loading"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. Foto: Anna Rut Fridholm/SJ
"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. Foto: Anna Rut Fridholm/SJ
Inrikes

SJ backar – kör nattåg från Göteborg och Malmö

Epoch Times

SJ tvärvänder om nattågstrafiken till Jämtland. I stället för nedläggning talar man nu om utveckling, med nattåg även från Malmö under vintersäsongen.

– Vi räknar med att det blir så här, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Sedan SJ förlorade upphandlingen om trafiken för nattåg på sträckan Stockholm–Luleå–Narvik förklarade det svenska tågbolaget att det inte längre var möjligt att driva trafiken vidare på sträckorna från Göteborg till Jämtland och övre Norrland.

Bakgrunden är komplicerad. Det är skillnad på upphandlad trafik och trafik som drivs på rent kommersiella villkor. Trafiken från Göteborg har SJ drivit på rent kommersiella villkor, utan stöd från staten, och den omfattades därför inte av upphandlingen. Samtidigt har den gjorts möjlig genom att de samordnat tågen med linjen från Stockholm till Narvik som upphandlas och får statligt stöd.

Möts i Sundsvall

Tågen från Göteborg möter tågen från Stockholm i Sundsvall, där kopplas vagnarna om så de kan gå åt olika håll. När man förlorade upphandlingen på sträckan Stockholm–Narvik föll möjligheten att få Göteborgstrafiken att löna sig.

– Men vi ser att trafiken från Västsverige är mycket säsongsbetonad. Under högsäsong kommer en tredjedel av resenärerna från Västsverige, säger Jan Kyrk.

Så SJ tänker köra ett separat tåg hela vägen från Göteborg till Jämtland under omkring tio veckor från tidig vinter till efter påsk. Och för att öka kundunderlaget förlänger SJ sträckan och startar redan i Malmö.

– Men under övriga delen av året går inget tåg från Västsverige, säger Kyrk.

Byte i Stockholm

Det kommer inte heller att finnas någon möjlighet att ta tåget direkt från Göteborg till övre Norrland. Då måste resenärerna byta i Stockholm, vilket kan vara krångligt för till exempel skidturister med mycket packning. Och så gäller det att hitta anslutningar som klaffar med nattågets sena avgångar.

Redan i går aviserade Vy Tåg, som vann upphandlingen om sträckan Stockholm–Narvik, att de ska räkna på om det skulle bli lönsamt nog att ta över nattågen från väst.

– Det vi nu ska göra är att värdera om vi ska köra nattågen vidare ner till Göteborg. Vårt nästa steg blir att titta på den kalkylen för det är en kommersiell drift på den sträckan, säger vd Dag Lokrantz-Bernitz till flera medier.

Avgörandet kan komma i april då tågbolagen måste beställa tidtabeller hos Trafikverket. De nya avtalen börjar gälla den 13 december 2020.

(Jonas Dagson/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. Foto: Anna Rut Fridholm/SJ
"Vi räknar med att köra nattåg från Malmö och Göteborg till Jämtland under högsäsong", säger Jan Kyrk, affärschef på SJ. Foto: Anna Rut Fridholm/SJ
Inrikes

SJ backar – kör nattåg från Göteborg och Malmö

Epoch Times

SJ tvärvänder om nattågstrafiken till Jämtland. I stället för nedläggning talar man nu om utveckling, med nattåg även från Malmö under vintersäsongen.

– Vi räknar med att det blir så här, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ.

Sedan SJ förlorade upphandlingen om trafiken för nattåg på sträckan Stockholm–Luleå–Narvik förklarade det svenska tågbolaget att det inte längre var möjligt att driva trafiken vidare på sträckorna från Göteborg till Jämtland och övre Norrland.

Bakgrunden är komplicerad. Det är skillnad på upphandlad trafik och trafik som drivs på rent kommersiella villkor. Trafiken från Göteborg har SJ drivit på rent kommersiella villkor, utan stöd från staten, och den omfattades därför inte av upphandlingen. Samtidigt har den gjorts möjlig genom att de samordnat tågen med linjen från Stockholm till Narvik som upphandlas och får statligt stöd.

Möts i Sundsvall

Tågen från Göteborg möter tågen från Stockholm i Sundsvall, där kopplas vagnarna om så de kan gå åt olika håll. När man förlorade upphandlingen på sträckan Stockholm–Narvik föll möjligheten att få Göteborgstrafiken att löna sig.

– Men vi ser att trafiken från Västsverige är mycket säsongsbetonad. Under högsäsong kommer en tredjedel av resenärerna från Västsverige, säger Jan Kyrk.

Så SJ tänker köra ett separat tåg hela vägen från Göteborg till Jämtland under omkring tio veckor från tidig vinter till efter påsk. Och för att öka kundunderlaget förlänger SJ sträckan och startar redan i Malmö.

– Men under övriga delen av året går inget tåg från Västsverige, säger Kyrk.

Byte i Stockholm

Det kommer inte heller att finnas någon möjlighet att ta tåget direkt från Göteborg till övre Norrland. Då måste resenärerna byta i Stockholm, vilket kan vara krångligt för till exempel skidturister med mycket packning. Och så gäller det att hitta anslutningar som klaffar med nattågets sena avgångar.

Redan i går aviserade Vy Tåg, som vann upphandlingen om sträckan Stockholm–Narvik, att de ska räkna på om det skulle bli lönsamt nog att ta över nattågen från väst.

– Det vi nu ska göra är att värdera om vi ska köra nattågen vidare ner till Göteborg. Vårt nästa steg blir att titta på den kalkylen för det är en kommersiell drift på den sträckan, säger vd Dag Lokrantz-Bernitz till flera medier.

Avgörandet kan komma i april då tågbolagen måste beställa tidtabeller hos Trafikverket. De nya avtalen börjar gälla den 13 december 2020.

(Jonas Dagson/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024