loading

Statsministern säger att han informerades om IT-affären först i januari i år. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Statsministern säger att han informerades om IT-affären först i januari i år. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Säpo och ÖB: Risk efter IT-skandal hanterbar

Epoch Times

Både Säpo och ÖB tror att eventuella skador efter IT-skandalen med hemliga uppgifter på Transportstyrelsen kan hanteras.

Statsministern talar om haveri men tycker att regeringskansliets arbete har fungerat som det ska vid hot mot rikets säkerhet.

– Det som skett är ett haveri. Det är synnerligen allvarligt. Det har skett i strid med lagen och har utsatt Sverige och svenska medborgare för skador, sade Stefan Löfven på en pressträff med ÖB Micael Bydèn, Säpos generaldirektör Anders Thornberg och Transportstyrelsens nye generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

De fyra gav sin bild av vad om hänt och vilka skador som kan ha uppstått för, bland annat, rikets säkerhet när Transportstyrelsen medvetet bröt mot tre lagar 2015 för att i första hand kunna föra outsourcing av IT-driften i hamn.

Kunde tanka ner

IT-tekniker hos datajätten IBM utomlands, som inte hade genomgått säkerhetskontroll, fick då befogenheter som gjorde att de hade möjlighet att tanka ner känslig information om fordon, skyddade identiteter och sekretessbelagda data. Den behörighet de hade gjorde också att de skulle kunna ha gjort det utan att det hade lämnat några spår i systemet.

– Vi har inte några indikationer på att uppgifter spridits på ett otillbörligt sätt, sade dock Jonas Bjelfvenstam.

För Försvarsmakten och Säpo har den största oron gällt att information om skyddade identiteter för, vardagligt uttryckt, agenter kan ha kommit i fel händer. För Försvarsmakten rör det sig också om en del fordon.

– Den risk som har uppstått kan vi hantera, sade ÖB Micael Bydén och underströk att det som skett inte märkbart bedöms ha påverkat möjligheterna att ta in underrättelser.

– Vi bedömer att vi kan hantera konsekvenserna, framhöll Säpochefen Thornberg.

På pressträffen närvarade ÖB Micael Bydén, Säpochefen Anders Thornberg, statsminister Stefan Löfven (S) och Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör Transportstyrelsen. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Löfven: Jag visste inte

Statsministern gjorde klart att justitiedepartementet fick information i september 2015 om att Säpo hade inlett tillsyn på Transportstyrelsen. Tillsynen gjordes eftersom Säpo oroade sig för att känsliga uppgifter kunde hanteras fel när IT-driften skulle läggas ut på IBM. I januari 2016 inleddes en förundersökning mot dåvarande GD:n Maria Ågren och i januari i år fick hon sparken i samband med att hon delgavs misstanke om att ha röjt sekretessbelagda uppgifter.

Löfven och infrastrukturminister Anna Johansson säger båda att de inget visste före dess.

– Jag hade naturligtvis velat få informationen tidigare, säger statsministern men har ändå förtroende för inrikesminister Anders Ygeman (S) och försvarsminister Peter Hultqvist (S) som båda visste långt före Löfven, utan att säga något till honom.

Är konstigt

Han tycker dock att det är märkligt att inte Anna Johansson visste något.

– Det är en mycket konstig ordning. Men hon har ju själv berättat att hennes dåvarande statssekreterare hade den uppgiften, men inte lämnade den vidare till henne, säger Löfven som tycker att någon annan i näringsdepartementet borde ha gjort det.

Löfven vill inte kommentera oppositionens hot om en misstroendeförklaring, men säger att frågan kommer att utredas av riksdagens konstitutionsutskott, vilket han "välkomnar".

