loading

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) motiverar satsningen på höghastighetsspår mellan Lund och Hässleholm med att sträckan är så hårt belastad. Foto: Claudio Bresciani/TT
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) motiverar satsningen på höghastighetsspår mellan Lund och Hässleholm med att sträckan är så hårt belastad. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Höghastighetsspår i Skåne näst på tur

Epoch Times

Senast 2029 inleds utbyggnaden av höghastighetsspår mellan Lund och Hässleholm. Det blir därmed den andra etappen av den omdiskuterade höghastighetssatsningen.

Beslutet välkomnas av Henrik Fritzon (S) som är den skånska regionstyrelsens ordförande. Han kallar sträckan för en "getingmidja" på södra stambanan. När restiden kortas ökar pendlingsmöjligheterna, understryker han.

– Få saker är så jobbdrivande, säger han.

Hög belastning

Först ut i höghastighetsutbyggnaden är den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping, där det blir byggstart i år. Att nästa steg tas i Skåne motiverar infrastrukturminister Anna Johansson (S) med den höga belastningen på sträckan Lund-Hässleholm, som orsakar trafiktrassel på södra stambanan och följdproblem i det regionala tågnätet i Skåne.

Höghastighetsprojektet är ifrågasatt av flera partier, men Anna Johansson är övertygad om att även motståndarna ger grönt ljus för utbyggnaden i Skåne.

– Poängen är att sträckan lever på egna meriter, oavsett om man vill gå vidare med höghastighetssatsningen. Den kan försvara sig på egen hand, säger hon.

Bostäder prioriteras

Beslutet ingår i regeringens direktiv till Trafikverket inför den långtidsplan för transportssystemet som ska vara klar senast sista augusti. En nyhet i direktiven är att möjligheten att bygga nya bostäder ska prioriteras vid nya infrastruktursatsningar.

– Vi behöver bygga fler bostäder i Sverige och vi vet erfarenhetsmässigt att när man planerar transportinfrastruktur och bostäder samlat så får man väldigt positiva effekter. Därför vill vi att Trafikverket ska väga in det tydligare. De har inte haft det uppdraget tidigare, men det får de nu.

Regeringen pekar också på framkomlighet för godstrafik, klimathänsyn och sysselsättning som prioriterade områden vid framtida satsningar på infrastruktur.

(TT)

 

 622,5 miljarder

Den ekonomiska ramen för infrastruktursatsningar mellan 2018 och 2029 är 622,5 miljarder.

Av dessa ska 333,5 miljarder användas till utvecklingssatsningar, 125 miljarder till järnvägsunderhåll och 164 miljarder till vägunderhåll.

Trafikverket ska den sista augusti i år presentera en nationell infrastrukturplan för den kommande tolvårsperioden.

Vid framtagandet av den planen har Trafikverket regeringens uppdrag att prioritera ökat bostadsbyggande, klimatet, godstrafikens framkomlighet och sysselsättningen. Hänsyn ska tas till digitaliseringens möjligheter och till den sociala hållbarheten.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Infrastrukturminister Anna Johansson (S) motiverar satsningen på höghastighetsspår mellan Lund och Hässleholm med att sträckan är så hårt belastad. Foto: Claudio Bresciani/TT
Infrastrukturminister Anna Johansson (S) motiverar satsningen på höghastighetsspår mellan Lund och Hässleholm med att sträckan är så hårt belastad. Foto: Claudio Bresciani/TT
Inrikes

Höghastighetsspår i Skåne näst på tur

Epoch Times

Senast 2029 inleds utbyggnaden av höghastighetsspår mellan Lund och Hässleholm. Det blir därmed den andra etappen av den omdiskuterade höghastighetssatsningen.

Beslutet välkomnas av Henrik Fritzon (S) som är den skånska regionstyrelsens ordförande. Han kallar sträckan för en "getingmidja" på södra stambanan. När restiden kortas ökar pendlingsmöjligheterna, understryker han.

– Få saker är så jobbdrivande, säger han.

Hög belastning

Först ut i höghastighetsutbyggnaden är den så kallade Ostlänken mellan Järna och Linköping, där det blir byggstart i år. Att nästa steg tas i Skåne motiverar infrastrukturminister Anna Johansson (S) med den höga belastningen på sträckan Lund-Hässleholm, som orsakar trafiktrassel på södra stambanan och följdproblem i det regionala tågnätet i Skåne.

Höghastighetsprojektet är ifrågasatt av flera partier, men Anna Johansson är övertygad om att även motståndarna ger grönt ljus för utbyggnaden i Skåne.

– Poängen är att sträckan lever på egna meriter, oavsett om man vill gå vidare med höghastighetssatsningen. Den kan försvara sig på egen hand, säger hon.

Bostäder prioriteras

Beslutet ingår i regeringens direktiv till Trafikverket inför den långtidsplan för transportssystemet som ska vara klar senast sista augusti. En nyhet i direktiven är att möjligheten att bygga nya bostäder ska prioriteras vid nya infrastruktursatsningar.

– Vi behöver bygga fler bostäder i Sverige och vi vet erfarenhetsmässigt att när man planerar transportinfrastruktur och bostäder samlat så får man väldigt positiva effekter. Därför vill vi att Trafikverket ska väga in det tydligare. De har inte haft det uppdraget tidigare, men det får de nu.

Regeringen pekar också på framkomlighet för godstrafik, klimathänsyn och sysselsättning som prioriterade områden vid framtida satsningar på infrastruktur.

(TT)

 

 622,5 miljarder

Den ekonomiska ramen för infrastruktursatsningar mellan 2018 och 2029 är 622,5 miljarder.

Av dessa ska 333,5 miljarder användas till utvecklingssatsningar, 125 miljarder till järnvägsunderhåll och 164 miljarder till vägunderhåll.

Trafikverket ska den sista augusti i år presentera en nationell infrastrukturplan för den kommande tolvårsperioden.

Vid framtagandet av den planen har Trafikverket regeringens uppdrag att prioritera ökat bostadsbyggande, klimatet, godstrafikens framkomlighet och sysselsättningen. Hänsyn ska tas till digitaliseringens möjligheter och till den sociala hållbarheten.

Källa: Regeringen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024