Publiken bjöds på en sångarafton med Mark Padmore och Magnus Svensson där repertoaren bestod av verk av romanskonstens föregångsmän, Haydn och Mozart, samt två av denna konsts första fullbordare, Beethoven och Robert Schumann.
Romansafton har det hetat av hävd, numera kan det också kallas romanskväll. I båda fallen syftar man på en konsert med en sångare som tillsammans med en pianist framför ”romanser”, sånger av episkt berättande eller lyrisk karaktär. Solosång med ett ackompanjerande instrument har en lång historia, och hade en framträdande roll i framför allt medeltidens men även renässansens musikliv.
Under barocken och klassicismen blev solosångarens roll alltmer att vara en del av ett större sammanhang som opera eller oratorium, men samtidigt hölls det vi numera kallar romanssång vid liv i ett slags musikalisk undervegetation. Vi kan iaktta fenomenet hos Haydn och Mozart, vars solosånger onsdagen den 7 februari fick inleda sångaren Mark Padmores och pianisten Magnus Svenssons romansafton i den vackra Grünewaldsalen i Stockholms konserthus.