loadingDet stora jordskredet inträffade natten mot den 23 september och ledde till omfattande skador på vägbanan och närliggande byggnader. Foto: Hanna Brunlöf Windell/TT
Det stora jordskredet inträffade natten mot den 23 september och ledde till omfattande skador på vägbanan och närliggande byggnader. Foto: Hanna Brunlöf Windell/TT
Inrikes

Risker för skred ströks ur handlingar

TT

Stenungsunds kommun kände till riskerna för skred vid E6:an. Men uppgifterna raderades i handlingar och kartor som styrt bygget av en företagspark vid motorvägen visar en granskning från SVT Nyheter Väst.

Enligt SVT – som tillsammans med experter inom geoteknik har gått igenom äldre versioner av handlingarna för bygget – mätte företaget Norconsult 2013 hållfastheten på flera platser i området – och redan då framgick att riskerna för skred var störst i området närmast E6:an.

Men när området vid motorvägen planerades om från bebyggelse till naturmark ströks uppgifterna och kommunen godkände senare bygget av en sex meter hög slänt samt en höjning av marknivån nära den känsliga marken.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingDet stora jordskredet inträffade natten mot den 23 september och ledde till omfattande skador på vägbanan och närliggande byggnader. Foto: Hanna Brunlöf Windell/TT
Det stora jordskredet inträffade natten mot den 23 september och ledde till omfattande skador på vägbanan och närliggande byggnader. Foto: Hanna Brunlöf Windell/TT
Inrikes

Risker för skred ströks ur handlingar

TT

Stenungsunds kommun kände till riskerna för skred vid E6:an. Men uppgifterna raderades i handlingar och kartor som styrt bygget av en företagspark vid motorvägen visar en granskning från SVT Nyheter Väst.

Enligt SVT – som tillsammans med experter inom geoteknik har gått igenom äldre versioner av handlingarna för bygget – mätte företaget Norconsult 2013 hållfastheten på flera platser i området – och redan då framgick att riskerna för skred var störst i området närmast E6:an.

Men när området vid motorvägen planerades om från bebyggelse till naturmark ströks uppgifterna och kommunen godkände senare bygget av en sex meter hög slänt samt en höjning av marknivån nära den känsliga marken.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024