Sedan cannabis legaliserades i Kanada har antalet drogpåverkade förare mer än fördubblats i landet. Det visar en rapport från justitiedepartementet. En förklaring kan dock vara att polisen fick möjlighet att göra slumpmässiga drogtester vid vägkanten efter legaliseringen.
I rapporten som släpptes i juni förra året konstateras att den genomsnittliga andelen drogpåverkade förare hade ökat med 105 procent från 2017 till 2020. Från 9 till 19 brott per tiotusen invånare.
I samband med legaliseringen fick polisen möjlighet att stoppa bilar och göra drogtester på förare på plats, vilket enligt rapporten kan ha bidragit till den stora ökningen av antalet åtal.
”På grund av den nya lagstiftningen har polisen ytterligare medel tillgängliga för att upptäcka drogpåverkade förare, vilket delvis kan förklara ökningen”, konstaterar man i studien.
Rapporten visar att den här typen av brott hade ökat i alla jurisdiktioner förutom i Nunavut och Northwest Territories.
I British Columbia steg antalet brott med drogpåverkade förare med 212 procent under den undersökta perioden. I Yukon var ökningen 163 procent medan Prince Edward Island ökade med 142 procent. I Ontario och New Brunswick var ökningen 133 respektive 130 procent.
I Quebec var ökningen 88 procent, i Newfoundland och Labrador 84 procent, Saskatchewan 65 procent, och Nova Scotia 58 procent. Den lägsta uppmätta ökningen hade Manitoba med 48 procent, och Alberta med 47 procent.
Cannabis blev lagligt i hela Kanada i oktober 2018, vilket gjorde landet till det andra landet i världen som legaliserat användning av drogen för rekreation.
Inför legaliseringen uppgav en tjänsteman från Kanadas statistikbyrå att han inte kunde förutsäga hur legaliseringen skulle påverka körförmågan.
En annan farhåga var att domstolssystemet skulle bli lamslaget med en stor ökning av antalet fall av drogpåverkade förare.
Enligt en rapport från Public Safety Canada från 2022 har marijuana blivit en stor bidragande faktor till dödsolyckor.
Rapporten uppger att ”drogpåverkade förare är en starkt bidragande orsak till trafikolyckor med dödlig utgång, och att ungdomar fortsätter att vara den största gruppen av förare som dör i bilolyckor och testar positivt för droger”.
En majoritet av cannabisanvändarna som deltagit i undersökningen säger att de inte anser sig vara olämpliga att köra bil efter att ha använt drogen.
Bland dem som kört ett fordon under påverkan av cannabis sade de flesta att de inte uppfattade sitt beteende som riskfyllt. Närmare 40 procent uppgav att de inte kände sig påverkade och drygt en femtedel tyckte att de fortfarande kunde köra försiktigt, uppger rapporten.