loadingSju personer har hittills omkommit i trafikolyckor under helgen. Foto: Johan Nilsson/TT. Arkivbild
Sju personer har hittills omkommit i trafikolyckor under helgen. Foto: Johan Nilsson/TT. Arkivbild
Inrikes

Sju döda under mörk trafikhelg

Epoch Times

En man dog efter att ha krockat med sin motorcykel, en kvinna omkom då hon blev påkörd av en buss. Hittills har sju personer fått sätta livet till på landets vägar under denna mörka trafikhelg.

Riksdagens nollvision om att ingen ska dödas eller skadas för livet i vägtrafiken är långt ifrån uppfylld denna helg i juli. Tre personer har omkommit i motorcykelolyckor, två personer har omkommit efter att ha blivit påkörda, en singelolycka har kostat en människas liv och lastbilsförare har omkommit efter att ha kolliderat med en personbil. Hittills har sju personer omkommit och många fler har skadats.

– Det är helt vanliga olyckor som har hänt, även om det är tragiskt. Olyckorna har haft sina olika orsaker och inte berott på något särskilt. Det handlar om att ta det försiktigt i trafiken när man åker där det är mycket bilar, säger Linda Corsvall vid Trafikverkets presstjänst till TT.

Sommartrafiks risker

Först efter sommaren kommer Trafikverket ha statistiken som kan visa om årets sommar varit ovanligt olycksdrabbad. Olyckor är kopplade till hur många som är ute på vägarna, det innebär att vi har toppar under storhelger som jul, påsk, midsommar - men också helger under sommaren när många reser hem från semestern.

Motormännens vd Fredrik Daveby tror att vi underskattar riskerna som finns i sommartrafiken.

– Faktorn med hur många bilar som är i rörelse betyder som regel mer än väglaget. Förutom den här blixthalkan som kommer varje år är vi rätt förberedda på vintern och lär oss att anpassa oss efter väglaget, säger han till TT.

Undvik trafik

Olyckorna som inträffat i helgen har alla haft olika orsaker. Men för att öka säkerheten finns det mycket man själv kan råda över. Förutom att vara nykter är det viktigt att vara utvilad, anpassa körningen efter väglaget och ha koll på däck och hastighet. Att undvika tider och dagar då många är ute och åker är också ett mycket gott råd, anser både Motormännen och Trafikverket.

– I samband med stora helger går vi därför ut och talar om vilka vägar där det kan vara mycket trafik, men också tipsa om vägar där det finns fartkameror och mitträcken. Det går lite långsammare men det är de säkrare vägarna, säger Linda Corsvall.

(TT)

Nollvisionen

Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige och fastställd genom riksdagsbeslut.
Nollvisionen är bilden av en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken.
Trafiksäkerhetsarbetet enligt nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.
Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingSju personer har hittills omkommit i trafikolyckor under helgen. Foto: Johan Nilsson/TT. Arkivbild
Sju personer har hittills omkommit i trafikolyckor under helgen. Foto: Johan Nilsson/TT. Arkivbild
Inrikes

Sju döda under mörk trafikhelg

Epoch Times

En man dog efter att ha krockat med sin motorcykel, en kvinna omkom då hon blev påkörd av en buss. Hittills har sju personer fått sätta livet till på landets vägar under denna mörka trafikhelg.

Riksdagens nollvision om att ingen ska dödas eller skadas för livet i vägtrafiken är långt ifrån uppfylld denna helg i juli. Tre personer har omkommit i motorcykelolyckor, två personer har omkommit efter att ha blivit påkörda, en singelolycka har kostat en människas liv och lastbilsförare har omkommit efter att ha kolliderat med en personbil. Hittills har sju personer omkommit och många fler har skadats.

– Det är helt vanliga olyckor som har hänt, även om det är tragiskt. Olyckorna har haft sina olika orsaker och inte berott på något särskilt. Det handlar om att ta det försiktigt i trafiken när man åker där det är mycket bilar, säger Linda Corsvall vid Trafikverkets presstjänst till TT.

Sommartrafiks risker

Först efter sommaren kommer Trafikverket ha statistiken som kan visa om årets sommar varit ovanligt olycksdrabbad. Olyckor är kopplade till hur många som är ute på vägarna, det innebär att vi har toppar under storhelger som jul, påsk, midsommar - men också helger under sommaren när många reser hem från semestern.

Motormännens vd Fredrik Daveby tror att vi underskattar riskerna som finns i sommartrafiken.

– Faktorn med hur många bilar som är i rörelse betyder som regel mer än väglaget. Förutom den här blixthalkan som kommer varje år är vi rätt förberedda på vintern och lär oss att anpassa oss efter väglaget, säger han till TT.

Undvik trafik

Olyckorna som inträffat i helgen har alla haft olika orsaker. Men för att öka säkerheten finns det mycket man själv kan råda över. Förutom att vara nykter är det viktigt att vara utvilad, anpassa körningen efter väglaget och ha koll på däck och hastighet. Att undvika tider och dagar då många är ute och åker är också ett mycket gott råd, anser både Motormännen och Trafikverket.

– I samband med stora helger går vi därför ut och talar om vilka vägar där det kan vara mycket trafik, men också tipsa om vägar där det finns fartkameror och mitträcken. Det går lite långsammare men det är de säkrare vägarna, säger Linda Corsvall.

(TT)

Nollvisionen

Nollvisionen är grunden för trafiksäkerhetsarbetet i Sverige och fastställd genom riksdagsbeslut.
Nollvisionen är bilden av en framtid där människor inte dödas eller skadas för livet i vägtrafiken.
Trafiksäkerhetsarbetet enligt nollvisionen utgår från att allt ska göras för att förhindra att människor dödas eller skadas allvarligt. Samtidigt som åtgärder ska vidtas för att förhindra olyckor, måste vägtransportsystemet utformas med hänsyn till insikten om att människor gör misstag och att trafikolyckor därför inte kan undvikas helt. Den perfekta människan finns inte. Nollvisionen accepterar att olyckor inträffar, men inte att de leder till allvarliga personskador.
Källa: Trafikverket

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024