loading
Torill Kornfeldt köper färs och oxsvans till en gryta hon ska laga i helgen av Lars Andersson från Södervidinge på en parkeringsplats i Lund. Foto: Johan Nilsson/TT
Torill Kornfeldt köper färs och oxsvans till en gryta hon ska laga i helgen av Lars Andersson från Södervidinge på en parkeringsplats i Lund. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Sprudlande kommers för närodlat på nätet

Epoch Times

Minst 300 000 svenskar har gått med i en så kallad rekoring och bara under sommaren har flera nya ringar skapats.

I grupper på Facebook handlar de närodlad mat och slipper åka runt bland gårdsbutiker samtidigt som små, lokala producenter har fått ett nytt ben att stå på.

En rekoring är helt enkelt en Facebookgrupp där producenterna lägger ut meddelanden om vad de vill sälja och kunderna gör sina beställningar i kommentarsfältet.

En gång varje eller varannan vecka är det varuutlämning, till exempel på en parkeringsplats. Då har producenterna redan fått betalt och kan personligen leverera till alla beställare på en gång.

— Ur Icas perspektiv är rekoringarna ingenting, men för den småskaliga producenten kan de vara allt, säger Håkan Eriksson, projektledare på Hushållningssällskapet.

Sveriges första rekoring startades i Grästorp 2016. Hösten 2017 fanns 50 stycken och i dag drygt 150.

— Det har fullkomligt exploderat de två senaste åren. Nu under sommaren har en massa nya startat, säger Håkan Eriksson och nämner Härjedalen, Sundsvall och Molkom som färska exempel.

Började i Finland

Idén har hämtats i Finland, där ekobonden Thomas Snellman år 2013 utvecklade det enkla konceptet att ta sociala medier till hjälp för att tussa ihop små livsmedelsproducenter med konsumenter i närområdet.

Noemi Kubiak handlar mat från rekoringen i Lund varje vecka sedan ett år tillbaka. Det är en av veckans höjdpunkter, tycker hon. Ofta köper hon en kasse med säsongens grönsaker som odlaren komponerat och så får hon utifrån det leta fram recept.

— Det är inte alltid helt perfekt utseende och ibland finns det kanske lite småkryp kvar, men det är bara ett tecken på att det kommer direkt från jorden, säger hon.

Den här kvällen köper hon också majskolvar av Håkan Strandberg från Lackalänga.

— De är plockade efter lunch, säger han.

Upp till producenten

Säljaren slipper utgifter för annonser och markhyra. Men hur kan kunden veta att livsmedlen som erbjuds har hanterats på rätt sätt och är säkra att äta?

— Det är hela tiden upp till producenten att följa de lagar och regler som finns, säger Håkan Eriksson.

— Det känns ganska säkert. Det är ju småskaliga livsmedelsproducenter som gör allting hantverksmässigt och är stolta över sina produkter.

Eftersom rekoringarna är så lösa i sina konturer finns ingen pålitlig siffra över hur stor omsättningen är. Den senaste uppskattningen av antalet anslutna konsumenter gjordes i april. Då var de drygt 300 000 stycken och troligen är de ännu fler i dag, enligt Håkan Eriksson, men vissa handlar bara någon gång ibland, andra varje vecka.

Kör om Finland

Rekoringarnas uppfinnare, Thomas Snellman i finländska Österbotten, tror att de svenska rekoringarna nu är på väg att köra om de finländska i storlek.

Han pekar också på en snabb utveckling i Norge, där världens största rekoring finns – i Trondheim med 22 000 medlemmar. Rekoringar har också sett dagens ljus i Danmark, Italien, Sydafrika, Kanada, Irland och Island.

— Det var en fråga om tajming och behov, säger Thomas Snellman om det stora genomslaget.

Kundsegmentet som vill veta varifrån maten kommer växer, producenterna har behov av att hitta kanaler utanför de stora livsmedelskedjorna och sociala medier är välspridda i hela samhället.

— Det var summan av flera lyckliga sammanträffanden.

Johanna Rasmusson säljer lådor med kött. Visst hade det varit ännu smidigare om alla kunderna hade kommit hem till hennes gårdsbutik några mil utanför Lund. Men just de här kunderna som hon möter via rekoringen hade inte åkt så långt.

Folk har inte tid. Det här är jätteenkelt för kunderna.
 
(Cecilia Klintö/TT)

Rekoringar

(TT)

Rekoringar är lokala marknadsplatser för närproducerad mat. Köpare och säljare ingår i en lokal Facebookgrupp, där de kan göra upp om beställningar och betalning. Sedan träffas de fysiskt vid en given tidpunkt för leverans av beställda varor. På vissa orter sker detta en gång i veckan, på andra orter mer sällan.

Reko är en förkortning av "rejäl konsumtion".

Säljarna i en rekoring ska bara erbjuda egenproducerade livsmedel och biprodukter. Både hobbyproducenter och företag kan erbjuda varor till försäljning.

Deltagandet i en rekoring är gratis för både producent och konsument.

