Transportstyrelsen ser bara fördelar med de superlånga lastbilarna som nu är i trafik. Lastbilarna rymmer mer, men har lägre lastvikt. Eldriften ger betydligt högre kostnader. Scanias och Volvos chefer Christian Levin och Martin Lundstedt talar båda om två till tre gånger dyrare fordon.
De superlånga lastbilar som främst ska trafikera stora vägar från Mälardalen och söderut rymmer mer men lastvikten är lägre. De blir drygt nio meter längre och rymmer i ren volym nästan 50 procent mer. Men totalvikten är densamma. Extra längd med längre släp kan minska högsta lastvikt med uppemot fem ton. Långtradare kör dock sällan fullastade hela tiden. Det minskar de längre fordonens extra transportnytta. Dyrare blir de också. En ny dragbil kostar runt 1,5 miljoner kronor. Men längre släp blir dyrare än korta. Både släp och dieseldrivna dragbilar finns förstås begagnade. Däremot saknas ännu begagnade eldrivna dragbilar.