Inrikes

Skogsbränder i västsverige fortfarande inte under kontroll – här är läget

Epoch Times

 

Bergslagens räddningstjänst bekämpar fortfarande ett tiotal småbränder vid järnvägen söder om Filipstad. Man hoppas få läget under kontroll under dagen.

– Läget är mycket bättre än det varit, säger Mattias Långström på räddningstjänsten.

Mellan 10 och 15 mindre bränder i sankmarker nära Asphyttan, söder om Filipstad, återstår på förmiddagen att släcka efter den omfattande antändningen från ett godståg. Bränder uppstod från Molkom, norr om Karlstad, till Hällefors i Örebro län.

Omkring hundra man arbetar med bränderna väster om Asphyttan.

– Vi jobbar för fullt. Helikoptrar vattenbombar, säger Mattias Långström, pressansvarig på Bergslagens räddningstjänst.

Ingen spridning

Järnvägen mellan Karlstad och Borlänge går i detta område genom mossar och sankmark, delvis utan väg.

– Det är svårtillgängligt, med mycket att bära för personalen innan man är på plats, säger Långström.

Det är mycket torrt i området, men på morgonen förekom så vitt man vet ingen spridning av bränderna. Bergslagens räddningstjänst får stöd av kollegor från både Värmland och Örebro län, samt av hemvärnet.

– Prognosen är att få kontroll på detta under dagen. Men det är bara en prognos, framhåller Långström.

Längre västerut längs den drabbade järnvägen har Karlstadsregionens räddningstjänst kunnat dra ner sin insats.

– Vi har några man kvar utanför Molkom, för att hålla koll på läget och eftersläcka om det skulle blossa upp igen, säger Birgitta Johansson, kommunikatör på räddningstjänsten.

Inga detektorer

Lokföraren som körde det 420 meter långa godståget märkte inte att trasiga bromsar låg på hjulen och gav upphov till gnistor.

– På andra banor finns det detektorer som mäter av hjultemperaturen. Här finns inget sådant. Så det är omöjligt att märka, säger han till Dagens Nyheter.

Tåget fungerade normalt vid kontroll i Borlänge och inget bromsfel märktes vid en mätstation i Grängesberg.

(Micke Larsson/TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

Skogsbränder i västsverige fortfarande inte under kontroll – här är läget

Epoch Times

 

Bergslagens räddningstjänst bekämpar fortfarande ett tiotal småbränder vid järnvägen söder om Filipstad. Man hoppas få läget under kontroll under dagen.

– Läget är mycket bättre än det varit, säger Mattias Långström på räddningstjänsten.

Mellan 10 och 15 mindre bränder i sankmarker nära Asphyttan, söder om Filipstad, återstår på förmiddagen att släcka efter den omfattande antändningen från ett godståg. Bränder uppstod från Molkom, norr om Karlstad, till Hällefors i Örebro län.

Omkring hundra man arbetar med bränderna väster om Asphyttan.

– Vi jobbar för fullt. Helikoptrar vattenbombar, säger Mattias Långström, pressansvarig på Bergslagens räddningstjänst.

Ingen spridning

Järnvägen mellan Karlstad och Borlänge går i detta område genom mossar och sankmark, delvis utan väg.

– Det är svårtillgängligt, med mycket att bära för personalen innan man är på plats, säger Långström.

Det är mycket torrt i området, men på morgonen förekom så vitt man vet ingen spridning av bränderna. Bergslagens räddningstjänst får stöd av kollegor från både Värmland och Örebro län, samt av hemvärnet.

– Prognosen är att få kontroll på detta under dagen. Men det är bara en prognos, framhåller Långström.

Längre västerut längs den drabbade järnvägen har Karlstadsregionens räddningstjänst kunnat dra ner sin insats.

– Vi har några man kvar utanför Molkom, för att hålla koll på läget och eftersläcka om det skulle blossa upp igen, säger Birgitta Johansson, kommunikatör på räddningstjänsten.

Inga detektorer

Lokföraren som körde det 420 meter långa godståget märkte inte att trasiga bromsar låg på hjulen och gav upphov till gnistor.

– På andra banor finns det detektorer som mäter av hjultemperaturen. Här finns inget sådant. Så det är omöjligt att märka, säger han till Dagens Nyheter.

Tåget fungerade normalt vid kontroll i Borlänge och inget bromsfel märktes vid en mätstation i Grängesberg.

(Micke Larsson/TT)

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024