loading






Citat av Torgny Lindgren på en tampad näverburk. Foto: Anton Nilsson
Citat av Torgny Lindgren på en tampad näverburk. Foto: Anton Nilsson
Blogg

Slöjdblogg - Rundbrunnsgrävare

Anton Nilsson

Efter inrådan av Jögge Sundqvist började jag läsa en del Torgny Lindgren. I hans novell ”Vatten” fastnade jag på ett citat där en man gräver en fyrkantig brunn. Beställaren av brunnen kommer fram och säger: ”man brukar ju gräva runda brunnar”, varpå mannen argt snäser av honom med orden: ”Så säger alla rundbrunnsgrävare”.

På något vis fastnade detta som en bild av att gå sin egen väg. Men när mannens fyrkantiga brunn sedan rasar ner över honom blir det också en representation av hur oförmågan att anpassa sig till gängse normer och alltför enträget envisas med att den egna vägen är rätt, kan få katastrofala följder.

Detta citat fick i vilket fall följa med på baksidan av en av mina nävertampade burkar.

Citatet på baksidan innan ytbehandling. Näver är stabilt samtidigt som det är ett mjukt material så citatet är inristat med en lätt rundad spik. Foto: Anton Nilsson

Näver är ett fantastiskt material som väldigt bra håller inne lukt och ute fukt. Tidigare har jag varit tveksam till materialet då jag inte uppskattar färgen, denna burk gjordes dock på en kurs med Ramon Persson där jag på riktigt fick lära mig hur man ytbehandlar nävret med linoljefärger. Det är egentligen inte på något sätt annorlunda än att ytbehandla något annat material med linoljefärg, med den enkla skillnader att torktiden ofta är längre då näver som material är vattenavstötande.

Näverburken innan ytbehandling. Den ser helt ok ut men känns ändå lite tråkig. Foto: Anton Nilsson

Att ytbehandla ett vattenavstötande material med linolja var på sätt och vis en fröjd. Oljan sjunker inte in i materialet vilket gör att det, innan den börjat torka, går att ångra sig och torka bort det behandlade. Det gör också att det går lätt att lägga på en yta för att sedan torka bort det och enbart låta färgen i mönstren stanna kvar, lite som kolrosing bara det att du inte kan vara lika aggressiv när du torkar bort färgen.

 

Den målade burken framifrån. Foto: Anton Nilsson

Den målade burken tog knappa månaden att torka. Jag hade väntat mig att det skulle ta längre då linolja med pigment kan ha en väldigt lång torktid, speciellt då jag här har använt engelsk röd. Olika pigment kan fördröja eller förkorta torktiden avsevärt och för att minska torktiden på den engelska röda, vilken enligt min erfarenhet har en lång torktid, lade jag i en knivsudd zinkvitt i färgen. Inte för att förändra själva färgen men för att den zinkvita färgen förkortar torktiden avsevärt, väl värt att pröva.

 

Näverburken är gjord med en oval undersida och ett runt lock vilket gör att formen förändras. Detta syns främst från sidan. Foto: Anton Nilsson

En till intressant sak jag testade var att göra en oval botten och ett helt cirkulärt lock till burken. På ovanstående bild ser ni att burken är konformad. Detta iakttas bäst från sidan men tittar ni noga på bilden framifrån ser ni även där att formen förändras från topp till botten. En lätt subtil förändring som gör att man ser att det är något speciellt med burken men först när man tänker på det upptäcker man skillnaderna. 

Runt lock. Foto: Anton Nilsson

Oval botten. Foto: Anton Nilsson

I en bild rakt framifrån syns de subtila formförändringarna bra. Foto: Anton Nilsson

Slutligen vill jag rekomendera alla att ta del av lite norrländsk kulturhistoria och börja läsa Torgny Lindgren.

