loadingEllastbilar kommer med en påtaglig extra kostnad.Foto: Seb Creativo
Ellastbilar kommer med en påtaglig extra kostnad.Foto: Seb Creativo
Debatt

Vilket åkeri betalar dubbelt pris för halv nytta?

Tege Tornvall

Transportstyrelsen ser bara fördelar med de superlånga lastbilarna som nu är i trafik. Lastbilarna rymmer mer, men har lägre lastvikt. Eldriften ger betydligt högre kostnader. Scanias och Volvos chefer Christian Levin och Martin Lundstedt talar båda om två till tre gånger dyrare fordon.

De superlånga lastbilar som främst ska trafikera stora vägar från Mälardalen och söderut rymmer mer men lastvikten är lägre. De blir drygt nio meter längre och rymmer i ren volym nästan 50 procent mer. Men totalvikten är densamma. Extra längd med längre släp kan minska högsta lastvikt med uppemot fem ton. Långtradare kör dock sällan fullastade hela tiden. Det minskar de längre fordonens extra transportnytta. Dyrare blir de också. En ny dragbil kostar runt 1,5 miljoner kronor. Men längre släp blir dyrare än korta. Både släp och dieseldrivna dragbilar finns förstås begagnade. Däremot saknas ännu begagnade eldrivna dragbilar.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEllastbilar kommer med en påtaglig extra kostnad.Foto: Seb Creativo
Ellastbilar kommer med en påtaglig extra kostnad.Foto: Seb Creativo
Debatt

Vilket åkeri betalar dubbelt pris för halv nytta?

Tege Tornvall

Transportstyrelsen ser bara fördelar med de superlånga lastbilarna som nu är i trafik. Lastbilarna rymmer mer, men har lägre lastvikt. Eldriften ger betydligt högre kostnader. Scanias och Volvos chefer Christian Levin och Martin Lundstedt talar båda om två till tre gånger dyrare fordon.

De superlånga lastbilar som främst ska trafikera stora vägar från Mälardalen och söderut rymmer mer men lastvikten är lägre. De blir drygt nio meter längre och rymmer i ren volym nästan 50 procent mer. Men totalvikten är densamma. Extra längd med längre släp kan minska högsta lastvikt med uppemot fem ton. Långtradare kör dock sällan fullastade hela tiden. Det minskar de längre fordonens extra transportnytta. Dyrare blir de också. En ny dragbil kostar runt 1,5 miljoner kronor. Men längre släp blir dyrare än korta. Både släp och dieseldrivna dragbilar finns förstås begagnade. Däremot saknas ännu begagnade eldrivna dragbilar.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024