Sju enkla tips för att bli bättre i lederna
Det kan löna sig att ta hand om lederna.
Att börja dagen med stretching är ett bra sätt att ta hand om lederna. Foto: Scott Broome


Lider du av ledvärk så vet du hur svårt och smärtsamt det kan vara att genomföra dagliga sysslor. Bara att ta sig ur sängen och göra de enklaste rörelser kan ge minskad livskvalité.

De goda nyheterna är att det finns enkla sätt för att förbättra lederna och göra de dagliga momenten lättare att utföra. Här är några tips att använda i vardagen för att skona lederna, minska smärtan och öka rörligheten.

Sju tips för att förbättra ledhälsan

Stretcha på morgonen

Börja dagen med att stretcha. Det hjälper till att förbättra musklernas elastisticet. Stretchade muskler kan arbeta mer effektivt för att skydda lederna och stödja rörelse.

Utför rörelser med lätt belastning i hemmet

Gör balansövningar för att hålla lederna starka. Du kan använda det som finns i hemmet, som stolar och bord som stöd. Träna mot att balansera utan stöd. En annan bra övning är att sänka dig ner mot en stol och sedan resa dig upp utan att ta stöd.

Ge dig en djupmassage

Använd en så kallad foam roller för att ge dig själv en djupgående massage hemma. Spända muskler har lättare för att bli skadade och de ger sämre skydd för lederna än muskler som är avslappnade. Det finns många exempel på internet för hur man kan använda rollern till massage.

 

Ät rätt

Prova att äta mer anti-inflammatorisk mat, som mörkgröna blad, squash, morötter och bär. Sådan mat kan avvärja inflammationer som kan försämra ledvärk. Den innehåller också mycket antioxidanter som tar hand om fria radikaler, vilka kan försämra ledhälsan.

Håll en god hållning

Att stå rakt upp kan hjälpa till att skydda lederna längs ryggraden och ända ner till knäna. Försök att stå rakt så mycket som möjligt med ögonen fokuserade rakt fram och hakan upp.

Hitta rätt sovställning

Att sova i fel ställning kan göra att man vaknar både öm och stel. Det finns särskilda sovställningar som kan ge avlastning beroende på var du har ont. Man kan använda kuddar för att höja upp vissa delar eller för att hindra leder från att komma emot varandra. Till exempel kan en kudde mellan benen hindra knäna från att ta i varandra. Det finns särskilda kuddar som ger stöd åt huvud och nacke i olika positioner. Genom att prova olika sovställningar kan man ge stöd åt leder och minska smärtan.

Att promenera är en bra aktivitet med låg belastning, som kan vara bra för lederna. För att minska stötarna och belastningen på lederna kan man gå i en bassäng.

Devon Andre är utbildad inom forensisk vetenskap och juridik. Artikeln publicerades ursprungligen på BelMarraHealth.com

 

Han tycker polisen ska ta av honom handklovarna, och får som han vill – men han ändrar sig snabbt

Den här förföljelsen har pågått i 19 år – känner du till den?