loadingElsparkcyklar i kvällssol på Riddarhustorget i Gamla stan. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Elsparkcyklar i kvällssol på Riddarhustorget i Gamla stan. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Så ska Stockholm begränsa elsparkcyklarna

TT

Antalet elsparkcyklar halveras i Stockholm och endast tre bolag får tillstånd att bedriva verksamheten efter årsskiftet.

– Huvudskälet är att det under det senaste året har varit på tok för många elsparkcyklar i staden och kaosartat på vissa gator. Vi kan inte ha det på det här sättet, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till TT.

Stockholms grönblå majoritet beslutar på måndag att införa krav på polistillstånd för elsparkcyklar. Beslutet medför att antalet elsparkcyklar från årsskiftet minskar från dagens 23 000 till 12 000. Även antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre.

Elsparkcyklar

(TT)

De nya begränsningarna träder i kraft 1 januari 2022.

Tidigare i år ställde sig trafiknämnden i Stockholm bakom förslaget att införa polistillstånd för uthyrning av elsparkcyklar. Samtliga verksamma åtta bolag har lämnat in ansökningar för fortsatt verksamhet.

Efter att Stockholms kommunfullmäktige tar beslutet om de nya regleringarna på måndag ska trafikkontoret ha en dialog med polisen, som är den instans som ger tillstånden. I nästa steg prövas de av länsstyrelsen.

Inom de närmaste veckorna ska bedömningen om vilka tre bolag som får tillstånd att bedriva verksamheten göras, vilket baseras på hur väl verksamheterna har skötts.

Tillstånden beviljas i sex månader initialt och om bolagen inte sköter sig kan tillstånden komma att dras in.

Beroende på hur det fungerar kan justeringar komma att införas gällande krav, antalet elsparkcyklar eller bolag från den 1 juli nästa år.

I september omkom en man i 80-årsåldern i Västerås sedan han cyklat in i en elsparkcykel.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingElsparkcyklar i kvällssol på Riddarhustorget i Gamla stan. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Elsparkcyklar i kvällssol på Riddarhustorget i Gamla stan. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Så ska Stockholm begränsa elsparkcyklarna

TT

Antalet elsparkcyklar halveras i Stockholm och endast tre bolag får tillstånd att bedriva verksamheten efter årsskiftet.

– Huvudskälet är att det under det senaste året har varit på tok för många elsparkcyklar i staden och kaosartat på vissa gator. Vi kan inte ha det på det här sättet, säger trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) till TT.

Stockholms grönblå majoritet beslutar på måndag att införa krav på polistillstånd för elsparkcyklar. Beslutet medför att antalet elsparkcyklar från årsskiftet minskar från dagens 23 000 till 12 000. Även antalet uthyrningsföretag begränsas från dagens åtta till tre.

Elsparkcyklar

(TT)

De nya begränsningarna träder i kraft 1 januari 2022.

Tidigare i år ställde sig trafiknämnden i Stockholm bakom förslaget att införa polistillstånd för uthyrning av elsparkcyklar. Samtliga verksamma åtta bolag har lämnat in ansökningar för fortsatt verksamhet.

Efter att Stockholms kommunfullmäktige tar beslutet om de nya regleringarna på måndag ska trafikkontoret ha en dialog med polisen, som är den instans som ger tillstånden. I nästa steg prövas de av länsstyrelsen.

Inom de närmaste veckorna ska bedömningen om vilka tre bolag som får tillstånd att bedriva verksamheten göras, vilket baseras på hur väl verksamheterna har skötts.

Tillstånden beviljas i sex månader initialt och om bolagen inte sköter sig kan tillstånden komma att dras in.

Beroende på hur det fungerar kan justeringar komma att införas gällande krav, antalet elsparkcyklar eller bolag från den 1 juli nästa år.

I september omkom en man i 80-årsåldern i Västerås sedan han cyklat in i en elsparkcykel.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024