Bergslagens räddningstjänst bekämpar fortfarande ett tiotal småbränder vid järnvägen söder om Filipstad. Man hoppas få läget under kontroll under dagen.
– Läget är mycket bättre än det varit, säger Mattias Långström på räddningstjänsten.
Mellan 10 och 15 mindre bränder i sankmarker nära Asphyttan, söder om Filipstad, återstår på förmiddagen att släcka efter den omfattande antändningen från ett godståg. Bränder uppstod från Molkom, norr om Karlstad, till Hällefors i Örebro län.
Omkring hundra man arbetar med bränderna väster om Asphyttan.
– Vi jobbar för fullt. Helikoptrar vattenbombar, säger Mattias Långström, pressansvarig på Bergslagens räddningstjänst.
Ingen spridning
Järnvägen mellan Karlstad och Borlänge går i detta område genom mossar och sankmark, delvis utan väg.
– Det är svårtillgängligt, med mycket att bära för personalen innan man är på plats, säger Långström.
Det är mycket torrt i området, men på morgonen förekom så vitt man vet ingen spridning av bränderna. Bergslagens räddningstjänst får stöd av kollegor från både Värmland och Örebro län, samt av hemvärnet.
– Prognosen är att få kontroll på detta under dagen. Men det är bara en prognos, framhåller Långström.
Längre västerut längs den drabbade järnvägen har Karlstadsregionens räddningstjänst kunnat dra ner sin insats.
– Vi har några man kvar utanför Molkom, för att hålla koll på läget och eftersläcka om det skulle blossa upp igen, säger Birgitta Johansson, kommunikatör på räddningstjänsten.
Inga detektorer
Lokföraren som körde det 420 meter långa godståget märkte inte att trasiga bromsar låg på hjulen och gav upphov till gnistor.
– På andra banor finns det detektorer som mäter av hjultemperaturen. Här finns inget sådant. Så det är omöjligt att märka, säger han till Dagens Nyheter.
Tåget fungerade normalt vid kontroll i Borlänge och inget bromsfel märktes vid en mätstation i Grängesberg.
(Micke Larsson/TT)