Regeringen vill motverka slit- och slängsamhället. Skatterabatt för reparationer och särskilda p-platser för dem som delar bil övervägs nu.
– Vi måste ställa om hela samhällsekonomin och gå från slöseri till kretslopp, säger miljöminister Karolina Skog (MP).
Hon tog på onsdagen emot en utredning som regeringen beställt om åtgärder för en så kallad cirkulär ekonomi. Det handlar om att minska avfallet, se till att produkter används längre och att de slutligen kan återvinnas.
Av hundra kronor som ett hushåll spenderar på konsumentprodukter så används 98 kronor till att köpa nytt, enligt utredningen.
– Det ser mer ut som slit och släng än cirkulär ekonomi när man ser de siffrorna, säger utredaren Ola Alterå.
Hyberavdrag föreslås
Ett problem är att konsumenterna gärna vill ha de senaste produkterna och att det går snabbare och inte är mycket dyrare att köpa nytt än att reparera en gammal produkt.
Utredningen föreslår därför ett skatteavdrag, ett "hyberavdrag", i stil med rut-avdraget, men som inte är kopplat till att tjänsterna ska utföras i hemmet.
Avdraget på arbetskostnaden ska gälla för reparationer, underhåll, service och uppgradering av konsumentprodukter. Effekten väntas bli en faktisk reduktion av priset med 35 procent. Redan i dag gynnas vissa reparationer av sänkt moms.
Skatteavdraget ska också gälla för dem som hjälper till att sälja begagnade konsumentprodukter och för hämtning och lämning till exempel av en begagnad soffa som ska säljas. Även hyra och leasing av konsumentprodukter i högst ett år ska omfattas.
Reparation och uthyrning av bilar och båtar omfattas dock inte av skatterabatten.
Öronmärkta p-platser
Utredning bedömer att förslaget kan ge 10 000 nya jobb, framförallt till utrikes födda, och beräknas kosta staten 1,4 miljarder kronor det första året.
Utredningen vill också gynna delning av fordon i så kallade bilpooler. Alterå uppger att privata bilar står parkerade 90 procent av tiden och att en bilpoolsbil ersätter sex vanliga bilar.
Ett sätt att gynna bilpooler som föreslås, är att kommunerna ska inrätta p-platser enbart för dessa fordon, likt dagens handikapplatser.
Dyra verkstäder
Motormännens vd Fredrik Daveby välkomnar åtgärder för att gynna bilpooler och även särskilda p-platser för dem. Men han betonar vikten av att p-platserna verkligen används.
– Det kommer att uppstå irritation bland andra bilister om många sådana platser står tomma.
Daveby beklagar också att bilreparationer inte föreslås omfattas av skatterabatten, även om det finns ett intresse av att gamla bilar inte rullar för länge på vägarna både av miljö- och säkerhetsskäl. Han påpekar att svenska bilverkstäder är dyrast i Europa.
Regeringen ska nu fundera på innehållet i utredningen.
– Jag ser fram emot att få dyka ned i de här förslagen, säger Karolina Skog.
(TT)