Sover man verkligen bäst i ett kallt rum? Så här säger läkarna
Forskning visar att man får lättare att somna, och sover djupare under natten när rummet är svalt.


Det finns faktiskt en magisk temperatur för optimal sömn, och det är kallare än du kanske tror! Så dra ner elementet eller öppna fönstret och vädra ut värmen så kommer du att sova mycket bättre.

Om du oftast sover lätt och kanske oroligt under natten vet du hur frustrerande det kan vara att ha något som stör i sovrummet när det är dags att krypa till kojs. Tickande klockor, starka gatlampor, för varma täcken och kuddar, eller en snarkande partner är definitivt något av en lätt-väckt människas värsta mardröm. Men genom att exprimentera lite med temperaturen kan det hända att du lyckas bli av med sovproblemen för gott.

Så, vilken är den magiska temperaturen? Mellan 16 och 19 grader säger experterna.

Christopher Winter är medicinsk chef för Charlottesville Neurology & Sleep Medicine. För att ta reda på den bästa temperaturrekommendationen, insåg Winter att man måste ta hänsyn till kroppens egna temperaturreglering.

En lägre kroppstemperatur under hela natten gör också att man sover djupare.

Christopher Winter, läkare och sömnspecialist

Om den omgivande temperaturen hamnar över eller under de rekommenderade marginalerna, är risken större att man får en störd sömn, vilket beror på vår egen inre temperaturregleringscykel, säger Winter.

– Vår kroppstemperatur följer ett naturligt mönster av upp- och nedgångar under en 24-timmarsperiod, förklarar Winter i en artikel i Huffington Post. Vår "topptemperatur" inträffar under sen eftermiddag och den är som lägst runt klockan fem på morgonen. Tröttheten kommer normalt sett när vår kroppstemperatur börjar sjunka.

Så logiskt sett kommer man alltså att somna bättre om rummet är svalt.

Kroppens temperatur går vanligtvis ner lite på kvällen när det är dags att sova.

En lägre kroppstemperatur under hela natten gör också att man sover djupare, fortsätter Winter. Att få en djup och återhämtande sömn är ytterst viktigt om man vill känna sig pigg och utvilad, redo att möta dagens åtaganden när man vaknar vid 6-7-tiden på morgonen.

Cameron Van den Heuvel från University of South Australia's Center for Sleep Research stödjer det här påståendet. Med fokus på allmänna sömnproblem, och särskilt sömnlöshet, upptäckte Van den Heuvel, intressant nog, att personer som har insomningssvårigheter tenderar att ha en varmare kroppstemperatur precis innan de ska sova.

Det här resulterar i att man hamnar i ett tillstånd av ”ökad vakenhet”, förklarar han i studien. Tillståndet förhindrar personen från att somna eftersom man måste vänta på att kroppen blir av med överskottsvärmen som håller en vaken och handlingsberedd.

Att man har svårt att somna kan bero på att man har en något högre kroppstemperatur precis innan man ska sova.

Ett svalare sovrum kan då hjälpa kroppen att göra sig av med värme vilket underlättar insomnandet (det här gäller dock inte alltid om insomningssvårigheterna beror på andra saker såsom värk, oro eller depression).

Men en snabbare resa till drömmarnas land är inte den enda fördelen med ett svalt sovrum. Enligt naturläkaren Natasha Turner kan en för hög kroppstemperatur under sömnen ”hämma frisläppandet av tillväxthormon, vilket innebär att man inte kommer att ”bränna” fett medan man sover”. Så att sova i en temperatur mellan 16 och 19 grader kan faktiskt hjälpa oss att gå ner i vikt.

Men ännu viktigare är att tillväxthormonerna som frisläpps under natten är avgörande för kroppens vävnadsreparation, såsom muskeluppbyggnad, bentäthet och hudens och hårets föryngringsprocesser.

Frasen ”du behöver sin skönhetssömn” har alltså i högsta grad en sann innebörd!

Dessutom varnar "The Sleep Judge" för att sömnbrist är en viktig bidragande orsak till hjärtsjukdomar, fetma och kognitiv dysfunktion; över tid hindrar otillräcklig sömn vår förmåga till reparation och försämrar våra mentala processer under dagen.

Så var uppmärksam på temperaturen i ditt sovrum – din hälsa kommer att tacka dig för det!

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.