(Källa: Hushållningssällskapet)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Torill Kornfeldt köper färs och oxsvans till en gryta hon ska laga i helgen av Lars Andersson från Södervidinge på en parkeringsplats i Lund. Foto: Johan Nilsson/TT
Torill Kornfeldt köper färs och oxsvans till en gryta hon ska laga i helgen av Lars Andersson från Södervidinge på en parkeringsplats i Lund. Foto: Johan Nilsson/TT
Inrikes

Sprudlande kommers för närodlat på nätet

Epoch Times

Minst 300 000 svenskar har gått med i en så kallad rekoring och bara under sommaren har flera nya ringar skapats.

I grupper på Facebook handlar de närodlad mat och slipper åka runt bland gårdsbutiker samtidigt som små, lokala producenter har fått ett nytt ben att stå på.

En rekoring är helt enkelt en Facebookgrupp där producenterna lägger ut meddelanden om vad de vill sälja och kunderna gör sina beställningar i kommentarsfältet.

En gång varje eller varannan vecka är det varuutlämning, till exempel på en parkeringsplats. Då har producenterna redan fått betalt och kan personligen leverera till alla beställare på en gång.

— Ur Icas perspektiv är rekoringarna ingenting, men för den småskaliga producenten kan de vara allt, säger Håkan Eriksson, projektledare på Hushållningssällskapet.

Sveriges första rekoring startades i Grästorp 2016. Hösten 2017 fanns 50 stycken och i dag drygt 150.

— Det har fullkomligt exploderat de två senaste åren. Nu under sommaren har en massa nya startat, säger Håkan Eriksson och nämner Härjedalen, Sundsvall och Molkom som färska exempel.

Började i Finland

Idén har hämtats i Finland, där ekobonden Thomas Snellman år 2013 utvecklade det enkla konceptet att ta sociala medier till hjälp för att tussa ihop små livsmedelsproducenter med konsumenter i närområdet.

Noemi Kubiak handlar mat från rekoringen i Lund varje vecka sedan ett år tillbaka. Det är en av veckans höjdpunkter, tycker hon. Ofta köper hon en kasse med säsongens grönsaker som odlaren komponerat och så får hon utifrån det leta fram recept.

— Det är inte alltid helt perfekt utseende och ibland finns det kanske lite småkryp kvar, men det är bara ett tecken på att det kommer direkt från jorden, säger hon.

Den här kvällen köper hon också majskolvar av Håkan Strandberg från Lackalänga.

— De är plockade efter lunch, säger han.

Upp till producenten

Säljaren slipper utgifter för annonser och markhyra. Men hur kan kunden veta att livsmedlen som erbjuds har hanterats på rätt sätt och är säkra att äta?

— Det är hela tiden upp till producenten att följa de lagar och regler som finns, säger Håkan Eriksson.

— Det känns ganska säkert. Det är ju småskaliga livsmedelsproducenter som gör allting hantverksmässigt och är stolta över sina produkter.

Eftersom rekoringarna är så lösa i sina konturer finns ingen pålitlig siffra över hur stor omsättningen är. Den senaste uppskattningen av antalet anslutna konsumenter gjordes i april. Då var de drygt 300 000 stycken och troligen är de ännu fler i dag, enligt Håkan Eriksson, men vissa handlar bara någon gång ibland, andra varje vecka.

Kör om Finland

Rekoringarnas uppfinnare, Thomas Snellman i finländska Österbotten, tror att de svenska rekoringarna nu är på väg att köra om de finländska i storlek.

Han pekar också på en snabb utveckling i Norge, där världens största rekoring finns – i Trondheim med 22 000 medlemmar. Rekoringar har också sett dagens ljus i Danmark, Italien, Sydafrika, Kanada, Irland och Island.

— Det var en fråga om tajming och behov, säger Thomas Snellman om det stora genomslaget.

Kundsegmentet som vill veta varifrån maten kommer växer, producenterna har behov av att hitta kanaler utanför de stora livsmedelskedjorna och sociala medier är välspridda i hela samhället.

— Det var summan av flera lyckliga sammanträffanden.

Johanna Rasmusson säljer lådor med kött. Visst hade det varit ännu smidigare om alla kunderna hade kommit hem till hennes gårdsbutik några mil utanför Lund. Men just de här kunderna som hon möter via rekoringen hade inte åkt så långt.

Folk har inte tid. Det här är jätteenkelt för kunderna.
 
(Cecilia Klintö/TT)

Rekoringar

(TT)

Rekoringar är lokala marknadsplatser för närproducerad mat. Köpare och säljare ingår i en lokal Facebookgrupp, där de kan göra upp om beställningar och betalning. Sedan träffas de fysiskt vid en given tidpunkt för leverans av beställda varor. På vissa orter sker detta en gång i veckan, på andra orter mer sällan.

Reko är en förkortning av "rejäl konsumtion".

Säljarna i en rekoring ska bara erbjuda egenproducerade livsmedel och biprodukter. Både hobbyproducenter och företag kan erbjuda varor till försäljning.

Deltagandet i en rekoring är gratis för både producent och konsument.

(Källa: Hushållningssällskapet)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024