loading

Utredaren Ola Alterå. Foto: Leif R Jansson / TT
Utredaren Ola Alterå. Foto: Leif R Jansson / TT
Inrikes

Skatterabatt för mindre slit och släng

Epoch Times

Regeringen vill motverka slit- och slängsamhället. Skatterabatt för reparationer och särskilda p-platser för dem som delar bil övervägs nu.

– Vi måste ställa om hela samhällsekonomin och gå från slöseri till kretslopp, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

Hon tog på onsdagen emot en utredning som regeringen beställt om åtgärder för en så kallad cirkulär ekonomi. Det handlar om att minska avfallet, se till att produkter används längre och att de slutligen kan återvinnas.

Av hundra kronor som ett hushåll spenderar på konsumentprodukter så används 98 kronor till att köpa nytt, enligt utredningen.

– Det ser mer ut som slit och släng än cirkulär ekonomi när man ser de siffrorna, säger utredaren Ola Alterå.

Hyberavdrag föreslås

Ett problem är att konsumenterna gärna vill ha de senaste produkterna och att det går snabbare och inte är mycket dyrare att köpa nytt än att reparera en gammal produkt.

Utredningen föreslår därför ett skatteavdrag, ett "hyberavdrag", i stil med rut-avdraget, men som inte är kopplat till att tjänsterna ska utföras i hemmet.

Avdraget på arbetskostnaden ska gälla för reparationer, underhåll, service och uppgradering av konsumentprodukter. Effekten väntas bli en faktisk reduktion av priset med 35 procent. Redan i dag gynnas vissa reparationer av sänkt moms.

Skatteavdraget ska också gälla för dem som hjälper till att sälja begagnade konsumentprodukter och för hämtning och lämning till exempel av en begagnad soffa som ska säljas. Även hyra och leasing av konsumentprodukter i högst ett år ska omfattas.

Reparation och uthyrning av bilar och båtar omfattas dock inte av skatterabatten.

Öronmärkta p-platser

Utredning bedömer att förslaget kan ge 10 000 nya jobb, framförallt till utrikes födda, och beräknas kosta staten 1,4 miljarder kronor det första året.

Utredningen vill också gynna delning av fordon i så kallade bilpooler. Alterå uppger att privata bilar står parkerade 90 procent av tiden och att en bilpoolsbil ersätter sex vanliga bilar.

Ett sätt att gynna bilpooler som föreslås, är att kommunerna ska inrätta p-platser enbart för dessa fordon, likt dagens handikapplatser.

Dyra verkstäder

Motormännens vd Fredrik Daveby välkomnar åtgärder för att gynna bilpooler och även särskilda p-platser för dem. Men han betonar vikten av att p-platserna verkligen används.

– Det kommer att uppstå irritation bland andra bilister om många sådana platser står tomma.

Daveby beklagar också att bilreparationer inte föreslås omfattas av skatterabatten, även om det finns ett intresse av att gamla bilar inte rullar för länge på vägarna både av miljö- och säkerhetsskäl. Han påpekar att svenska bilverkstäder är dyrast i Europa.

Regeringen ska nu fundera på innehållet i utredningen.

– Jag ser fram emot att få dyka ned i de här förslagen, säger Karolina Skog.


(TT)

Några av förslagen

Ett hyberavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för reparationer, eller för att hyra eller sälja vidare konsumentprodukter.

Bilpooler ska gynnas, men först måste kriterier tas fram för vad som är en allmänt tillgänglig bilpool.

Ett sätt att gynna bilpooler är att kommunerna öronmärker p-platser för dessa bilar.

Kommunen ska få en tydligare roll när det gäller att underlätta för hushållen att förebygga avfall.

Det kan innebära 75 till 150 miljoner kronor i ökade kostnader för kommunerna per år som ska kunna tas ut via höjd renhållningsavgift.

Vid fel på en konsumentprodukt så ska gränsen för när konsumenten måste bevisa att felet uppstått före köptillfället förlängas från sex månader till två år.

