Joseph Haydn bemästrade många musikformer – han är känd som symfoniernas och stråkkvartetternas fader. Många anser att han etablerade den klassiska musikstilen. Hans främsta mästerverk kan ha varit oratoriet ”Skapelsen”, som börjar med ett formbrytande, föreskrivet kaos.
”Skapelsen” var oerhört framgångsrikt redan från början. Verket översattes till många språk och framfördes i hela Europa under Haydns livstid. Trots att det har blivit både förlöjligat och hyllat i olika perioder genom historien är det idag ett av Haydns mest älskade verk.
Inspirerad av en festival, där ensembler på 1000 musiker framförde George Frideric Händels sakrala verk som Messiah och ”Israel i Egypten”, beslutade sig Haydn för att skriva ett sakralt oratorium han också – ett verk som skulle resonera hos alla och inte gå ur tiden.
Enligt somliga pekade Haydns vän François-Hippolyte Barthélémon på en bibel och sade åt honom att ta den och börja från början. Andra säger att impressarion som producerade Haydns konserter i London, Johann Peter Salomon, gav Haydn ett libretto med titeln ”Världens skapelse” innan Haydn lämnade London 1795. Librettot hade varit avsett åt Händel ett halvsekel tidigare, men kompositören hade bedömt att det var för långt för att tonsätta.
Hur som helst, Haydn tog med sig idén tillbaka till Baron Gottfried van Swieten, det kejserliga hovets bibliotikarie i Wien, som uppmuntrade projektet och satte ihop en text på engelska och tyska. Den är tagen från första mosebok, John Miltons ”Det förlorade paradiset” och olika psalmer för att berätta historien om hur Gud skapade världen.
Det tog den produktiva kompositören ovanligt lång tid att skriva ”Skapelsen”, åtminstone ett och ett halvt år. När han via brev ombads att färdigställa verket, svarade han att han inte kunde påskynda arbetet som ett sådant verk krävde. Han skrev också om processen:
”Så hängiven som jag var när jag komponerade 'Skapelsen' har jag aldrig varit. Varje dag föll jag på knä och bad Gud att ge mig styrka, så att jag skulle kunna fortsätta arbetet tills dess att det framgångsrikt var slutfört.”
Oratoriet börjar med ”Föreställningen om kaos” i första satsen, med harmonier och melodier som inte löses upp som de hade gjort i klassisk stil. Den rör sig mot ett oundvikligt klimax i samma ögonblick som Gud sade ”Varde ljus”, och orkestern och kören brister ut i en explosion av ljud. Ur kaoset uppstår en gudomlig ordning.
När Haydn närvarade vid ett av framträdandena året innan han dog, började publiken att applådera för honom vid denna punkt. Kompositören svarade då, medan han pekade upp i skyn, att det inte kom från honom, utan att ”allting kommer där ovanifrån!”
Nedan kan du höra Philipp Von Steinaecker dirigera Haydns "Skapelsen" i katedralen i Bressanone, Italien.