loading
Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna, oroas av kostnaderna för nya snabbtågsbanor. Foto: Veronica Johansson/SvD/TT-arkivbild
Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna, oroas av kostnaderna för nya snabbtågsbanor. Foto: Veronica Johansson/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Liberalerna oroas av kostnader för nya snabbtåg

Epoch Times

Det är dags för nya partisamtal om snabbtåg – men M och KD har hoppat av. Och regeringens samarbetsparti Liberalerna är bekymrade över kostnaderna.

– Vi känner en stor oro för att det blir dyrare än vad man tänkt sig, säger Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för L.

När samtalen om hur de planerade nya stambanorna för höghastighetståg ska betalas nu startar om, efter mer än ett och ett halvt års paus, är det en decimerad samling partier som möts. Förutom regeringspartierna och deras samarbetspartier Centerpartiet och Liberalerna deltar bara Vänsterpartiet.

Moderaterna och Kristdemokraterna har hoppat av. De vill inte ens vara med och lyssna. Sverigedemokraterna har inte varit med tidigare heller och har aldrig stött tanken om snabbtåg.

Bekymrad Eneroth

– Det är bekymmersamt att inte Moderaterna och Kristdemokraterna dyker upp, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inför torsdagens möte där även finansminister Magdalena Andersson (S) är värd.

– Det var ju ändå de partierna som påbörjade projektet, säger Eneroth och syftar på Alliansens utspel om Sverigebygget och nya stambanor inför valet 2014.

På TT:s fråga om det räcker med januaripartierna och Vänsterpartiet för att göra upp om den största enskilda investeringen i järnväg i modern tid säger Eneroth:

– Ja, definitivt, det vill jag vara klar över, men jag önskar verkligen en bredare uppslutning, för M och KD var med och startade det här en gång.

– Det är inte för sent att ändra sig, men vi kommer att gå vidare med det här, Sverige behöver nya stambanor

Han säger att han absolut inte stänger dörren för M och KD om de vill ansluta senare. Torsdagens samtal syftar till att känna på ett antal idéer om hur notan ska betalas–det har talats om kostnader på minst 230 miljarder.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) startar om samtalen om hur notan för nya snabbtågsbanor ska betalas. Foto: Thommy Tengborg/TT-arkivbild

För dyrt

M och KD har ändrat sig med motiveringen att det hela blir för dyrt och att pengarna behövs på annat håll, inte minst också för att rusta befintliga järnvägar.

Men också Liberalerna, som ändå samarbetar med regeringen och skrivit under januariavtalet och dess punkt om att bygga nya stambanor, varnar för att det finns risk att det hela kan kosta mer än det smakar.

– Jag förväntar mig att regeringen presenterar ett förslag, eller möjligen flera, hur detta ska finansieras, inte minst eftersom det finns så mycket osäkerhet kring hur mycket det här kommer att kosta, sade Mats Persson (L) inför mötet.

– I Liberalerna ser vi med mycket stor oro på vad detta kommer att kosta. Vi vet att infrastrukturprojekt generellt blir dyrare och vi noterar också att det också behövs pengar till välfärden och rättsväsendet, tillade han.

(Lars Larsson/TT)

Snabbtågen i januariavtalet

(TT)

Grunden för de samtal som ska hållas mellan regeringen, C, L och V utgår från vad som står i regeringens och samarbetspartiernas 73-punktsprogram, ibland kallat januariavtalet.

"Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet."

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna, oroas av kostnaderna för nya snabbtågsbanor. Foto: Veronica Johansson/SvD/TT-arkivbild
Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för Liberalerna, oroas av kostnaderna för nya snabbtågsbanor. Foto: Veronica Johansson/SvD/TT-arkivbild
Inrikes

Liberalerna oroas av kostnader för nya snabbtåg

Epoch Times

Det är dags för nya partisamtal om snabbtåg – men M och KD har hoppat av. Och regeringens samarbetsparti Liberalerna är bekymrade över kostnaderna.

– Vi känner en stor oro för att det blir dyrare än vad man tänkt sig, säger Mats Persson, ekonomisk-politisk talesperson för L.

När samtalen om hur de planerade nya stambanorna för höghastighetståg ska betalas nu startar om, efter mer än ett och ett halvt års paus, är det en decimerad samling partier som möts. Förutom regeringspartierna och deras samarbetspartier Centerpartiet och Liberalerna deltar bara Vänsterpartiet.

Moderaterna och Kristdemokraterna har hoppat av. De vill inte ens vara med och lyssna. Sverigedemokraterna har inte varit med tidigare heller och har aldrig stött tanken om snabbtåg.

Bekymrad Eneroth

– Det är bekymmersamt att inte Moderaterna och Kristdemokraterna dyker upp, sade infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) inför torsdagens möte där även finansminister Magdalena Andersson (S) är värd.

– Det var ju ändå de partierna som påbörjade projektet, säger Eneroth och syftar på Alliansens utspel om Sverigebygget och nya stambanor inför valet 2014.

På TT:s fråga om det räcker med januaripartierna och Vänsterpartiet för att göra upp om den största enskilda investeringen i järnväg i modern tid säger Eneroth:

– Ja, definitivt, det vill jag vara klar över, men jag önskar verkligen en bredare uppslutning, för M och KD var med och startade det här en gång.

– Det är inte för sent att ändra sig, men vi kommer att gå vidare med det här, Sverige behöver nya stambanor

Han säger att han absolut inte stänger dörren för M och KD om de vill ansluta senare. Torsdagens samtal syftar till att känna på ett antal idéer om hur notan ska betalas–det har talats om kostnader på minst 230 miljarder.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) startar om samtalen om hur notan för nya snabbtågsbanor ska betalas. Foto: Thommy Tengborg/TT-arkivbild

För dyrt

M och KD har ändrat sig med motiveringen att det hela blir för dyrt och att pengarna behövs på annat håll, inte minst också för att rusta befintliga järnvägar.

Men också Liberalerna, som ändå samarbetar med regeringen och skrivit under januariavtalet och dess punkt om att bygga nya stambanor, varnar för att det finns risk att det hela kan kosta mer än det smakar.

– Jag förväntar mig att regeringen presenterar ett förslag, eller möjligen flera, hur detta ska finansieras, inte minst eftersom det finns så mycket osäkerhet kring hur mycket det här kommer att kosta, sade Mats Persson (L) inför mötet.

– I Liberalerna ser vi med mycket stor oro på vad detta kommer att kosta. Vi vet att infrastrukturprojekt generellt blir dyrare och vi noterar också att det också behövs pengar till välfärden och rättsväsendet, tillade han.

(Lars Larsson/TT)

Snabbtågen i januariavtalet

(TT)

Grunden för de samtal som ska hållas mellan regeringen, C, L och V utgår från vad som står i regeringens och samarbetspartiernas 73-punktsprogram, ibland kallat januariavtalet.

"Nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg, Malmö och regioner och städer längs med och i anslutning till banans sträckning bättre knyts samman med moderna och hållbara kommunikationer. Det ska ske fortsatt utbyggnad av järnvägen i norra Sverige och planeringen för att bygga Norrbotniabanan i sin helhet ska intensifieras. Den breda finansieringsdiskussionen mellan sju riksdagspartier ska återupptas och utgöra utgångspunkten för det fortsatta arbetet med projektet."

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024