Ekonomi & Näringsliv

Snörik vinter gav försäljningsrekord i backen

Epoch Times

Aldrig förr har svenskarna köpt så många skidpass som under den gångna vintersäsongen. Sammanlagt såldes liftkort för 1,7 miljarder kronor.

– Det har varit fina år de sista åren, men en sådan här ökning har vi inte sett på lång tid, säger Titti Rodling, vd för Svenska skidanläggningars organisation.

Skidsäsongen startade tidigt och redan i slutet av november hade tio anläggningar dragit i gång sin verksamhet.

Den snörika vintern gav goda förhållanden för skidåkning från Blekinge till Norrbotten. En sen påsk och bra kalenderjul bidrog också – vilket visar sig i statistiken som Svenska skidanläggningars organisation (SLAO) nu sammanställt.

Högsta siffran

Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med 10 procent. Skidanläggningarna sålde också liftkort för 1,7 miljarder kronor vilket är en ökning med 16 procent jämfört med föregående vinter.

– Det var ett tiotal år sedan i alla fall som det skedde en så stor ökning. Det är den högsta omsättningssiffran som vi noterat någonsin, säger Titti Rodling.

Under den gångna vintern investerade också anläggningarna 275 miljoner kronor i liftar och pister, och planen för den kommande säsongen är ytterligare investeringar på 340 miljoner.

Priserna höjs

Samtidigt höjs priset varje säsong på liftkorten.

Det sker en prisjustering som de senaste åren legat på ungefär 2,8–3 procent totalt för landet. Det ger såklart en liten effekt. Men framförallt är det en volymökning och ett ökat intresse, säger Titti Rodling.

Samtidigt som de stora anläggningarna i fjällen drar in storkovan blir de mindre anläggningarna nära tätorter allt viktigare, menar Rodling. Tio procent av alla besökare var barn upp till sju år.

– Vi brukar kalla dem för "hemmabackarna", de som finns i närheten av städer där många gör sina första åk, där skolbarn kan komma och åka efter skoltid. De är enormt viktiga och har också haft en bra utveckling den här säsongen, säger Titti Rodling.

(Niklas Svahn/TT)

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Ekonomi & Näringsliv

Snörik vinter gav försäljningsrekord i backen

Epoch Times

Aldrig förr har svenskarna köpt så många skidpass som under den gångna vintersäsongen. Sammanlagt såldes liftkort för 1,7 miljarder kronor.

– Det har varit fina år de sista åren, men en sådan här ökning har vi inte sett på lång tid, säger Titti Rodling, vd för Svenska skidanläggningars organisation.

Skidsäsongen startade tidigt och redan i slutet av november hade tio anläggningar dragit i gång sin verksamhet.

Den snörika vintern gav goda förhållanden för skidåkning från Blekinge till Norrbotten. En sen påsk och bra kalenderjul bidrog också – vilket visar sig i statistiken som Svenska skidanläggningars organisation (SLAO) nu sammanställt.

Högsta siffran

Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med 10 procent. Skidanläggningarna sålde också liftkort för 1,7 miljarder kronor vilket är en ökning med 16 procent jämfört med föregående vinter.

– Det var ett tiotal år sedan i alla fall som det skedde en så stor ökning. Det är den högsta omsättningssiffran som vi noterat någonsin, säger Titti Rodling.

Under den gångna vintern investerade också anläggningarna 275 miljoner kronor i liftar och pister, och planen för den kommande säsongen är ytterligare investeringar på 340 miljoner.

Priserna höjs

Samtidigt höjs priset varje säsong på liftkorten.

Det sker en prisjustering som de senaste åren legat på ungefär 2,8–3 procent totalt för landet. Det ger såklart en liten effekt. Men framförallt är det en volymökning och ett ökat intresse, säger Titti Rodling.

Samtidigt som de stora anläggningarna i fjällen drar in storkovan blir de mindre anläggningarna nära tätorter allt viktigare, menar Rodling. Tio procent av alla besökare var barn upp till sju år.

– Vi brukar kalla dem för "hemmabackarna", de som finns i närheten av städer där många gör sina första åk, där skolbarn kan komma och åka efter skoltid. De är enormt viktiga och har också haft en bra utveckling den här säsongen, säger Titti Rodling.

(Niklas Svahn/TT)

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024