Skatteverket och Bolagsverket är de myndigheter som ger bäst service och bemötande till småföretagare. Detta enligt Myndighetsranking 2017 som nu släpps av Företagarna. Resten av myndigheterna får sänkt betyg.
– Det är en tråkig utveckling. Det bekräftar en bild som har kommit i andra typer av undersökningar där företagare säger att regelkrånglet ökar. Det är ofta myndigheterna som står för den regelbörda som företagarna refererar till, säger Günther Mårder, vd på Företagarna, till TT.
Småföretagarnas syn på ett antal myndigheter har rankats åtta gånger sedan 2004. I årets rapport hamnar Skatteverket och Bolagsverket på en gemensam förstaplats när det gäller service och bemötande. Båda dessa myndigheter har i samtliga undersökningar sedan mitten på förra decenniet legat i topp. I årets undersökning är det endast Skatteverket som får höjt betyg när det gäller service och bemötande, Bolagsverket ligger still medan övriga sänker sitt betyg.
Transportstyrelsen på övre halvan
På tredje plats när det gäller service och bemötande kommer Transportstyrelsen som just nu är i blåsväder angående myndighetens IT-upphandling.
TT: Hade det påverkat resultatet om undersökningen gjorts nu?
– Ja, det tror jag absolut. Förtroende bygger också på känslan av rättssäkerhet och där har det ju i det här fallet brustit. Så min bedömning är att det hade synts i undersökningen, säger Mårder.
I rapporten finns också en rangordning över vilka myndigheter som företagarna lägger mest tid på. Här är det Skatteverket som ligger överlägset i topp, följt av Bolagsverket och Statistiska centralbyrån (SCB).
– Det visar ju att det inte är mängden kontaktpunkter som är ett misslyckande, säger Mårder.
"Sätter djupa spår"
Generellt är det fyra myndigheter som utmärker sig negativt. Från botten räknat kommer Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Det gäller såväl för service och bemötande som för förtroende.
– Migrationsverket hänger samman med det stora antal flyktingar som kom under kort tid, vilket naturligtvis har lett till en extrem överbelastning. Men också att vi har sett många enskilda fall som har fått stor medial uppmärksamhet, där företag har blivit av med arbetskraft till följd av bagatellartade misstag från arbetsgivarens sida, säger Mårder.
– Den typen av ärenden sätter djupa spår hos både företagare och allmänhet för det upplevs inte som ett schysst och rättvist agerande, och där har det fallerat, säger Günther Mårder.
(TT)