loadingFoto: Anna H Bauer
Foto: Anna H Bauer
Inrikes

Stockholm höjer p-böterna – pengar behövs till budgeten 2019

Epoch Times

Stockholms stad vill få in 85 miljoner kronor extra till budgeten. För att få in pengarna kommer man att höja p-böterna, skriver DN.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger att en höjning är planerad, vilket kommer att gälla alla typer av böter.

– Vi kommer att höja allihop. Hur det kommer att se ut återkommer vi till i ärendet. Det finns ett tak för det som staten har sagt. Vi får inte sätta högre avgift än 1 300 kronor, även om vi tycker att det borde vara högre när det gäller de mest trafikfarliga felparkeringarna, säger han till tidningen.

2016 fick staden in 314 miljoner kronor på 488 775 stycken felparkerade bilar i kommunen. Året efter beslutade fullmäktige att höja böterna, varpå man fick in 336 miljoner kronor.

Kommunen har dock ingen plan på hur man ska få in pengarna – det som är klart är att det kommer att bli dyrare att felparkera sin bil i Stockholm.

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) anser att det är orimligt att få in ytterligare 85 miljoner på böter.

– Det är fullständigt absurt. Den enda lösningen jag kan se på detta är att finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och trafikborgarrådet Daniel Helldén personligen är ute och hjälper till för att få in pengarna genom att lappa hela stan. Det kommer inte att gå, säger han till DN. 

Daniel Helldén menar ändå att man kommer att få in extra pengar i samband med höjningen av böterna. Man kommer därför ”att ta fram ett ärende med en mer precis kalkyl”.

Tidigast i början av nästa år kommer fullmäktige att fatta beslut i frågan.

Bötesbelopp för Stockholm

1 200 kronor: Felparkeringar som anses vara trafikfarliga eller hindrande.

850 kronor: Trafikstörande eller hindrande uppställning.

750 kronor: Mindre trafikstörande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingFoto: Anna H Bauer
Foto: Anna H Bauer
Inrikes

Stockholm höjer p-böterna – pengar behövs till budgeten 2019

Epoch Times

Stockholms stad vill få in 85 miljoner kronor extra till budgeten. För att få in pengarna kommer man att höja p-böterna, skriver DN.

Trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) säger att en höjning är planerad, vilket kommer att gälla alla typer av böter.

– Vi kommer att höja allihop. Hur det kommer att se ut återkommer vi till i ärendet. Det finns ett tak för det som staten har sagt. Vi får inte sätta högre avgift än 1 300 kronor, även om vi tycker att det borde vara högre när det gäller de mest trafikfarliga felparkeringarna, säger han till tidningen.

2016 fick staden in 314 miljoner kronor på 488 775 stycken felparkerade bilar i kommunen. Året efter beslutade fullmäktige att höja böterna, varpå man fick in 336 miljoner kronor.

Kommunen har dock ingen plan på hur man ska få in pengarna – det som är klart är att det kommer att bli dyrare att felparkera sin bil i Stockholm.

Oppositionsborgarrådet Jan Valeskog (S) anser att det är orimligt att få in ytterligare 85 miljoner på böter.

– Det är fullständigt absurt. Den enda lösningen jag kan se på detta är att finansborgarrådet Anna König Jerlmyr och trafikborgarrådet Daniel Helldén personligen är ute och hjälper till för att få in pengarna genom att lappa hela stan. Det kommer inte att gå, säger han till DN. 

Daniel Helldén menar ändå att man kommer att få in extra pengar i samband med höjningen av böterna. Man kommer därför ”att ta fram ett ärende med en mer precis kalkyl”.

Tidigast i början av nästa år kommer fullmäktige att fatta beslut i frågan.

Bötesbelopp för Stockholm

1 200 kronor: Felparkeringar som anses vara trafikfarliga eller hindrande.

850 kronor: Trafikstörande eller hindrande uppställning.

750 kronor: Mindre trafikstörande.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024