(TT)

 

 

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

Flera gånger under 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens styrelseordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, TT:s nyhetsarkiv, regeringskansliet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading

Statsministern säger att han informerades om IT-affären först i januari i år. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Statsministern säger att han informerades om IT-affären först i januari i år. Foto: Stina Stjernkvist/TT
Inrikes

Säpo och ÖB: Risk efter IT-skandal hanterbar

Epoch Times

Både Säpo och ÖB tror att eventuella skador efter IT-skandalen med hemliga uppgifter på Transportstyrelsen kan hanteras.

Statsministern talar om haveri men tycker att regeringskansliets arbete har fungerat som det ska vid hot mot rikets säkerhet.

– Det som skett är ett haveri. Det är synnerligen allvarligt. Det har skett i strid med lagen och har utsatt Sverige och svenska medborgare för skador, sade Stefan Löfven på en pressträff med ÖB Micael Bydèn, Säpos generaldirektör Anders Thornberg och Transportstyrelsens nye generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

De fyra gav sin bild av vad om hänt och vilka skador som kan ha uppstått för, bland annat, rikets säkerhet när Transportstyrelsen medvetet bröt mot tre lagar 2015 för att i första hand kunna föra outsourcing av IT-driften i hamn.

Kunde tanka ner

IT-tekniker hos datajätten IBM utomlands, som inte hade genomgått säkerhetskontroll, fick då befogenheter som gjorde att de hade möjlighet att tanka ner känslig information om fordon, skyddade identiteter och sekretessbelagda data. Den behörighet de hade gjorde också att de skulle kunna ha gjort det utan att det hade lämnat några spår i systemet.

– Vi har inte några indikationer på att uppgifter spridits på ett otillbörligt sätt, sade dock Jonas Bjelfvenstam.

För Försvarsmakten och Säpo har den största oron gällt att information om skyddade identiteter för, vardagligt uttryckt, agenter kan ha kommit i fel händer. För Försvarsmakten rör det sig också om en del fordon.

– Den risk som har uppstått kan vi hantera, sade ÖB Micael Bydén och underströk att det som skett inte märkbart bedöms ha påverkat möjligheterna att ta in underrättelser.

– Vi bedömer att vi kan hantera konsekvenserna, framhöll Säpochefen Thornberg.

På pressträffen närvarade ÖB Micael Bydén, Säpochefen Anders Thornberg, statsminister Stefan Löfven (S) och Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör Transportstyrelsen. Foto: Stina Stjernkvist/TT

Löfven: Jag visste inte

Statsministern gjorde klart att justitiedepartementet fick information i september 2015 om att Säpo hade inlett tillsyn på Transportstyrelsen. Tillsynen gjordes eftersom Säpo oroade sig för att känsliga uppgifter kunde hanteras fel när IT-driften skulle läggas ut på IBM. I januari 2016 inleddes en förundersökning mot dåvarande GD:n Maria Ågren och i januari i år fick hon sparken i samband med att hon delgavs misstanke om att ha röjt sekretessbelagda uppgifter.

Löfven och infrastrukturminister Anna Johansson säger båda att de inget visste före dess.

– Jag hade naturligtvis velat få informationen tidigare, säger statsministern men har ändå förtroende för inrikesminister Anders Ygeman (S) och försvarsminister Peter Hultqvist (S) som båda visste långt före Löfven, utan att säga något till honom.

Är konstigt

Han tycker dock att det är märkligt att inte Anna Johansson visste något.

– Det är en mycket konstig ordning. Men hon har ju själv berättat att hennes dåvarande statssekreterare hade den uppgiften, men inte lämnade den vidare till henne, säger Löfven som tycker att någon annan i näringsdepartementet borde ha gjort det.

Löfven vill inte kommentera oppositionens hot om en misstroendeförklaring, men säger att frågan kommer att utredas av riksdagens konstitutionsutskott, vilket han "välkomnar".

(TT)

 

 

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

Flera gånger under 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta med motiveringen att "regeringen och den tidigare generaldirektören har haft olika syn på hur arbetet ska bedrivas".

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens styrelseordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, TT:s nyhetsarkiv, regeringskansliet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024