loadingSkolbarn skulle kunna få hjälp Foto: Henrik Montgomery/TT
Skolbarn skulle kunna få hjälp Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Stora brister i skolan för barn med diagnoser

Gustav Sjöholm

Tio procent av alla barn har en NPF-diagnos. Men en ny granskning visar att två av tre skolor brister när det gäller elever med exempelvis adhd, autism och dyslexi.

Skolinspektionen har följt med på 125 lektioner på 30 grundskolor i årskurs 7–9, för att granska hur skolor hjälper elever med neuropsykiatriska svårigheter.

Eleverna riskerar sämre skolresultat, men ofta vet de själva vad som krävs för att undervisningen ska fungera för dem. Det vet däremot ofta inte lärarna. Eleverna har ofta meddelat någon i personalen, men informationen har inte spridits till alla berörda lärare.

NPF

(TT)

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) drabbar en av tio elever. Det är en bred grupp, där bland annat adhd, autism, dyslexi, ticks och Tourettes ingår.

Tillstånden påverkar hur hjärnan och nervsystemet fungerar och hanterar information, och kan påverka koncentrationen och innebära en överkänslighet mot intryck, och svårigheter att reglera känslor.

I den aktuella granskningen används det bredare begreppet neuropsykiatriska svårigheter, vilket även inkluderar dem som inte har – och heller kanske aldrig får – en NPF-diagnos.

Källor: SPSM, Skolinspektionen

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkolbarn skulle kunna få hjälp Foto: Henrik Montgomery/TT
Skolbarn skulle kunna få hjälp Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Stora brister i skolan för barn med diagnoser

Gustav Sjöholm

Tio procent av alla barn har en NPF-diagnos. Men en ny granskning visar att två av tre skolor brister när det gäller elever med exempelvis adhd, autism och dyslexi.

Skolinspektionen har följt med på 125 lektioner på 30 grundskolor i årskurs 7–9, för att granska hur skolor hjälper elever med neuropsykiatriska svårigheter.

Eleverna riskerar sämre skolresultat, men ofta vet de själva vad som krävs för att undervisningen ska fungera för dem. Det vet däremot ofta inte lärarna. Eleverna har ofta meddelat någon i personalen, men informationen har inte spridits till alla berörda lärare.

NPF

(TT)

Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) drabbar en av tio elever. Det är en bred grupp, där bland annat adhd, autism, dyslexi, ticks och Tourettes ingår.

Tillstånden påverkar hur hjärnan och nervsystemet fungerar och hanterar information, och kan påverka koncentrationen och innebära en överkänslighet mot intryck, och svårigheter att reglera känslor.

I den aktuella granskningen används det bredare begreppet neuropsykiatriska svårigheter, vilket även inkluderar dem som inte har – och heller kanske aldrig får – en NPF-diagnos.

Källor: SPSM, Skolinspektionen

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024