Spelmarknaden har länge varit snabb med anamma ny teknik. Eftersom den länge förutspådda VR-trenden ännu inte slagit igenom kan istället spelifiering vara nästa steg för landets nätcasinon.
Sedan en tid tillbaka har den stora delen av den kommersiella spelindustrin flyttat ut på nätet och in i våra datorer, telefoner och plattor. Inte bara har spelen blivit mer tillgängliga, de har blivit mer avancerade med lägre insatser – till skillnad från ett fysiskt casino går det på nätet att lägga insatser för under kronan. Alla dessa faktorer har bidragit till att den svenska spelmarknaden utvecklats i raketfart. Numera finns det hundratals nätcasinon att välja mellan. Här finns mer läsning om de populäraste alternativen just nu.
I en ny rapport meddelade Spelinspektionen att spelbolagen omsatt 6,5 miljarder kronor under årets andra kvartal och sett till det stora intresset har spelbolagen varit snabba med att anamma ny teknik. Sedan en tid tillbaka har det exempelvis varit möjligt att betta på en pågående idrottsmatch där oddsen uppdateras i realtid. Det finns också de spelsajter som accepterar insättningar och uttag via snabba tredjepartslösningar och blixtsnabb registrering med ens e-legitimation.
Den troligaste vägen för spelbolagen
Länge var det många som trodde att VR-tekniken (Virtual Reality) skulle bli det nästa stora i spelvärlden. Även om det i dag finns större möjligheter till att utveckla läckra VR-spel har genomslaget inte blivit så pass stort som man hade kunnat tro. Detta gäller både för klassiska TV-spel och nätcasinon.
Internationellt sett finns det nämligen spelbolag som har börjat laborera med VR, en teknik som gör det möjligt för spelaren att besöka ett fysiskt casino direkt från vardagsrummet. Den som bär VR-glasögon får nämligen se en värld målas upp direkt framför sig och ens vy ändras genom hur man vrider huvudet. Här i Sverige har VR-casinon ännu inte blivit en grej och frågan är om det någonsin kommer att bli det.
Tekniken kräver mer från spelaren och det är mer komplicerat och tidskrävande för spelutvecklarna att leverera nya spel. Av den anledningen är istället spelifiering ett mer troligt nästa steg.
Detta är spelifiering
'Spelifiering är inte på något vis en ny företeelse, det har bara använts på olika sätt. Konceptet går ut på att hämta element från spelvärlden och implementera dem där de inte vanligtvis förekommer. Exempel på detta är matbutikernas bonussystem där man samlar poäng genom att handla varor och sedan får en check. Spelifiering används också i vissa skolor och universitet där studenterna kan belönas med olika emblem i olika digitala läroprogram.
Det finns redan nätcasinon som har börjat spelifiera upplevelsen för att skapa en lojalare användarkrets. Exempelvis kan användaren skapa en avatar som hen sedan får utveckla med hjälp av att spendera intjänade poäng. I detta ingår också att låsa upp olika förmåner och spelmöjligheter, som ett sätt att göra helhetsupplevelsen till något större än själva spelen.
Jämfört med att arbete med VR-teknik kräver spelifiering mindre av den enskilde spelaren, det är också mindre kostsamt att utveckla för spelbolagen. Med andra ord skulle det inte förvåna oss om detta blir nästa stora grej.