I pandemins spår fortsätter svenskarna att starta fler och fler nya företag. Årets första kvartal ger en ny toppnotering i statistiken.
Under januari, februari och mars startades 22 116 nya företag i Sverige, enligt Bolagsverkets siffror. Redan förra året var ett rekordår, möjligen något oväntat under ett år där ekonomin skakades av coronavirusets spridning.
– Det sker ofta när det blir stora förändringar i människors liv, att fler och fler ser möjligheten att starta ett eget företag, säger Boo Gunnarson, företagarexpert vid Visma Spcs, vars tjänster riktas mot just småföretagare.
Ser utrymme för fler
Under hela förra året startades drygt 73 500 nya företag i Sverige. Ökningen är enligt Visma bara positiv.
– Skillnaden mellan förra året och finanskrisen (2007–2008) är att det fanns pengar förra året, men också gott om nya idéer, säger Gunnarson.
Som han ser det finns det gott om utrymme för fler företag och ingen större risk att överlevnadsgraden sjunker.
– Tvärtom, Sverige har relativt få företag sett till folkmängd, långt under många andra motsvarande länder. Det är det vi också märker, att personer som kommer till Sverige tänker att företagande är normalläget, medan det är anställning som är normalläget här, säger Boo Gunnarson.
"Grunden hitta drivet"
Det är framför allt inom tjänstesektorn de nya företagen skapas, enligt Gunnarson.
– Där har man en kortare startsträcka, mindre investeringar och ofta egen kunskap och erfarenhet, säger han.
Och inte heller där ser Gunnarson en risk att efterfrågan mättas ju fler aktörerna blir.
– Jag tror att de som startar nu ser möjligheter. Det som är grunden i företagande är att fortsätta se möjligheter. Helt enkelt: Om du är i en bransch där det inte funkar, då gäller det att hitta sitt företagardriv för att kunna fortsätta som företagare men med nya verktyg, nya marknader.
Han pekar på de två svenska modebolagen WESC och Odd Molly som nyligen har svidat om och gett sig in i fastighetsbranschen.
Tror på fortsättning
Entreprenörstrenden kan nog hålla i sig, fortsätter Boo Gunnarson. Han jämför återigen med förra årtiondets finanskris.
– Då tvärdog finansieringen och nyföretagandet backade markant. Och pratar vi om tidigare rekordår så har vi 2011, efter finanskrisen.
(Martin Mederyd Hårdh/TT)
Visste du att vi även finns som papperstidning med veckoutgåva? Svenska Epoch Times – en traditionell nyhetstidning med klassisk, objektiv journalistik. Teckna din provprenumeration på papperstidningen idag – endast 99kr – klicka här för mer information.