotland, Roslags- och Upplandskusten samt de östra farvattnen.
På Orust är just nu ett hundratal hushåll utan ström och på elbolaget Eon har beredskapen höjts på grund av vädret.
– Vi har haft totalt 4 000 kunder som har varit utan ström under natten. Det kan bli tillfälliga avbrott då grenar faller ner på ledningar. Det är hyfsat utifrån vädersituationen som vi ser det, säger Björn Persson, på Eons pressjour.
Vattenfall har just nu sex pågående avbrott där cirka 750 kunder berörs.
(Helen Preutz/TT)