loading






Akvarell av Balthazar Wigand 1809, detalj: Målningen föreställer en mycket åldrad Joseph Haydn som närvarar vid en föreställning med hans oratorium ”Skapelsen”. Kompositören sitter i bildens framkant, i mitten med en hatt. Wigand visade målningen för Haydn.
Akvarell av Balthazar Wigand 1809, detalj: Målningen föreställer en mycket åldrad Joseph Haydn som närvarar vid en föreställning med hans oratorium ”Skapelsen”. Kompositören sitter i bildens framkant, i mitten med en hatt. Wigand visade målningen för Haydn.
Musik

Så kom Haydns Skapelsen till

Catherine Yang

Joseph Haydn bemästrade många musikformer – han är känd som symfoniernas och stråkkvartetternas fader. Många anser att han etablerade den klassiska musikstilen. Hans främsta mästerverk kan ha varit oratoriet ”Skapelsen”, som börjar med ett formbrytande, föreskrivet kaos.

”Skapelsen” var oerhört framgångsrikt redan från början. Verket översattes till många språk och framfördes i hela Europa under Haydns livstid. Trots att det har blivit både förlöjligat och hyllat i olika perioder genom historien är det idag ett av Haydns mest älskade verk.

Inspirerad av en festival, där ensembler på 1000 musiker framförde George Frideric Händels sakrala verk som Messiah och ”Israel i Egypten”, beslutade sig Haydn för att skriva ett sakralt oratorium han också – ett verk som skulle resonera hos alla och inte gå ur tiden.

Enligt somliga pekade Haydns vän François-Hippolyte Barthélémon på en bibel och sade åt honom att ta den och börja från början. Andra säger att impressarion som producerade Haydns konserter i London, Johann Peter Salomon, gav Haydn ett libretto med titeln ”Världens skapelse” innan Haydn lämnade London 1795. Librettot hade varit avsett åt Händel ett halvsekel tidigare, men kompositören hade bedömt att det var för långt för att tonsätta.

Joseph Haydn målad av Thomas Hardy 1792, detalj.

Hur som helst, Haydn tog med sig idén tillbaka till Baron Gottfried van Swieten, det kejserliga hovets bibliotikarie i Wien, som uppmuntrade projektet och satte ihop en text på engelska och tyska. Den är tagen från första mosebok, John Miltons ”Det förlorade paradiset” och olika psalmer för att berätta historien om hur Gud skapade världen.

Det tog den produktiva kompositören ovanligt lång tid att skriva ”Skapelsen”, åtminstone ett och ett halvt år. När han via brev ombads att färdigställa verket, svarade han att han inte kunde påskynda arbetet som ett sådant verk krävde. Han skrev också om processen:

”Så hängiven som jag var när jag komponerade 'Skapelsen' har jag aldrig varit. Varje dag föll jag på knä och bad Gud att ge mig styrka, så att jag skulle kunna fortsätta arbetet tills dess att det framgångsrikt var slutfört.”

Oratoriet börjar med ”Föreställningen om kaos” i första satsen, med harmonier och melodier som inte löses upp som de hade gjort i klassisk stil. Den rör sig mot ett oundvikligt klimax i samma ögonblick som Gud sade ”Varde ljus”, och orkestern och kören brister ut i en explosion av ljud. Ur kaoset uppstår en gudomlig ordning.

När Haydn närvarade vid ett av framträdandena året innan han dog, började publiken att applådera för honom vid denna punkt. Kompositören svarade då, medan han pekade upp i skyn, att det inte kom från honom, utan att ”allting kommer där ovanifrån!”

Nedan kan du höra Philipp Von Steinaecker dirigera Haydns "Skapelsen" i katedralen i Bressanone, Italien.

 

 

 

 

 

 

Joesph Haydn

Franz Joseph Haydn, född 31 mars 1732 i Rohrau, Niederösterreich, Österrike, död 31 maj 1809 i Wien, Österrike, var en österrikisk kompositör. Tillsammans med Wolfgang Amadeus Mozart och Ludwig van Beethoven är han den främsta företrädaren för wienklassicismen.

Haydn komponerade 108 symfonier, 68 stråkkvartetter, 13 pianokonserter, 3–7 violinkonserter, cirka 30 pianotrior, 52 pianosonater, 13 operor, 13 kantater och oratorier och 12 mässor. Till hans mest spelade verk hör de tolv sista symfonierna, de så kallade Londonsymfonierna, komponerade 1791–1795.

