loadingEn elbil på laddning i Berlin i Tyskland den 12 oktober 2019. Foto: Sean Gallup/Getty Images
En elbil på laddning i Berlin i Tyskland den 12 oktober 2019. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Miljö

Regeringens satsning på miljöbilar får hård kritik av Riksrevisionen

Epoch Times

Regeringens satsning på miljöbilar har varit dyra och ineffektiva för att minska koldioxidutsläppen. Det visar en granskning som Riksrevisionen har gjort i en ny rapport.

Sedan 2006 har myndigheten granskat de styrmedel som används för att öka andelen miljöbilar i Sverige. Hittills har statens kostnader legat på omkring 13 miljarder kronor.

Minskad kostnadseffektivitet

Riksrevisionen konstaterar att insatserna för att öka andelen miljöbilar har varit relativt kostsamma i jämförelse med andra insatser inom samma område.

Man menar att kostnadseffektiviteten har minskat i och med att många subventionerade miljöbilar har gått på export. Myndigheten anser också att insatsen påverkas negativt då personer med förmånsbilar via sitt arbete får högre subventioner än privatpersoner som väljer att köpa en miljöbil. Samtidigt konstaterar man att en oproportionerligt stor del av stödet har gått till storstadsområden.

– I relation till andra åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga, säger Riksrevisionens projektledare för granskningen, Cecilia Kellberg, i ett pressmeddelande.

Kort framförhållning

Riksrevisionen riktar också kritik till att det inte har gjorts någon sammantagen samhällsekonomisk konsekvensanalys av dessa olika åtgärder som har granskats. Man menar att informationen i regeringens beslutsunderlag är knapphändig vad gäller miljöeffekterna. Samtidigt anser man att det inte finns någon uppföljning och utvärdering för de flesta av insatserna.

– Riksdagen har varit tydlig med att åtgärder för att minska transportsektorns klimatpåverkan ska vara samhällsekonomiskt och miljömässigt effektiva. Granskningen visar att dessa styrmedel inte lever upp till detta, säger riksrevisor Helena Lindberg i pressmeddelandet.

Riksrevisionen konstaterar också att det har varit återkommande regelförändringar och kort framförhållning vilket motverkat långsiktiga och förutsebara villkor för såväl privatpersoner som företag.

Enligt Cecilia Kellberg kan det leda till stora kostnader för konsumenterna då personer exempelvis kan lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år kan bli oväntat dyr att äga.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEn elbil på laddning i Berlin i Tyskland den 12 oktober 2019. Foto: Sean Gallup/Getty Images
En elbil på laddning i Berlin i Tyskland den 12 oktober 2019. Foto: Sean Gallup/Getty Images
Miljö

Regeringens satsning på miljöbilar får hård kritik av Riksrevisionen

Epoch Times

Regeringens satsning på miljöbilar har varit dyra och ineffektiva för att minska koldioxidutsläppen. Det visar en granskning som Riksrevisionen har gjort i en ny rapport.

Sedan 2006 har myndigheten granskat de styrmedel som används för att öka andelen miljöbilar i Sverige. Hittills har statens kostnader legat på omkring 13 miljarder kronor.

Minskad kostnadseffektivitet

Riksrevisionen konstaterar att insatserna för att öka andelen miljöbilar har varit relativt kostsamma i jämförelse med andra insatser inom samma område.

Man menar att kostnadseffektiviteten har minskat i och med att många subventionerade miljöbilar har gått på export. Myndigheten anser också att insatsen påverkas negativt då personer med förmånsbilar via sitt arbete får högre subventioner än privatpersoner som väljer att köpa en miljöbil. Samtidigt konstaterar man att en oproportionerligt stor del av stödet har gått till storstadsområden.

– I relation till andra åtgärder inom transportområdet, till exempel koldioxidskatten eller vissa åtgärder inom Klimatklivet, är samhällets kostnader för klimatbonusbilar i nuläget höga, säger Riksrevisionens projektledare för granskningen, Cecilia Kellberg, i ett pressmeddelande.

Kort framförhållning

Riksrevisionen riktar också kritik till att det inte har gjorts någon sammantagen samhällsekonomisk konsekvensanalys av dessa olika åtgärder som har granskats. Man menar att informationen i regeringens beslutsunderlag är knapphändig vad gäller miljöeffekterna. Samtidigt anser man att det inte finns någon uppföljning och utvärdering för de flesta av insatserna.

– Riksdagen har varit tydlig med att åtgärder för att minska transportsektorns klimatpåverkan ska vara samhällsekonomiskt och miljömässigt effektiva. Granskningen visar att dessa styrmedel inte lever upp till detta, säger riksrevisor Helena Lindberg i pressmeddelandet.

Riksrevisionen konstaterar också att det har varit återkommande regelförändringar och kort framförhållning vilket motverkat långsiktiga och förutsebara villkor för såväl privatpersoner som företag.

Enligt Cecilia Kellberg kan det leda till stora kostnader för konsumenterna då personer exempelvis kan lockas att köpa en viss typ av bil som efter några år kan bli oväntat dyr att äga.

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024