Jag som bloggar heter Anton Nilsson och är i grunden slöjdlärare, träbildhuggare och konsthantverkare. Jag driver bloggen Livshantverk. För mer information besök Livshantverk.se 

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading






Citat av Torgny Lindgren på en tampad näverburk. Foto: Anton Nilsson
Citat av Torgny Lindgren på en tampad näverburk. Foto: Anton Nilsson
Blogg

Slöjdblogg - Rundbrunnsgrävare

Anton Nilsson

Efter inrådan av Jögge Sundqvist började jag läsa en del Torgny Lindgren. I hans novell ”Vatten” fastnade jag på ett citat där en man gräver en fyrkantig brunn. Beställaren av brunnen kommer fram och säger: ”man brukar ju gräva runda brunnar”, varpå mannen argt snäser av honom med orden: ”Så säger alla rundbrunnsgrävare”.

På något vis fastnade detta som en bild av att gå sin egen väg. Men när mannens fyrkantiga brunn sedan rasar ner över honom blir det också en representation av hur oförmågan att anpassa sig till gängse normer och alltför enträget envisas med att den egna vägen är rätt, kan få katastrofala följder.

Detta citat fick i vilket fall följa med på baksidan av en av mina nävertampade burkar.

Citatet på baksidan innan ytbehandling. Näver är stabilt samtidigt som det är ett mjukt material så citatet är inristat med en lätt rundad spik. Foto: Anton Nilsson

Näver är ett fantastiskt material som väldigt bra håller inne lukt och ute fukt. Tidigare har jag varit tveksam till materialet då jag inte uppskattar färgen, denna burk gjordes dock på en kurs med Ramon Persson där jag på riktigt fick lära mig hur man ytbehandlar nävret med linoljefärger. Det är egentligen inte på något sätt annorlunda än att ytbehandla något annat material med linoljefärg, med den enkla skillnader att torktiden ofta är längre då näver som material är vattenavstötande.

Näverburken innan ytbehandling. Den ser helt ok ut men känns ändå lite tråkig. Foto: Anton Nilsson

Att ytbehandla ett vattenavstötande material med linolja var på sätt och vis en fröjd. Oljan sjunker inte in i materialet vilket gör att det, innan den börjat torka, går att ångra sig och torka bort det behandlade. Det gör också att det går lätt att lägga på en yta för att sedan torka bort det och enbart låta färgen i mönstren stanna kvar, lite som kolrosing bara det att du inte kan vara lika aggressiv när du torkar bort färgen.

 

Den målade burken framifrån. Foto: Anton Nilsson

Den målade burken tog knappa månaden att torka. Jag hade väntat mig att det skulle ta längre då linolja med pigment kan ha en väldigt lång torktid, speciellt då jag här har använt engelsk röd. Olika pigment kan fördröja eller förkorta torktiden avsevärt och för att minska torktiden på den engelska röda, vilken enligt min erfarenhet har en lång torktid, lade jag i en knivsudd zinkvitt i färgen. Inte för att förändra själva färgen men för att den zinkvita färgen förkortar torktiden avsevärt, väl värt att pröva.

 

Näverburken är gjord med en oval undersida och ett runt lock vilket gör att formen förändras. Detta syns främst från sidan. Foto: Anton Nilsson

En till intressant sak jag testade var att göra en oval botten och ett helt cirkulärt lock till burken. På ovanstående bild ser ni att burken är konformad. Detta iakttas bäst från sidan men tittar ni noga på bilden framifrån ser ni även där att formen förändras från topp till botten. En lätt subtil förändring som gör att man ser att det är något speciellt med burken men först när man tänker på det upptäcker man skillnaderna. 

Runt lock. Foto: Anton Nilsson

Oval botten. Foto: Anton Nilsson

I en bild rakt framifrån syns de subtila formförändringarna bra. Foto: Anton Nilsson

Slutligen vill jag rekomendera alla att ta del av lite norrländsk kulturhistoria och börja läsa Torgny Lindgren.

Jag som bloggar heter Anton Nilsson och är i grunden slöjdlärare, träbildhuggare och konsthantverkare. Jag driver bloggen Livshantverk. För mer information besök Livshantverk.se 

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024