loadingPolisen på plats vid Öresundsbrons betal- och tullstation på Lernacken utanför Malmö. Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild
Polisen på plats vid Öresundsbrons betal- och tullstation på Lernacken utanför Malmö. Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild
Inrikes

Smarta kameror alternativ vid gränskontroll

Epoch Times

Inrikesminister Mikael Damberg (S) vill ha nya tekniska lösningar för att kontrollera Sveriges gränsövergångar.

Bland annat vill han att Sverige kikar på Nederländerna, som bland annat använder avancerade kamerasystem för att övervaka trafiken vid landets gränser.

– Det handlar dels om ansiktsigenkänning, men också om att titta på vilka bilar som rör sig fram och tillbaka över gränsen, säger han till Sydsvenskan.

Nederländerna införde 2012 systemet migoboras, som samlar information om trafikflödena dygnet runt. Genom att ta en bild på alla fordon som passerar kan datan dels användas för att se när stickprovskontroller ger mest resultat, dels kan typen av fordon som passerar analyseras.

Om det till exempel framkommit att svarta stadsjeepar från ett visst land ofta används för människosmuggling eller gränsöverskridande brottslighet, kan migoboras rikta in sig den typen av fordon, vilket kan leda till att färre fordon behöver kontrolleras i onödan.

Nederländska regeringen räknade med att installationen av kamerasystemet på de 15 största gränsövergångarna och ett antal mobila kostade motsvarande 200 miljoner kronor att utveckla och 20 miljoner kronor per år att driva.

Damberg lyfter också fram ett ökat samarbete mellan polisen, tullen och kustbevakningen.

– Med små ändringar kan vi göra det lättare för polisen att göra sitt arbete. Att ge passkontrollanter ökade befogenheter för att underlätta jobbet för utbildade poliser är definitivt en fråga jag ska titta vidare på, säger han till tidningen.

(Gustav Sjöholm/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingPolisen på plats vid Öresundsbrons betal- och tullstation på Lernacken utanför Malmö. Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild
Polisen på plats vid Öresundsbrons betal- och tullstation på Lernacken utanför Malmö. Foto: Erland Vinberg/TT-arkivbild
Inrikes

Smarta kameror alternativ vid gränskontroll

Epoch Times

Inrikesminister Mikael Damberg (S) vill ha nya tekniska lösningar för att kontrollera Sveriges gränsövergångar.

Bland annat vill han att Sverige kikar på Nederländerna, som bland annat använder avancerade kamerasystem för att övervaka trafiken vid landets gränser.

– Det handlar dels om ansiktsigenkänning, men också om att titta på vilka bilar som rör sig fram och tillbaka över gränsen, säger han till Sydsvenskan.

Nederländerna införde 2012 systemet migoboras, som samlar information om trafikflödena dygnet runt. Genom att ta en bild på alla fordon som passerar kan datan dels användas för att se när stickprovskontroller ger mest resultat, dels kan typen av fordon som passerar analyseras.

Om det till exempel framkommit att svarta stadsjeepar från ett visst land ofta används för människosmuggling eller gränsöverskridande brottslighet, kan migoboras rikta in sig den typen av fordon, vilket kan leda till att färre fordon behöver kontrolleras i onödan.

Nederländska regeringen räknade med att installationen av kamerasystemet på de 15 största gränsövergångarna och ett antal mobila kostade motsvarande 200 miljoner kronor att utveckla och 20 miljoner kronor per år att driva.

Damberg lyfter också fram ett ökat samarbete mellan polisen, tullen och kustbevakningen.

– Med små ändringar kan vi göra det lättare för polisen att göra sitt arbete. Att ge passkontrollanter ökade befogenheter för att underlätta jobbet för utbildade poliser är definitivt en fråga jag ska titta vidare på, säger han till tidningen.

(Gustav Sjöholm/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024