Oppositionen kräver svar: vilka skador kan ha uppstått på grund av Transportstyrelsens vårdslösa hantering av sekretessbelagda uppgifter?
I eftermiddag möter infrastrukturminister Anna Johansson (S) riksdagens trafikutskott och ledamöter i försvarsutskottet.
– Med tanke på hur groteskt detta är borde den här informationen ha givits för ett och ett halvt år sedan, säger Anders Åkesson, företrädare för Centerpartiet i trafikutskottet.
Frågan om vilken minister eller vilka ministrar som är ytterst ansvariga får enligt Åkesson komma senare. Nu gäller det att ta reda på vilka skador som myndighetens avsteg från lagar som ska skydda känsliga uppgifter kan ha lett till.
Enligt SVT var också uppgifter om alla militära fordon med i de register som icke säkerhetskontrollerade, utländska IT-tekniker hade tillgång till när myndigheten höll på att lägga ut IT-drift och vissa register på entreprenad.
Bringa klarhet
– Nu gäller det att bringa klarhet i vilka skador som har uppkommit, för enskilda, för företag, för riket. Och vilka förtroendeskador har uppstått för svenska myndigheter? Finns det fler myndigheter under Anna Johansson där motsvarande har förekommit, frågar sig Anders Åkesson.
Han hävdar att Transportstyrelsen inte är vilken myndighet som helst och att den dessutom sitter på uppgifter om "hela vårt liv".
– Mina och dina körkort, registeruppgifter, uppgifter om tokigheter jag kan ha gjort och som kanske inte är offentliga, uppgifter om alla åkeriägare som dagligen för en kamp mot ofta illojal och ibland kriminell konkurrens. Har deras fordonsuppgifter, föraridentiteter och chassinummer blivit en handelsvara på en svart marknad i länder där den hårdaste konkurrensen kommer ifrån? säger Åkesson.
Han betonar att han inte vet om det är så eftersom ingen annan information än den som finns i medier har delgivits riksdagen.
Liberalernas försvarspolitiske talesperson Allan Widman har också fokus på att få ett grepp om eventuella skador.
– Dels vad gäller den personliga integriteten, men för mig också vad gäller det civila och miltära försvaret, säger Widman.
"Många olika bud"
Jessica Rosencrantz, moderat och vice ordförande i trafikutskottet, säger att det har varit många olika bud de senaste dagarna om vem som visste vad, när och hur vad gäller säkerhetsproblemen kring Transportstyrelsens datahantering.
– Anders Ygeman säger en sak, Anna Johanssons tjänstemän en annan. Ytterst är det ju också en fråga om vad statsminister Stefan Löfven visste, säger hon.
Rosencrantz konstaterar att riksdagen inte har fått någon information alls hittills.
– Det här är ju första gången riksdagen överhuvudtaget får information och det är anmärkningsvärt, säger hon och tillägger att det allvarligaste är att hemliga uppgifter kan ha kommit i orätta händer.
Frågan om misstroendevotum mot Anna Johansson är för tidigt väckt, anser Rosencrantz.
Ygeman överraskade
I går uppgav inrikesminister Anders Ygeman (S) att han fick reda på att åklagare hade inlett en förundersökning mot myndighetens sedermera sparkade generaldirektör Maria Ågren redan i samband med att det skedde 2016. Infrastrukturministern säger att hon inte visste något förrän när Ågren delgavs misstanke om brott i januari i år.
Allan Widman anser att det är mycket överraskande att Ygeman kände till det hela långt före Anna Johansson. Widman säger att han hela tiden utgår från att statsråd delar med sig av viktig information mellan varandra
Också KD:s försvarspolitiske talesperson, Mikael Oscarsson, och hans kollega i C, Daniel Bäckström, undrar hur det är ställt med samordningen i regeringen.
– Det verkar helt otroligt att man inte agerar om man får information som är som en röd, blinkande lampa, säger Oscarsson.
Flera i oppositionen, däribland Moderatledaren Anna Kinberg Batra, har begärt att statsminister Stefan Löfven träder ut på banan för att tala om vad regeringen visste och vad den gjort.
TT har bett om en kommentar från statsministern, men hans pressansvariga hänvisar till Anna Johansson som ansvarigt statsråd.
Med på dagens möte är också företrädare för Transportstyrelsen och Säpo.
(TT)