loadingSkatteverket i topp på myndighetsranking. foto: TT-arkivbild
Skatteverket i topp på myndighetsranking. foto: TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Småföretagare sätter Skatteverket i topp

Epoch Times

Skatteverket och Bolagsverket är de myndigheter som ger bäst service och bemötande till småföretagare. Detta enligt Myndighetsranking 2017 som nu släpps av Företagarna. Resten av myndigheterna får sänkt betyg.

– Det är en tråkig utveckling. Det bekräftar en bild som har kommit i andra typer av undersökningar där företagare säger att regelkrånglet ökar. Det är ofta myndigheterna som står för den regelbörda som företagarna refererar till, säger Günther Mårder, vd på Företagarna, till TT.

Småföretagarnas syn på ett antal myndigheter har rankats åtta gånger sedan 2004. I årets rapport hamnar Skatteverket och Bolagsverket på en gemensam förstaplats när det gäller service och bemötande. Båda dessa myndigheter har i samtliga undersökningar sedan mitten på förra decenniet legat i topp. I årets undersökning är det endast Skatteverket som får höjt betyg när det gäller service och bemötande, Bolagsverket ligger still medan övriga sänker sitt betyg.

Transportstyrelsen på övre halvan

På tredje plats när det gäller service och bemötande kommer Transportstyrelsen som just nu är i blåsväder angående myndighetens IT-upphandling.

TT: Hade det påverkat resultatet om undersökningen gjorts nu?
– Ja, det tror jag absolut. Förtroende bygger också på känslan av rättssäkerhet och där har det ju i det här fallet brustit. Så min bedömning är att det hade synts i undersökningen, säger Mårder.

I rapporten finns också en rangordning över vilka myndigheter som företagarna lägger mest tid på. Här är det Skatteverket som ligger överlägset i topp, följt av Bolagsverket och Statistiska centralbyrån (SCB).

– Det visar ju att det inte är mängden kontaktpunkter som är ett misslyckande, säger Mårder.

"Sätter djupa spår"

Generellt är det fyra myndigheter som utmärker sig negativt. Från botten räknat kommer Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Det gäller såväl för service och bemötande som för förtroende.

– Migrationsverket hänger samman med det stora antal flyktingar som kom under kort tid, vilket naturligtvis har lett till en extrem överbelastning. Men också att vi har sett många enskilda fall som har fått stor medial uppmärksamhet, där företag har blivit av med arbetskraft till följd av bagatellartade misstag från arbetsgivarens sida, säger Mårder.

– Den typen av ärenden sätter djupa spår hos både företagare och allmänhet för det upplevs inte som ett schysst och rättvist agerande, och där har det fallerat, säger Günther Mårder.

(TT)

Småföretagarnas betyg på 11 myndigheter

Betyg - service och bemötande:

Bolag: Betyg:

Skatteverket 3,8
Bolagsverket 3,8
Transportstyrelsen 3,2
SCB 3,1
Länsstyrelsen 3,1
Polisen 3,0
Kommunen 3,0
Arbetsmiljöinspektionen 2,8
Försäkringskassan 2,5
Arbetsförmedlingen 2,4
Migrationsverket 2,0

Betyg - förtroende:

Bolag: Betyg:

Bolagsverket 3,9
Skatteverket 3,7
SCB 3,4
Transportstyrelsen 3,2
Länsstyrelsen 3,1
Polisen 3,0
Kommunen 3,0
Arbetsmiljöinspektionen 2,8
Försäkringskassan 2,3
Arbetsförmedlingen 2,2
Migrationsverket 2,0

Om undersökningen:

Enkätutskick av Företagarna till cirka 4 500 företagare i slutet på december 2016. Av dessa ska 33 procent ha svarat. Myndigheterna har betygsatts på en skala från 1 till 5 när det gäller exempelvis service och bemötande samt förtroende.

