Aldrig förr har svenskarna köpt så många skidpass som under den gångna vintersäsongen. Sammanlagt såldes liftkort för 1,7 miljarder kronor.
– Det har varit fina år de sista åren, men en sådan här ökning har vi inte sett på lång tid, säger Titti Rodling, vd för Svenska skidanläggningars organisation.
Skidsäsongen startade tidigt och redan i slutet av november hade tio anläggningar dragit i gång sin verksamhet.
Den snörika vintern gav goda förhållanden för skidåkning från Blekinge till Norrbotten. En sen påsk och bra kalenderjul bidrog också – vilket visar sig i statistiken som Svenska skidanläggningars organisation (SLAO) nu sammanställt.
Högsta siffran
Antalet skidåkardagar för de 50 mest besökta anläggningarna ökade med 10 procent. Skidanläggningarna sålde också liftkort för 1,7 miljarder kronor vilket är en ökning med 16 procent jämfört med föregående vinter.
– Det var ett tiotal år sedan i alla fall som det skedde en så stor ökning. Det är den högsta omsättningssiffran som vi noterat någonsin, säger Titti Rodling.
Under den gångna vintern investerade också anläggningarna 275 miljoner kronor i liftar och pister, och planen för den kommande säsongen är ytterligare investeringar på 340 miljoner.
Priserna höjs
Samtidigt höjs priset varje säsong på liftkorten.
Det sker en prisjustering som de senaste åren legat på ungefär 2,8–3 procent totalt för landet. Det ger såklart en liten effekt. Men framförallt är det en volymökning och ett ökat intresse, säger Titti Rodling.
Samtidigt som de stora anläggningarna i fjällen drar in storkovan blir de mindre anläggningarna nära tätorter allt viktigare, menar Rodling. Tio procent av alla besökare var barn upp till sju år.
– Vi brukar kalla dem för "hemmabackarna", de som finns i närheten av städer där många gör sina första åk, där skolbarn kan komma och åka efter skoltid. De är enormt viktiga och har också haft en bra utveckling den här säsongen, säger Titti Rodling.
(Niklas Svahn/TT)