Det är dags för nya partisamtal om snabbtåg – men M och KD har hoppat av. Och regeringens samarbetsparti Liberalerna är bekymrade över kostnaderna.
– Vi känner en stor oro för att det blir dyrare än vad man tänkt sig, säger Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för L.
När samtalen om hur de planerade nya stambanorna för höghastighetståg ska betalas nu startar om, efter mer än ett och ett halvt års paus, är det en decimerad samling partier som möts. Förutom regeringspartierna och deras samarbetspartier Centerpartiet och Liberalerna deltar bara Vänsterpartiet.
Moderaterna och Kristdemokraterna har hoppat av. De vill inte ens vara med och lyssna. Sverigedemokraterna har inte varit med tidigare heller och har aldrig stött tanken om snabbtåg.
Bekymrad Eneroth
– Det är bekymmersamt att inte Moderaterna och Kristdemokraterna dyker upp, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inför torsdagens möte där även finansminister Magdalena Andersson (S) är värd.
– Det var ju ändå de partierna som påbörjade projektet, säger Eneroth och syftar på Alliansens utspel om Sverigebygget och nya stambanor inför valet 2014.
På TT:s fråga om det räcker med januaripartierna och Vänsterpartiet för att göra upp om den största enskilda investeringen i järnväg i modern tid säger Eneroth:
– Ja, definitivt, det vill jag vara klar över, men jag önskar verkligen en bredare uppslutning, för M och KD var med och startade det här en gång.
– Det är inte för sent att ändra sig, men vi kommer att gå vidare med det här, Sverige behöver nya stambanor
Han säger att han absolut inte stänger dörren för M och KD om de vill ansluta senare. Torsdagens samtal syftar till att känna på ett antal idéer om hur notan ska betalas–det har talats om kostnader på minst 230 miljarder.
För dyrt
M och KD har ändrat sig med motiveringen att det hela blir för dyrt och att pengarna behövs på annat håll, inte minst också för att rusta befintliga järnvägar.
Men också Liberalerna, som ändå samarbetar med regeringen och skrivit under januariavtalet och dess punkt om att bygga nya stambanor, varnar för att det finns risk att det hela kan kosta mer än det smakar.
– Jag förväntar mig att regeringen presenterar ett förslag, eller möjligen flera, hur detta ska finansieras, inte minst eftersom det finns så mycket osäkerhet kring hur mycket det här kommer att kosta, sade Mats Persson (L) inför mötet.
– I Liberalerna ser vi med mycket stor oro på vad detta kommer att kosta. Vi vet att infrastrukturprojekt generellt blir dyrare och vi noterar också att det också behövs pengar till välfärden och rättsväsendet, tillade han.
(Lars Larsson/TT)