loadingTrafikverket ska höja säkerheten vid fler järnvägskorsningarna. Foto: Ulf Palm/TT-arkivbild
Trafikverket ska höja säkerheten vid fler järnvägskorsningarna. Foto: Ulf Palm/TT-arkivbild
Inrikes

Så ska obevakade järnvägskorsningar bli säkra

Epoch Times

Tusentals järnvägskorsningar är obevakade i Sverige. Nu har Trafikverket identifierat de 180 plankorsningar vars underhåll är mest akut. Samtidigt riktas kritik mot myndigheten.

Trafikverket har fått tre miljarder kronor av regeringen för att höja säkerheten vid obevakade järnvägskorsningar fram till 2029. Men det är svårt att avgöra vilka av de drygt 3 500 obevakade plankorsningarna som är minst säkra.

– Det är jättejobbigt och svårt att avgöra vilka som är farligast. Vi hade helst velat få bort alla oskyddade plankorsningar men Sverige ser ut som det gör, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Särskilt farliga åtgärdas

Sedan maj har säkerheten vid 44 plankorsningarna höjts och nu ska myndigheten gå vidare med ytterligare 180 som bedöms vara särskilt farliga.

– Plankorsningar är en risk i sig men nu har vi gjort en prioriteringslista som utgår ifrån vad som ökar säkerheten för flest människor. Vi klarar inte av att göra alla 3 500 på en gång, säger Bengt Olsson.

Enligt honom är en av utmaningarna att de farliga plankorsningarna ofta finns på landsbygden, där det är långt till elförsörjning, vilket gör att det inte går att sätta upp bommar. I stället kan säkerheten höjas genom att röja sikten kring korsningen eller genom att stänga plankorsningen och leda om trafiken.

– Om man bedömer att det måste till en planskild korsning får man bygga om helt och hållet. Antingen med en bro över eller med en viadukt under, säger Bengt Olsson.

Tusentals järnvägskorsningar är obevakade i Sverige. Foto/grafik: TT

Flera olyckor innan åtgärd

Fredrik Robbertte bor precis intill en obevakad plankorsning utanför Högsby i Småland. Redan 2005 var hans fru inblandad i en olycka vid korsningen. En utredning gjordes men den ledde aldrig till några åtgärder.

– Det hände ingenting, säger Fredrik Robbertte.

Först efter att det förra året inträffade ytterligare en olycka vid korsningen har säkerheten börjat stärkas.

– Innan det händer en dödsolycka så händer det inga stora saker. Det är tragiskt att det ska behöva vara såhär. Men det är positivt att det börjar hända saker nu, säger Fredrik Robbertte.

"Orimligt stor risk"

På Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, välkomnas utredningen.

– Men nu är det viktigt att åtgärderna inte drar ut på tiden, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle.

Samtidigt konstaterar hon att 180 av 3 500 korsningar är en låg ambitionsnivå.

– Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige utgår från att bilisters misstag inte ska vara på liv eller död. Men de som dagligen måste passera de här korsningarna utsätter sig för en orimligt stor risk. Det är allvarligt att det inte har åtgärdats tidigare, säger hon.

(TT)

Trafikverkets plan för korsningarna

(TT)

Trafikverket fokuserar på att höja säkerheten vid de plankorsningar som har förhöjd olycksrisk. Åtgärderna för plankorsningarna kan delas upp i två grupper:

De som kan förbättras på kort sikt genom enklare åtgärder, exempelvis avverkning av skog för att förbättra sikten.

De som behöver byggas om eller ersättas med en ny anläggning, vilket tar längre tid eftersom åtgärderna måste projekteras. I många fall blir detta mer komplicerat eftersom att Trafikverket måste få åtkomst till privat mark.

Källa: Trafikverket

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loadingTrafikverket ska höja säkerheten vid fler järnvägskorsningarna. Foto: Ulf Palm/TT-arkivbild
Trafikverket ska höja säkerheten vid fler järnvägskorsningarna. Foto: Ulf Palm/TT-arkivbild
Inrikes

Så ska obevakade järnvägskorsningar bli säkra

Epoch Times

Tusentals järnvägskorsningar är obevakade i Sverige. Nu har Trafikverket identifierat de 180 plankorsningar vars underhåll är mest akut. Samtidigt riktas kritik mot myndigheten.

Trafikverket har fått tre miljarder kronor av regeringen för att höja säkerheten vid obevakade järnvägskorsningar fram till 2029. Men det är svårt att avgöra vilka av de drygt 3 500 obevakade plankorsningarna som är minst säkra.

– Det är jättejobbigt och svårt att avgöra vilka som är farligast. Vi hade helst velat få bort alla oskyddade plankorsningar men Sverige ser ut som det gör, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Särskilt farliga åtgärdas

Sedan maj har säkerheten vid 44 plankorsningarna höjts och nu ska myndigheten gå vidare med ytterligare 180 som bedöms vara särskilt farliga.

– Plankorsningar är en risk i sig men nu har vi gjort en prioriteringslista som utgår ifrån vad som ökar säkerheten för flest människor. Vi klarar inte av att göra alla 3 500 på en gång, säger Bengt Olsson.

Enligt honom är en av utmaningarna att de farliga plankorsningarna ofta finns på landsbygden, där det är långt till elförsörjning, vilket gör att det inte går att sätta upp bommar. I stället kan säkerheten höjas genom att röja sikten kring korsningen eller genom att stänga plankorsningen och leda om trafiken.

– Om man bedömer att det måste till en planskild korsning får man bygga om helt och hållet. Antingen med en bro över eller med en viadukt under, säger Bengt Olsson.

Tusentals järnvägskorsningar är obevakade i Sverige. Foto/grafik: TT

Flera olyckor innan åtgärd

Fredrik Robbertte bor precis intill en obevakad plankorsning utanför Högsby i Småland. Redan 2005 var hans fru inblandad i en olycka vid korsningen. En utredning gjordes men den ledde aldrig till några åtgärder.

– Det hände ingenting, säger Fredrik Robbertte.

Först efter att det förra året inträffade ytterligare en olycka vid korsningen har säkerheten börjat stärkas.

– Innan det händer en dödsolycka så händer det inga stora saker. Det är tragiskt att det ska behöva vara såhär. Men det är positivt att det börjar hända saker nu, säger Fredrik Robbertte.

"Orimligt stor risk"

På Riksförbundet M Sverige, tidigare Motormännen, välkomnas utredningen.

– Men nu är det viktigt att åtgärderna inte drar ut på tiden, säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle.

Samtidigt konstaterar hon att 180 av 3 500 korsningar är en låg ambitionsnivå.

– Trafiksäkerhetsarbetet i Sverige utgår från att bilisters misstag inte ska vara på liv eller död. Men de som dagligen måste passera de här korsningarna utsätter sig för en orimligt stor risk. Det är allvarligt att det inte har åtgärdats tidigare, säger hon.

(TT)

Trafikverkets plan för korsningarna

(TT)

Trafikverket fokuserar på att höja säkerheten vid de plankorsningar som har förhöjd olycksrisk. Åtgärderna för plankorsningarna kan delas upp i två grupper:

De som kan förbättras på kort sikt genom enklare åtgärder, exempelvis avverkning av skog för att förbättra sikten.

De som behöver byggas om eller ersättas med en ny anläggning, vilket tar längre tid eftersom åtgärderna måste projekteras. I många fall blir detta mer komplicerat eftersom att Trafikverket måste få åtkomst till privat mark.

Källa: Trafikverket

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024