Källa: SOU 2017:22

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Utredaren Ola Alterå. Foto: Leif R Jansson / TT
Utredaren Ola Alterå. Foto: Leif R Jansson / TT
Inrikes

Skatterabatt för mindre slit och släng

Epoch Times

Regeringen vill motverka slit- och slängsamhället. Skatterabatt för reparationer och särskilda p-platser för dem som delar bil övervägs nu.

– Vi måste ställa om hela samhällsekonomin och gå från slöseri till kretslopp, säger miljöminister Karolina Skog (MP).

Hon tog på onsdagen emot en utredning som regeringen beställt om åtgärder för en så kallad cirkulär ekonomi. Det handlar om att minska avfallet, se till att produkter används längre och att de slutligen kan återvinnas.

Av hundra kronor som ett hushåll spenderar på konsumentprodukter så används 98 kronor till att köpa nytt, enligt utredningen.

– Det ser mer ut som slit och släng än cirkulär ekonomi när man ser de siffrorna, säger utredaren Ola Alterå.

Hyberavdrag föreslås

Ett problem är att konsumenterna gärna vill ha de senaste produkterna och att det går snabbare och inte är mycket dyrare att köpa nytt än att reparera en gammal produkt.

Utredningen föreslår därför ett skatteavdrag, ett "hyberavdrag", i stil med rut-avdraget, men som inte är kopplat till att tjänsterna ska utföras i hemmet.

Avdraget på arbetskostnaden ska gälla för reparationer, underhåll, service och uppgradering av konsumentprodukter. Effekten väntas bli en faktisk reduktion av priset med 35 procent. Redan i dag gynnas vissa reparationer av sänkt moms.

Skatteavdraget ska också gälla för dem som hjälper till att sälja begagnade konsumentprodukter och för hämtning och lämning till exempel av en begagnad soffa som ska säljas. Även hyra och leasing av konsumentprodukter i högst ett år ska omfattas.

Reparation och uthyrning av bilar och båtar omfattas dock inte av skatterabatten.

Öronmärkta p-platser

Utredning bedömer att förslaget kan ge 10 000 nya jobb, framförallt till utrikes födda, och beräknas kosta staten 1,4 miljarder kronor det första året.

Utredningen vill också gynna delning av fordon i så kallade bilpooler. Alterå uppger att privata bilar står parkerade 90 procent av tiden och att en bilpoolsbil ersätter sex vanliga bilar.

Ett sätt att gynna bilpooler som föreslås, är att kommunerna ska inrätta p-platser enbart för dessa fordon, likt dagens handikapplatser.

Dyra verkstäder

Motormännens vd Fredrik Daveby välkomnar åtgärder för att gynna bilpooler och även särskilda p-platser för dem. Men han betonar vikten av att p-platserna verkligen används.

– Det kommer att uppstå irritation bland andra bilister om många sådana platser står tomma.

Daveby beklagar också att bilreparationer inte föreslås omfattas av skatterabatten, även om det finns ett intresse av att gamla bilar inte rullar för länge på vägarna både av miljö- och säkerhetsskäl. Han påpekar att svenska bilverkstäder är dyrast i Europa.

Regeringen ska nu fundera på innehållet i utredningen.

– Jag ser fram emot att få dyka ned i de här förslagen, säger Karolina Skog.


(TT)

Några av förslagen

Ett hyberavdrag på 50 procent av arbetskostnaden för reparationer, eller för att hyra eller sälja vidare konsumentprodukter.

Bilpooler ska gynnas, men först måste kriterier tas fram för vad som är en allmänt tillgänglig bilpool.

Ett sätt att gynna bilpooler är att kommunerna öronmärker p-platser för dessa bilar.

Kommunen ska få en tydligare roll när det gäller att underlätta för hushållen att förebygga avfall.

Det kan innebära 75 till 150 miljoner kronor i ökade kostnader för kommunerna per år som ska kunna tas ut via höjd renhållningsavgift.

Vid fel på en konsumentprodukt så ska gränsen för när konsumenten måste bevisa att felet uppstått före köptillfället förlängas från sex månader till två år.

Källa: SOU 2017:22

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024