Källa: Företagarna.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSkatteverket i topp på myndighetsranking. foto: TT-arkivbild
Skatteverket i topp på myndighetsranking. foto: TT-arkivbild
Ekonomi & Näringsliv

Småföretagare sätter Skatteverket i topp

Epoch Times

Skatteverket och Bolagsverket är de myndigheter som ger bäst service och bemötande till småföretagare. Detta enligt Myndighetsranking 2017 som nu släpps av Företagarna. Resten av myndigheterna får sänkt betyg.

– Det är en tråkig utveckling. Det bekräftar en bild som har kommit i andra typer av undersökningar där företagare säger att regelkrånglet ökar. Det är ofta myndigheterna som står för den regelbörda som företagarna refererar till, säger Günther Mårder, vd på Företagarna, till TT.

Småföretagarnas syn på ett antal myndigheter har rankats åtta gånger sedan 2004. I årets rapport hamnar Skatteverket och Bolagsverket på en gemensam förstaplats när det gäller service och bemötande. Båda dessa myndigheter har i samtliga undersökningar sedan mitten på förra decenniet legat i topp. I årets undersökning är det endast Skatteverket som får höjt betyg när det gäller service och bemötande, Bolagsverket ligger still medan övriga sänker sitt betyg.

Transportstyrelsen på övre halvan

På tredje plats när det gäller service och bemötande kommer Transportstyrelsen som just nu är i blåsväder angående myndighetens IT-upphandling.

TT: Hade det påverkat resultatet om undersökningen gjorts nu?
– Ja, det tror jag absolut. Förtroende bygger också på känslan av rättssäkerhet och där har det ju i det här fallet brustit. Så min bedömning är att det hade synts i undersökningen, säger Mårder.

I rapporten finns också en rangordning över vilka myndigheter som företagarna lägger mest tid på. Här är det Skatteverket som ligger överlägset i topp, följt av Bolagsverket och Statistiska centralbyrån (SCB).

– Det visar ju att det inte är mängden kontaktpunkter som är ett misslyckande, säger Mårder.

"Sätter djupa spår"

Generellt är det fyra myndigheter som utmärker sig negativt. Från botten räknat kommer Migrationsverket, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och Arbetsmiljöverket. Det gäller såväl för service och bemötande som för förtroende.

– Migrationsverket hänger samman med det stora antal flyktingar som kom under kort tid, vilket naturligtvis har lett till en extrem överbelastning. Men också att vi har sett många enskilda fall som har fått stor medial uppmärksamhet, där företag har blivit av med arbetskraft till följd av bagatellartade misstag från arbetsgivarens sida, säger Mårder.

– Den typen av ärenden sätter djupa spår hos både företagare och allmänhet för det upplevs inte som ett schysst och rättvist agerande, och där har det fallerat, säger Günther Mårder.

(TT)

Småföretagarnas betyg på 11 myndigheter

Betyg - service och bemötande:

Bolag: Betyg:

Skatteverket 3,8
Bolagsverket 3,8
Transportstyrelsen 3,2
SCB 3,1
Länsstyrelsen 3,1
Polisen 3,0
Kommunen 3,0
Arbetsmiljöinspektionen 2,8
Försäkringskassan 2,5
Arbetsförmedlingen 2,4
Migrationsverket 2,0

Betyg - förtroende:

Bolag: Betyg:

Bolagsverket 3,9
Skatteverket 3,7
SCB 3,4
Transportstyrelsen 3,2
Länsstyrelsen 3,1
Polisen 3,0
Kommunen 3,0
Arbetsmiljöinspektionen 2,8
Försäkringskassan 2,3
Arbetsförmedlingen 2,2
Migrationsverket 2,0

Om undersökningen:

Enkätutskick av Företagarna till cirka 4 500 företagare i slutet på december 2016. Av dessa ska 33 procent ha svarat. Myndigheterna har betygsatts på en skala från 1 till 5 när det gäller exempelvis service och bemötande samt förtroende.

Källa: Företagarna.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024