Feedback

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading






Akvarell av Balthazar Wigand 1809, detalj: Målningen föreställer en mycket åldrad Joseph Haydn som närvarar vid en föreställning med hans oratorium ”Skapelsen”. Kompositören sitter i bildens framkant, i mitten med en hatt. Wigand visade målningen för Haydn.
Akvarell av Balthazar Wigand 1809, detalj: Målningen föreställer en mycket åldrad Joseph Haydn som närvarar vid en föreställning med hans oratorium ”Skapelsen”. Kompositören sitter i bildens framkant, i mitten med en hatt. Wigand visade målningen för Haydn.
Musik

Så kom Haydns Skapelsen till

Catherine Yang

Joseph Haydn bemästrade många musikformer – han är känd som symfoniernas och stråkkvartetternas fader. Många anser att han etablerade den klassiska musikstilen. Hans främsta mästerverk kan ha varit oratoriet ”Skapelsen”, som börjar med ett formbrytande, föreskrivet kaos.

”Skapelsen” var oerhört framgångsrikt redan från början. Verket översattes till många språk och framfördes i hela Europa under Haydns livstid. Trots att det har blivit både förlöjligat och hyllat i olika perioder genom historien är det idag ett av Haydns mest älskade verk.

Inspirerad av en festival, där ensembler på 1000 musiker framförde George Frideric Händels sakrala verk som Messiah och ”Israel i Egypten”, beslutade sig Haydn för att skriva ett sakralt oratorium han också – ett verk som skulle resonera hos alla och inte gå ur tiden.

Enligt somliga pekade Haydns vän François-Hippolyte Barthélémon på en bibel och sade åt honom att ta den och börja från början. Andra säger att impressarion som producerade Haydns konserter i London, Johann Peter Salomon, gav Haydn ett libretto med titeln ”Världens skapelse” innan Haydn lämnade London 1795. Librettot hade varit avsett åt Händel ett halvsekel tidigare, men kompositören hade bedömt att det var för långt för att tonsätta.

Joseph Haydn målad av Thomas Hardy 1792, detalj.

Hur som helst, Haydn tog med sig idén tillbaka till Baron Gottfried van Swieten, det kejserliga hovets bibliotikarie i Wien, som uppmuntrade projektet och satte ihop en text på engelska och tyska. Den är tagen från första mosebok, John Miltons ”Det förlorade paradiset” och olika psalmer för att berätta historien om hur Gud skapade världen.

Det tog den produktiva kompositören ovanligt lång tid att skriva ”Skapelsen”, åtminstone ett och ett halvt år. När han via brev ombads att färdigställa verket, svarade han att han inte kunde påskynda arbetet som ett sådant verk krävde. Han skrev också om processen:

”Så hängiven som jag var när jag komponerade 'Skapelsen' har jag aldrig varit. Varje dag föll jag på knä och bad Gud att ge mig styrka, så att jag skulle kunna fortsätta arbetet tills dess att det framgångsrikt var slutfört.”

Oratoriet börjar med ”Föreställningen om kaos” i första satsen, med harmonier och melodier som inte löses upp som de hade gjort i klassisk stil. Den rör sig mot ett oundvikligt klimax i samma ögonblick som Gud sade ”Varde ljus”, och orkestern och kören brister ut i en explosion av ljud. Ur kaoset uppstår en gudomlig ordning.

När Haydn närvarade vid ett av framträdandena året innan han dog, började publiken att applådera för honom vid denna punkt. Kompositören svarade då, medan han pekade upp i skyn, att det inte kom från honom, utan att ”allting kommer där ovanifrån!”

Nedan kan du höra Philipp Von Steinaecker dirigera Haydns "Skapelsen" i katedralen i Bressanone, Italien.

 

 

 

 

 

 

Joesph Haydn

Franz Joseph Haydn, född 31 mars 1732 i Rohrau, Niederösterreich, Österrike, död 31 maj 1809 i Wien, Österrike, var en österrikisk kompositör. Tillsammans med Wolfgang Amadeus Mozart och Ludwig van Beethoven är han den främsta företrädaren för wienklassicismen.

Haydn komponerade 108 symfonier, 68 stråkkvartetter, 13 pianokonserter, 3–7 violinkonserter, cirka 30 pianotrior, 52 pianosonater, 13 operor, 13 kantater och oratorier och 12 mässor. Till hans mest spelade verk hör de tolv sista symfonierna, de så kallade Londonsymfonierna, komponerade 1791–1795.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024