I en granskning från Riksrevisionsverket får SOS Alarm svidande kritik. SOS Alarm svarar alldeles för långsamt på larmnumret och en bristande outvecklad styrning genom åren har gjort larmcentralens verksamhet ineffektiv. Idag styrs SOS Alarm som ett vinstdrivande företag och vi menar att man bör förändra driftsformen, skriver Björn Söder (SD)
SOS Alarm tillkom 1956 efter att riksdagen beslutat om att tjänsten skulle införas. År 1973 överfördes ansvaret för alarmeringen till bolaget SOS Alarm, med staten, Kommunförbundet och Landstingsförbundet som ägare. Fram till 1994 finansierades bolaget med anslag för att 1995 bli ett vinstinriktat företag. SOS Alarm har idag genom alarmeringsavtalet med staten ett särskilt beslutat samhällsuppdrag att ta emot och besvara nödsamtal samt annan nödkommunikation till nödnumret 112, inklusive att bedöma och hantera de uppgifter som följer av samtalen. Idag ägs bolaget till hälften av staten och till hälften av Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.
I en ny granskningsrapport från Riksrevisionen, som släpptes den 7 december, framkommer svidande kritik. SOS Alarm svarar alldeles för långsamt på larmnumret och det råder bristande och outvecklad styrning som gjort larmcentralens verksamhet ineffektiv.