loadingUnder Simone Youngs ledning gjorde Kungliga Filharmonikerna ett ypperligt framförande av Franz Schmidts andra symfoni. Foto: Nadja Sjöström
Under Simone Youngs ledning gjorde Kungliga Filharmonikerna ett ypperligt framförande av Franz Schmidts andra symfoni. Foto: Nadja Sjöström
Musik

Filharmonikerna triumferade i Schmidt

Magnus Löwendahl

Lördagen den 27 januari gavs ett ovanligt intressant program i Stora salen i Stockholms konserthus. Mozarts pianokonsert i d-moll slog följe med den mindre kända senromantikern Franz Schmidts tonalt orienterade andra symfoni.

Mozart levde i en brytningstid för klaverspelare. Han började som cembalist, gick tidigt över till pianot, och utforskade i sina klaverkompositioner nyfiket och kreativt det nya instrumentets möjligheter. Vi kan höra det i hans pianokonserter där genren, inom ramen för den tidiga klassicismens stil, når en av sina allra högsta konstnärliga höjdpunkter.

Mozart hade en nära relation till pianot, och pianostämmorna i hans konserter har ofta något påtagligt obesvärat över sig. Målning av Johann Nepomuk della Croce, cirka 1780. Foto: Public Domain

Detta gäller inte minst den ofta spelade d-mollkonserten som lördagen den 27 januari framfördes av den franska pianisten Lise de la Salle, ackompanjerad av Kungliga Filharmonikerna under ledning av den australiske dirigenten Simone Young.

Musik

Gustav Mahler ansåg att Franz Schmidt var den mest musikaliska människan i Wien, ett i våra dagar högst tänkvärt omdöme.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingUnder Simone Youngs ledning gjorde Kungliga Filharmonikerna ett ypperligt framförande av Franz Schmidts andra symfoni. Foto: Nadja Sjöström
Under Simone Youngs ledning gjorde Kungliga Filharmonikerna ett ypperligt framförande av Franz Schmidts andra symfoni. Foto: Nadja Sjöström
Musik

Filharmonikerna triumferade i Schmidt

Magnus Löwendahl

Lördagen den 27 januari gavs ett ovanligt intressant program i Stora salen i Stockholms konserthus. Mozarts pianokonsert i d-moll slog följe med den mindre kända senromantikern Franz Schmidts tonalt orienterade andra symfoni.

Mozart levde i en brytningstid för klaverspelare. Han började som cembalist, gick tidigt över till pianot, och utforskade i sina klaverkompositioner nyfiket och kreativt det nya instrumentets möjligheter. Vi kan höra det i hans pianokonserter där genren, inom ramen för den tidiga klassicismens stil, når en av sina allra högsta konstnärliga höjdpunkter.

Mozart hade en nära relation till pianot, och pianostämmorna i hans konserter har ofta något påtagligt obesvärat över sig. Målning av Johann Nepomuk della Croce, cirka 1780. Foto: Public Domain

Detta gäller inte minst den ofta spelade d-mollkonserten som lördagen den 27 januari framfördes av den franska pianisten Lise de la Salle, ackompanjerad av Kungliga Filharmonikerna under ledning av den australiske dirigenten Simone Young.

Musik

Gustav Mahler ansåg att Franz Schmidt var den mest musikaliska människan i Wien, ett i våra dagar högst tänkvärt omdöme.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024