loading
Centerpartiets ledare Annie Lööf (C) under Almedalsveckan i Visby. Foto: TT-arkivbild
Centerpartiets ledare Annie Lööf (C) under Almedalsveckan i Visby. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Löfven bryter tystnaden om IT-skandalen

Epoch Times

Statsminister Stefan Löfven kommenterar för första gången Transportstyrelsens hantering av känsliga uppgifter. Samtidigt utesluter inte Centerpartiets ledare Annie Lööf en misstroendeförklaring "mot ett eller flera enskilda statsråd" efter IT-skandalen.

På söndagen bröt Stefan Löfven tystnaden med en skriftlig kommentar:

"Det är ett haveri som skett på Transportstyrelsen. Regeringen har därför bytt ut ledningen för myndigheten och säkerställt att berörda myndigheter har vidtagit åtgärder för att begränsa skadeverkningarna".

På måndag kommer Stefan Löfven att lämna ytterligare kommentarer vid en pressträff, som hålls tillsammans med Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, Säkerhetspolisens chef Anders Thornberg och Micael Bydén, överbefälhavare Försvarsmakten.

Centerpartiets Annie Lööf kallar det inträffade för "graverande". "Stora konsekvenser för enskilda som drabbas, och för Sveriges säkerhet", skriver hon på Twitter.

V öppnar för misstroendeförklaring

Även Vänsterpartiet öppnar för en misstroendeförklaring, skriver Expressen.

– Vi utesluter inte väcka misstroende eller stödja en misstroendeförklaring. Jag tycker inte att regeringen har förklarat det här på ett bra sätt, säger partiledare Jonas Sjöstedt till tidningen.

Tidigare har flera andra alliansledare öppnat för misstroendeförklaring.

– För Moderaternas del kan det mycket väl bli dags att rikta misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd som brustit i ansvar i säkerhetsskandalen, sade Moderatledaren Anna Kinberg Batra till TT i fredags.

"Tveeggat svärd"

Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, poängterar att Annie Lööf faktiskt inte kräver misstroendeförklaring:

– Hon nämner visserligen ordet misstroendevotum, men i återhållsamma termer. Man kan aldrig utesluta ett misstroendevotum, säger han.

För den borgerliga oppositionen är det ett högt spel att verkligen gå ut och kräva det:

– Misstroendevotum är ett tveeggat svärd för oppositionen. Driver de igenom det så kan statsministern hota med omval eller avgå och så får oppositionen ta över. Då står oppositionen där och har visserligen lyckats få bort de rödgröna men vet inte riktigt vad de ska göra själva, Alliansen är splittrad, säger Hinnfors.

Har ifrågasatts

Förutom infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inrikesminister Anders Ygemans (S) agerande ifrågasatts av oppositionen. På tisdag ska Ygeman frågas ut om skandalen av ledamöterna i riksdagens justitieutskott.

Försvarsmakten har begärt att Transportstyrelsen redogör för vilka uppgifter kopplade till försvaret som den kritiserade transportmyndigheten kan ha i sina system.

Militära fordonsregistret

Uppgifter i SVT om att Transportstyrelsen röjt det militära fordonsregistret stämmer däremot inte, skriver Försvarsmakten i ett pressmeddelande:

"Det är fel. Det är Försvarsmakten som ansvarar för det militära fordonsregistret".

Men det finns viss information hos Transportstyrelsen som rör försvarets fordon, enligt Försvarsmaktens pressekreterare Jesper Tengroth.

– Försvarsmakten ansvarar för det militära fordonsregistret. I sin helhet är det inte röjt, vilket vi aldrig har påstått. Däremot är det så att viss information finns både i det militära fordonsregistret och i Transportstyrelsens vägtrafikregister, säger han till SVT.

Transportstyrelsen har "inget med det militära fordonsregistret att göra", meddelade myndigheten i fredags.

Mer information behövs

Jonas Hinnfors anser att både politiker och allmänhet behöver mer information innan det går att diskutera händelserna ordentligt och avgöra vilka konsekvenser som är rimliga. Nu är mycket av det som ministrarna berättat i utskottsförhören hemligt.

– Det finns väldigt allvarliga frågor att reda ut. Har någon minister inte varit ansvarsfull nog, hur har det sett ut under oppositionens tid i regering, hade organisationen varit annorlunda med en alliansregering?

Oppositionen har vid upprepade tillfällen undrat när statsministern ska svara på frågor men Jonas Hinnfors ser inget akut behov av det.

– Rent sakligt är det svårt att säga helt säkert att han borde gå in och agera. För vad exakt är det han ska göra? Ministrarna har svarat på frågor i utskotten och på en del frågor från journalister. Han har förtroende för sina ministrar.

(TT)

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta. Regeringen säger inte varför.

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens ordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, regeringskansliet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Centerpartiets ledare Annie Lööf (C) under Almedalsveckan i Visby. Foto: TT-arkivbild
Centerpartiets ledare Annie Lööf (C) under Almedalsveckan i Visby. Foto: TT-arkivbild
Inrikes

Löfven bryter tystnaden om IT-skandalen

Epoch Times

Statsminister Stefan Löfven kommenterar för första gången Transportstyrelsens hantering av känsliga uppgifter. Samtidigt utesluter inte Centerpartiets ledare Annie Lööf en misstroendeförklaring "mot ett eller flera enskilda statsråd" efter IT-skandalen.

