loadingStampens vd Johan Hansson hänvisar till minskade annonsintäkter. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Stampens vd Johan Hansson hänvisar till minskade annonsintäkter. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Stampen varslar över 100 anställda

TT

Mediekoncernen Stampen Media ska varsla drygt 100 personer om uppsägning till följd av ett sparpaket, rapporterar flera medier. Stampens vd hänvisar till ett kraftigt annonstapp för koncernens lokaltidningar i augusti.

Beskedet om varslet meddelades på tisdagseftermiddagen av vd Johan Hansson.

– Vi kommer att varsla drygt 100 personer om uppsägning, och jag har informerat personalen att särskilt annonsavdelningen kommer att påverkas, säger Hansson till branschtidningen Journalisten.

Hansson hänvisar bland annat till ett annonstapp på över 30 procent i augusti för lokalpressen.

– Vi undersöker möjligheterna att spara på bland annat distribution och övriga kostnader, men lönerna utgör den absolut största kostnaden och ska vi spara behöver vi minska antalet tjänster, säger han till tidningen.

Göteborgs-Postens lokala fackordförande Gabriella Mohoff säger att "alla är chockade" efter beskedet.

– Det är jättetråkigt och folk är förstås oroliga, men vi vet inte än hur det kommer att slå mot olika avdelningar, säger Mohoff till Journalisten.

Stampen Media har omkring 1 500 medarbetare och äger 18 tidningstitlar, bland dem finns framför allt tidningar i västra Sverige som Göteborgs-Posten, Bohusläningen och TTELA.

Koncernen genomförde ett större sparpaket i januari där ett tjugotal tjänster försvann, enligt Journalisten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingStampens vd Johan Hansson hänvisar till minskade annonsintäkter. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Stampens vd Johan Hansson hänvisar till minskade annonsintäkter. Arkivbild. Foto: Björn Larsson Rosvall/TT
Inrikes

Stampen varslar över 100 anställda

TT

Mediekoncernen Stampen Media ska varsla drygt 100 personer om uppsägning till följd av ett sparpaket, rapporterar flera medier. Stampens vd hänvisar till ett kraftigt annonstapp för koncernens lokaltidningar i augusti.

Beskedet om varslet meddelades på tisdagseftermiddagen av vd Johan Hansson.

– Vi kommer att varsla drygt 100 personer om uppsägning, och jag har informerat personalen att särskilt annonsavdelningen kommer att påverkas, säger Hansson till branschtidningen Journalisten.

Hansson hänvisar bland annat till ett annonstapp på över 30 procent i augusti för lokalpressen.

– Vi undersöker möjligheterna att spara på bland annat distribution och övriga kostnader, men lönerna utgör den absolut största kostnaden och ska vi spara behöver vi minska antalet tjänster, säger han till tidningen.

Göteborgs-Postens lokala fackordförande Gabriella Mohoff säger att "alla är chockade" efter beskedet.

– Det är jättetråkigt och folk är förstås oroliga, men vi vet inte än hur det kommer att slå mot olika avdelningar, säger Mohoff till Journalisten.

Stampen Media har omkring 1 500 medarbetare och äger 18 tidningstitlar, bland dem finns framför allt tidningar i västra Sverige som Göteborgs-Posten, Bohusläningen och TTELA.

Koncernen genomförde ett större sparpaket i januari där ett tjugotal tjänster försvann, enligt Journalisten.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024