Inrikes

S vill satsa 400 miljoner på besöksnäringen

Epoch Times

Socialdemokraterna vill påbörja en satsning med 100 miljoner kronor om året på besöksnäringen under nästa mandatperiod. Målet är att öka turismen och få fler företag i hela landet att växa.

 

– Ska vi klara av välfärden behöver ännu fler människor komma i arbete. Många av de jobben skapas nu och många fler kommer att skapas i besöksnäringen, säger statsminister Stefan Löfven (S) vid en pressträff på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby.

Besöksnäringen viktig

Han menar att besöksnäringen är mycket viktig för Sveriges skapande av jobb. Han hänvisar till siffror som att branschen i dag sysselsätter nära 176 000 personer i Sverige, en ökning med 34 procent sedan år 2000.

Vidare säger han att 10 600 jobb skapades i näringen under 2017 och att många av dessa gick till utlandsfödda och unga.

– Det här är jätteviktigt och det ger en möjlighet för hela landet att växa – det här är inte bara ett storstadsfenomen. Vi har ett sådant fantastiskt land med så många upplevelser runt om som kan skapa jobb, säger han till TT.

Målet med satsningen är att öka turismen och få fler företag i Sverige att växa. Löfven menar att satsningen kommer att bidra till det genom att Sverige bland annat får ännu fler hållbara besök som lockar fler människor till att stanna kvar ännu längre.

– Vi behöver kompetensförsörjning också i den här branschen, genom att se till att det utbildas tillräckligt. I restaurangdelen av en sådan här fantastisk anläggning behöver man skicklig personal som kan jobba.

"Sverige är oerhört intressant"

S vill utse Tillväxtverket som ansvarig myndighet för besöksnäringen.

– För besöksnäringen är det många perspektiv som är viktiga. Det kan vara kompetensförsörjning, men det kan också vara miljöfrågor och andra svåra frågor. Då finns det en myndighet som håller ihop det för besöksnäringen, så att den inte behöver vända sig till så många myndigheter, säger Löfven.

– Astrid Lindgrens värld är ett bra exempel på besöksnäringen. Här skapas jobb och intäkter som går till bygden.

Enligt Löfven kommer privatpersoner att märka satsningen bland annat genom att turismen och besöksmöjligheterna ökar.

– Både för oss som bor här i Sverige, men också att vi ser att det kommer ännu fler människor från andra länder. Sverige är oerhört intressant för många länder. I Kina och Indien, de två absolut största länderna, har Sverige ett väldigt bra rykte. Skulle det komma många fler från Kina och Indien, då blir det mycket jobb.

(Anna Lindberg/TT)

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

Inrikes

S vill satsa 400 miljoner på besöksnäringen

Epoch Times

Socialdemokraterna vill påbörja en satsning med 100 miljoner kronor om året på besöksnäringen under nästa mandatperiod. Målet är att öka turismen och få fler företag i hela landet att växa.

 

– Ska vi klara av välfärden behöver ännu fler människor komma i arbete. Många av de jobben skapas nu och många fler kommer att skapas i besöksnäringen, säger statsminister Stefan Löfven (S) vid en pressträff på Astrid Lindgrens värld i Vimmerby.

Besöksnäringen viktig

Han menar att besöksnäringen är mycket viktig för Sveriges skapande av jobb. Han hänvisar till siffror som att branschen i dag sysselsätter nära 176 000 personer i Sverige, en ökning med 34 procent sedan år 2000.

Vidare säger han att 10 600 jobb skapades i näringen under 2017 och att många av dessa gick till utlandsfödda och unga.

– Det här är jätteviktigt och det ger en möjlighet för hela landet att växa – det här är inte bara ett storstadsfenomen. Vi har ett sådant fantastiskt land med så många upplevelser runt om som kan skapa jobb, säger han till TT.

Målet med satsningen är att öka turismen och få fler företag i Sverige att växa. Löfven menar att satsningen kommer att bidra till det genom att Sverige bland annat får ännu fler hållbara besök som lockar fler människor till att stanna kvar ännu längre.

– Vi behöver kompetensförsörjning också i den här branschen, genom att se till att det utbildas tillräckligt. I restaurangdelen av en sådan här fantastisk anläggning behöver man skicklig personal som kan jobba.

"Sverige är oerhört intressant"

S vill utse Tillväxtverket som ansvarig myndighet för besöksnäringen.

– För besöksnäringen är det många perspektiv som är viktiga. Det kan vara kompetensförsörjning, men det kan också vara miljöfrågor och andra svåra frågor. Då finns det en myndighet som håller ihop det för besöksnäringen, så att den inte behöver vända sig till så många myndigheter, säger Löfven.

– Astrid Lindgrens värld är ett bra exempel på besöksnäringen. Här skapas jobb och intäkter som går till bygden.

Enligt Löfven kommer privatpersoner att märka satsningen bland annat genom att turismen och besöksmöjligheterna ökar.

– Både för oss som bor här i Sverige, men också att vi ser att det kommer ännu fler människor från andra länder. Sverige är oerhört intressant för många länder. I Kina och Indien, de två absolut största länderna, har Sverige ett väldigt bra rykte. Skulle det komma många fler från Kina och Indien, då blir det mycket jobb.

(Anna Lindberg/TT)

Den vilda tjuren galopperar ut på gatan från rodeon – se när cowboyen griper in

Slav under kommunismen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024