Hög urskiljningsförmåga är viktigare än någonsin för mediekonsumenter. Det är inte bara vilka ämnen som tas upp, vad som frågas, utan även vem som tillfrågas som spelar roll.
Den amerikanska finansinspektionen SEC (Securities Exchange Commission) kom nyligen med ett motvilligt godkännande av börshandlade värdepapper knutna till kryptovalutan Bitcoin. Som ett resultat av detta arrangerades ett segment i en talkshow i Sveriges Radio, där bland andra en ekonom från bankvärlden hade bjudits in för att dela med sig av sina åsikter. Den avslutande frågan i inslaget var huruvida Bitcoin kommer att ”... vara någonting som vi faktiskt kommer att spara pengar i och köpa som ett värdepapper”. Bankekonomen svarade nekande, men menade att ”tekniken, den tror jag att man kommer att fortsätta att titta på och utveckla”.
Enligt Shannons informationsteori (läran om informationsöverföring) är det bara när något oväntat händer – eller uttrycks – som information överförs. Om någon säger att solen kommer att gå upp i morgon, hur värdefull – hur informativ – är den utsagan för dig? Förmodligen inte alls så snart du har sett tillräckligt många soluppgångar för att notera ett mönster.