loading
Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten.  Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten.  Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
Inrikes

Skattesmäll väntar för förmånsbilsägare

Epoch Times

Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer.

I det nuvarande systemet ingår värdet av trängselskatt i förmånsvärdet för alla som kör förmånsbilar. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten, rapporterar DN.

-Det handlar om ett par tusen kronor i månaden för den som kör mycket i stan. I dag kostar det föraren noll kronor. Nu blir det full skatt på värdet av detta, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på bilföretaget Ynnor i Malmö till tidningen.

Som TT tidigare skrivit skulle även fordonsskatten påverkas, då regeringen vill införa ett bonus malus-system. Systemet innebär att köpare av nya bilar som släpper ut mycket koldioxid får betala extra hög fordonsskatt de första tre åren.

Regeringens förslag blir en del av budgeten för nästa år. Reglerna för trängselskatt förväntas gälla från 1 januari 2018, medan de nya fordonsskatterna ska gälla från 1 juli.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten.  Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten.  Foto: Marcus Ericsson/TT-arkivbild
Inrikes

Skattesmäll väntar för förmånsbilsägare

Epoch Times

Regeringen vill göra om systemet med förmånsbilar, och beskatta förarna mer.

I det nuvarande systemet ingår värdet av trängselskatt i förmånsvärdet för alla som kör förmånsbilar. Förändringen skulle innebära att förarna skulle skattas för värdet av trängselskatten, rapporterar DN.

-Det handlar om ett par tusen kronor i månaden för den som kör mycket i stan. I dag kostar det föraren noll kronor. Nu blir det full skatt på värdet av detta, säger tjänstebilsexperten Ronny Svensson på bilföretaget Ynnor i Malmö till tidningen.

Som TT tidigare skrivit skulle även fordonsskatten påverkas, då regeringen vill införa ett bonus malus-system. Systemet innebär att köpare av nya bilar som släpper ut mycket koldioxid får betala extra hög fordonsskatt de första tre åren.

Regeringens förslag blir en del av budgeten för nästa år. Reglerna för trängselskatt förväntas gälla från 1 januari 2018, medan de nya fordonsskatterna ska gälla från 1 juli.

(TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024