På söndagen bröt Stefan Löfven tystnaden med en skriftlig kommentar:

"Det är ett haveri som skett på Transportstyrelsen. Regeringen har därför bytt ut ledningen för myndigheten och säkerställt att berörda myndigheter har vidtagit åtgärder för att begränsa skadeverkningarna".

På måndag kommer Stefan Löfven att lämna ytterligare kommentarer vid en pressträff, som hålls tillsammans med Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, Säkerhetspolisens chef Anders Thornberg och Micael Bydén, överbefälhavare Försvarsmakten.

Centerpartiets Annie Lööf kallar det inträffade för "graverande". "Stora konsekvenser för enskilda som drabbas, och för Sveriges säkerhet", skriver hon på Twitter.

V öppnar för misstroendeförklaring

Även Vänsterpartiet öppnar för en misstroendeförklaring, skriver Expressen.

– Vi utesluter inte väcka misstroende eller stödja en misstroendeförklaring. Jag tycker inte att regeringen har förklarat det här på ett bra sätt, säger partiledare Jonas Sjöstedt till tidningen.

Tidigare har flera andra alliansledare öppnat för misstroendeförklaring.

– För Moderaternas del kan det mycket väl bli dags att rikta misstroendeförklaring mot ett eller flera statsråd som brustit i ansvar i säkerhetsskandalen, sade Moderatledaren Anna Kinberg Batra till TT i fredags.

"Tveeggat svärd"

Jonas Hinnfors, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, poängterar att Annie Lööf faktiskt inte kräver misstroendeförklaring:

– Hon nämner visserligen ordet misstroendevotum, men i återhållsamma termer. Man kan aldrig utesluta ett misstroendevotum, säger han.

För den borgerliga oppositionen är det ett högt spel att verkligen gå ut och kräva det:

– Misstroendevotum är ett tveeggat svärd för oppositionen. Driver de igenom det så kan statsministern hota med omval eller avgå och så får oppositionen ta över. Då står oppositionen där och har visserligen lyckats få bort de rödgröna men vet inte riktigt vad de ska göra själva, Alliansen är splittrad, säger Hinnfors.

Har ifrågasatts

Förutom infrastrukturminister Anna Johansson (S) har inrikesminister Anders Ygemans (S) agerande ifrågasatts av oppositionen. På tisdag ska Ygeman frågas ut om skandalen av ledamöterna i riksdagens justitieutskott.

Försvarsmakten har begärt att Transportstyrelsen redogör för vilka uppgifter kopplade till försvaret som den kritiserade transportmyndigheten kan ha i sina system.

Militära fordonsregistret

Uppgifter i SVT om att Transportstyrelsen röjt det militära fordonsregistret stämmer däremot inte, skriver Försvarsmakten i ett pressmeddelande:

"Det är fel. Det är Försvarsmakten som ansvarar för det militära fordonsregistret".

Men det finns viss information hos Transportstyrelsen som rör försvarets fordon, enligt Försvarsmaktens pressekreterare Jesper Tengroth.

– Försvarsmakten ansvarar för det militära fordonsregistret. I sin helhet är det inte röjt, vilket vi aldrig har påstått. Däremot är det så att viss information finns både i det militära fordonsregistret och i Transportstyrelsens vägtrafikregister, säger han till SVT.

Transportstyrelsen har "inget med det militära fordonsregistret att göra", meddelade myndigheten i fredags.

Mer information behövs

Jonas Hinnfors anser att både politiker och allmänhet behöver mer information innan det går att diskutera händelserna ordentligt och avgöra vilka konsekvenser som är rimliga. Nu är mycket av det som ministrarna berättat i utskottsförhören hemligt.

– Det finns väldigt allvarliga frågor att reda ut. Har någon minister inte varit ansvarsfull nog, hur har det sett ut under oppositionens tid i regering, hade organisationen varit annorlunda med en alliansregering?

Oppositionen har vid upprepade tillfällen undrat när statsministern ska svara på frågor men Jonas Hinnfors ser inget akut behov av det.

– Rent sakligt är det svårt att säga helt säkert att han borde gå in och agera. För vad exakt är det han ska göra? Ministrarna har svarat på frågor i utskotten och på en del frågor från journalister. Han har förtroende för sina ministrar.

(TT)

Transportstyrelsens IT-affär

I april 2015 får IBM uppdraget att ta över Transportstyrelsens IT-drift.

I maj 2015 beslutar generaldirektören Maria Ågren på Transportstyrelsen att avsteg kan göras från lagar som ska skydda känsliga uppgifter.

I juni ifrågasätter internrevisorn om beslutet är rätt. Styrelsen agerar inte.

Sommaren 2015 inleder Säkerhetspolisen en kontroll av överflyttningen av IT-driften. Oro finns att känsliga uppgifter kan hanteras fel.

I januari 2016 inleds en förundersökning mot Ågren om misstanke om att hon som chef tagit beslut som riskerar att röja sekretessbelagda uppgifter.

I januari 2017 får Ågren sluta. Regeringen säger inte varför.

Den 6 juli blir det via medierapporter känt att Ågren erkänt brott angående datahanteringen och godtagit böter på 70 000 kronor.

Den 18 juli meddelar infrastrukturminister Anna Johansson (S) att myndighetens ordförande Rolf Annerberg får sluta.

Regeringens hantering är KU-anmäld av Mikael Oscarsson (KD).

Källor: Dagens Nyheter, SvD, regeringskansliet

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024