loadingAntalet förare som kör omkring drogpåverkade på Kanadas vägar har fördubblats efter legaliseringen. En ökning som till viss del kan förklaras med fler drogtester.Foto: Archive Photos/Getty images
Antalet förare som kör omkring drogpåverkade på Kanadas vägar har fördubblats efter legaliseringen. En ökning som till viss del kan förklaras med fler drogtester.Foto: Archive Photos/Getty images
Utrikes

Stor ökning av trafikbrott i Kanada efter legalisering

IsacTeo

Sedan cannabis legaliserades i Kanada har antalet drogpåverkade förare mer än fördubblats i landet. Det visar en rapport från justitiedepartementet. En förklaring kan dock vara att polisen fick möjlighet att göra slumpmässiga drogtester vid vägkanten efter legaliseringen.

I rapporten som släpptes i juni förra året konstateras att den genomsnittliga andelen drogpåverkade förare hade ökat med 105 procent från 2017 till 2020. Från 9 till 19 brott per tiotusen invånare.

I samband med legaliseringen fick polisen möjlighet att stoppa bilar och göra drogtester på förare på plats, vilket enligt rapporten kan ha bidragit till den stora ökningen av antalet åtal.

”På grund av den nya lagstiftningen har polisen ytterligare medel tillgängliga för att upptäcka drogpåverkade förare, vilket delvis kan förklara ökningen”, konstaterar man i studien.

Rapporten visar att den här typen av brott hade ökat i alla jurisdiktioner förutom i Nunavut och Northwest Territories.

I British Columbia steg antalet brott med drogpåverkade förare med 212 procent under den undersökta perioden. I Yukon var ökningen 163 procent medan Prince Edward Island ökade med 142 procent. I Ontario och New Brunswick var ökningen 133 respektive 130 procent.

I Quebec var ökningen 88 procent, i Newfoundland och Labrador 84 procent, Saskatchewan 65 procent, och Nova Scotia 58 procent. Den lägsta uppmätta ökningen hade Manitoba med 48 procent, och Alberta med 47 procent.

Cannabis blev lagligt i hela Kanada i oktober 2018, vilket gjorde landet till det andra landet i världen som legaliserat användning av drogen för rekreation.

Inför legaliseringen uppgav en tjänsteman från Kanadas statistikbyrå att han inte kunde förutsäga hur legaliseringen skulle påverka körförmågan.

En annan farhåga var att domstolssystemet skulle bli lamslaget med en stor ökning av antalet fall av drogpåverkade förare.

Enligt en rapport från Public Safety Canada från 2022 har marijuana blivit en stor bidragande faktor till dödsolyckor.

Rapporten uppger att ”drogpåverkade förare är en starkt bidragande orsak till trafikolyckor med dödlig utgång, och att ungdomar fortsätter att vara den största gruppen av förare som dör i bilolyckor och testar positivt för droger”.

En majoritet av cannabisanvändarna som deltagit i undersökningen säger att de inte anser sig vara olämpliga att köra bil efter att ha använt drogen.

Bland dem som kört ett fordon under påverkan av cannabis sade de flesta att de inte uppfattade sitt beteende som riskfyllt. Närmare 40 procent uppgav att de inte kände sig påverkade och drygt en femtedel tyckte att de fortfarande kunde köra försiktigt, uppger rapporten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingAntalet förare som kör omkring drogpåverkade på Kanadas vägar har fördubblats efter legaliseringen. En ökning som till viss del kan förklaras med fler drogtester.Foto: Archive Photos/Getty images
Antalet förare som kör omkring drogpåverkade på Kanadas vägar har fördubblats efter legaliseringen. En ökning som till viss del kan förklaras med fler drogtester.Foto: Archive Photos/Getty images
Utrikes

Stor ökning av trafikbrott i Kanada efter legalisering

IsacTeo

Sedan cannabis legaliserades i Kanada har antalet drogpåverkade förare mer än fördubblats i landet. Det visar en rapport från justitiedepartementet. En förklaring kan dock vara att polisen fick möjlighet att göra slumpmässiga drogtester vid vägkanten efter legaliseringen.

I rapporten som släpptes i juni förra året konstateras att den genomsnittliga andelen drogpåverkade förare hade ökat med 105 procent från 2017 till 2020. Från 9 till 19 brott per tiotusen invånare.

I samband med legaliseringen fick polisen möjlighet att stoppa bilar och göra drogtester på förare på plats, vilket enligt rapporten kan ha bidragit till den stora ökningen av antalet åtal.

”På grund av den nya lagstiftningen har polisen ytterligare medel tillgängliga för att upptäcka drogpåverkade förare, vilket delvis kan förklara ökningen”, konstaterar man i studien.

Rapporten visar att den här typen av brott hade ökat i alla jurisdiktioner förutom i Nunavut och Northwest Territories.

I British Columbia steg antalet brott med drogpåverkade förare med 212 procent under den undersökta perioden. I Yukon var ökningen 163 procent medan Prince Edward Island ökade med 142 procent. I Ontario och New Brunswick var ökningen 133 respektive 130 procent.

I Quebec var ökningen 88 procent, i Newfoundland och Labrador 84 procent, Saskatchewan 65 procent, och Nova Scotia 58 procent. Den lägsta uppmätta ökningen hade Manitoba med 48 procent, och Alberta med 47 procent.

Cannabis blev lagligt i hela Kanada i oktober 2018, vilket gjorde landet till det andra landet i världen som legaliserat användning av drogen för rekreation.

Inför legaliseringen uppgav en tjänsteman från Kanadas statistikbyrå att han inte kunde förutsäga hur legaliseringen skulle påverka körförmågan.

En annan farhåga var att domstolssystemet skulle bli lamslaget med en stor ökning av antalet fall av drogpåverkade förare.

Enligt en rapport från Public Safety Canada från 2022 har marijuana blivit en stor bidragande faktor till dödsolyckor.

Rapporten uppger att ”drogpåverkade förare är en starkt bidragande orsak till trafikolyckor med dödlig utgång, och att ungdomar fortsätter att vara den största gruppen av förare som dör i bilolyckor och testar positivt för droger”.

En majoritet av cannabisanvändarna som deltagit i undersökningen säger att de inte anser sig vara olämpliga att köra bil efter att ha använt drogen.

Bland dem som kört ett fordon under påverkan av cannabis sade de flesta att de inte uppfattade sitt beteende som riskfyllt. Närmare 40 procent uppgav att de inte kände sig påverkade och drygt en femtedel tyckte att de fortfarande kunde köra försiktigt, uppger rapporten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024