loading
Inrikes

Spelifiering kan vara nästa steg för Sveriges nätcasinon

Casinoguide.se

Spelmarknaden har länge varit snabb med anamma ny teknik. Eftersom den länge förutspådda VR-trenden ännu inte slagit igenom kan istället spelifiering vara nästa steg för landets nätcasinon.

Sedan en tid tillbaka har den stora delen av den kommersiella spelindustrin flyttat ut på nätet och in i våra datorer, telefoner och plattor. Inte bara har spelen blivit mer tillgängliga, de har blivit mer avancerade med lägre insatser – till skillnad från ett fysiskt casino går det på nätet att lägga insatser för under kronan. Alla dessa faktorer har bidragit till att den svenska spelmarknaden utvecklats i raketfart. Numera finns det hundratals nätcasinon att välja mellan. Här finns mer läsning om de populäraste alternativen just nu.

I en ny rapport meddelade Spelinspektionen att spelbolagen omsatt 6,5 miljarder kronor under årets andra kvartal och sett till det stora intresset har spelbolagen varit snabba med att anamma ny teknik. Sedan en tid tillbaka har det exempelvis varit möjligt att betta på en pågående idrottsmatch där oddsen uppdateras i realtid. Det finns också de spelsajter som accepterar insättningar och uttag via snabba tredjepartslösningar och blixtsnabb registrering med ens e-legitimation.

Den troligaste vägen för spelbolagen

Länge var det många som trodde att VR-tekniken (Virtual Reality) skulle bli det nästa stora i spelvärlden. Även om det i dag finns större möjligheter till att utveckla läckra VR-spel har genomslaget inte blivit så pass stort som man hade kunnat tro. Detta gäller både för klassiska TV-spel och nätcasinon.

Internationellt sett finns det nämligen spelbolag som har börjat laborera med VR, en teknik som gör det möjligt för spelaren att besöka ett fysiskt casino direkt från vardagsrummet. Den som bär VR-glasögon får nämligen se en värld målas upp direkt framför sig och ens vy ändras genom hur man vrider huvudet. Här i Sverige har VR-casinon ännu inte blivit en grej och frågan är om det någonsin kommer att bli det.

Tekniken kräver mer från spelaren och det är mer komplicerat och tidskrävande för spelutvecklarna att leverera nya spel. Av den anledningen är istället spelifiering ett mer troligt nästa steg.

Detta är spelifiering

'Spelifiering är inte på något vis en ny företeelse, det har bara använts på olika sätt. Konceptet går ut på att hämta element från spelvärlden och implementera dem där de inte vanligtvis förekommer. Exempel på detta är matbutikernas bonussystem där man samlar poäng genom att handla varor och sedan får en check. Spelifiering används också i vissa skolor och universitet där studenterna kan belönas med olika emblem i olika digitala läroprogram.

Det finns redan nätcasinon som har börjat spelifiera upplevelsen för att skapa en lojalare användarkrets. Exempelvis kan användaren skapa en avatar som hen sedan får utveckla med hjälp av att spendera intjänade poäng. I detta ingår också att låsa upp olika förmåner och spelmöjligheter, som ett sätt att göra helhetsupplevelsen till något större än själva spelen.

Jämfört med att arbete med VR-teknik kräver spelifiering mindre av den enskilde spelaren, det är också mindre kostsamt att utveckla för spelbolagen. Med andra ord skulle det inte förvåna oss om detta blir nästa stora grej.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Mest lästa

Nyhetstips

Har du tips på något vi borde skriva om? Skicka till es.semithcope@spit

loading
Inrikes

Spelifiering kan vara nästa steg för Sveriges nätcasinon

Casinoguide.se

Spelmarknaden har länge varit snabb med anamma ny teknik. Eftersom den länge förutspådda VR-trenden ännu inte slagit igenom kan istället spelifiering vara nästa steg för landets nätcasinon.

Sedan en tid tillbaka har den stora delen av den kommersiella spelindustrin flyttat ut på nätet och in i våra datorer, telefoner och plattor. Inte bara har spelen blivit mer tillgängliga, de har blivit mer avancerade med lägre insatser – till skillnad från ett fysiskt casino går det på nätet att lägga insatser för under kronan. Alla dessa faktorer har bidragit till att den svenska spelmarknaden utvecklats i raketfart. Numera finns det hundratals nätcasinon att välja mellan. Här finns mer läsning om de populäraste alternativen just nu.

I en ny rapport meddelade Spelinspektionen att spelbolagen omsatt 6,5 miljarder kronor under årets andra kvartal och sett till det stora intresset har spelbolagen varit snabba med att anamma ny teknik. Sedan en tid tillbaka har det exempelvis varit möjligt att betta på en pågående idrottsmatch där oddsen uppdateras i realtid. Det finns också de spelsajter som accepterar insättningar och uttag via snabba tredjepartslösningar och blixtsnabb registrering med ens e-legitimation.

Den troligaste vägen för spelbolagen

Länge var det många som trodde att VR-tekniken (Virtual Reality) skulle bli det nästa stora i spelvärlden. Även om det i dag finns större möjligheter till att utveckla läckra VR-spel har genomslaget inte blivit så pass stort som man hade kunnat tro. Detta gäller både för klassiska TV-spel och nätcasinon.

Internationellt sett finns det nämligen spelbolag som har börjat laborera med VR, en teknik som gör det möjligt för spelaren att besöka ett fysiskt casino direkt från vardagsrummet. Den som bär VR-glasögon får nämligen se en värld målas upp direkt framför sig och ens vy ändras genom hur man vrider huvudet. Här i Sverige har VR-casinon ännu inte blivit en grej och frågan är om det någonsin kommer att bli det.

Tekniken kräver mer från spelaren och det är mer komplicerat och tidskrävande för spelutvecklarna att leverera nya spel. Av den anledningen är istället spelifiering ett mer troligt nästa steg.

Detta är spelifiering

'Spelifiering är inte på något vis en ny företeelse, det har bara använts på olika sätt. Konceptet går ut på att hämta element från spelvärlden och implementera dem där de inte vanligtvis förekommer. Exempel på detta är matbutikernas bonussystem där man samlar poäng genom att handla varor och sedan får en check. Spelifiering används också i vissa skolor och universitet där studenterna kan belönas med olika emblem i olika digitala läroprogram.

Det finns redan nätcasinon som har börjat spelifiera upplevelsen för att skapa en lojalare användarkrets. Exempelvis kan användaren skapa en avatar som hen sedan får utveckla med hjälp av att spendera intjänade poäng. I detta ingår också att låsa upp olika förmåner och spelmöjligheter, som ett sätt att göra helhetsupplevelsen till något större än själva spelen.

Jämfört med att arbete med VR-teknik kräver spelifiering mindre av den enskilde spelaren, det är också mindre kostsamt att utveckla för spelbolagen. Med andra ord skulle det inte förvåna oss om detta blir nästa stora grej.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2025