loadingRegeringen vill ha en tydlig definition av vad som är läromedel. Inte minst vill man att skolelever ska ha en självklar tillgång till skolböcker. Foto: Henrik Montgomery/TT
Regeringen vill ha en tydlig definition av vad som är läromedel. Inte minst vill man att skolelever ska ha en självklar tillgång till skolböcker. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Regeringen vill definiera läromedel

Camilla Johansson

Regeringen vill definiera vad som ska räknas som läromedel i skollagen. Man vill också ha ett tillägg där det förtydligas att elever ska ha tillgång till dessa. Förslaget välkomnas av Läromedelsförfattarna.


De senaste åren har tillgången till ändamålsenliga läromedel i skolan varit en del av de politiska debatterna.

Redan 2019 tillsattes en utredning med uppdraget att utreda och föreslå åtgärder för att stärka skolbiblioteken i syfte att ge alla elever i förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola likvärdig tillgång till skolbibliotek. Under utredningens gång fann man att tillgången till läromedel är beroende av flera omständigheter, bland annat av utbudet på läromedelsmarknaden och huvudmännens budget och ekonomiska prioriteringar.

Regeringens förslag rörande läromedel

Skollagen ska kompletteras med definitioner av begreppen läromedel, lärobok och lärverktyg.

Läromedel ska definieras som ett helt eller delvis tryckt eller digitalt verk som är avsett att användas i undervisningen.

Läromedel ska överensstämma med relevanta delar av tillämplig kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan.

Det ska vara utgivet av någon som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art.

Lärobok ska definieras som ett tryckt läromedel, med eller utan digitala komponenter.

Lärverktyg ska definieras som läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.

Källa: Regeringskansliet

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRegeringen vill ha en tydlig definition av vad som är läromedel. Inte minst vill man att skolelever ska ha en självklar tillgång till skolböcker. Foto: Henrik Montgomery/TT
Regeringen vill ha en tydlig definition av vad som är läromedel. Inte minst vill man att skolelever ska ha en självklar tillgång till skolböcker. Foto: Henrik Montgomery/TT
Inrikes

Regeringen vill definiera läromedel

Camilla Johansson

Regeringen vill definiera vad som ska räknas som läromedel i skollagen. Man vill också ha ett tillägg där det förtydligas att elever ska ha tillgång till dessa. Förslaget välkomnas av Läromedelsförfattarna.


De senaste åren har tillgången till ändamålsenliga läromedel i skolan varit en del av de politiska debatterna.

Redan 2019 tillsattes en utredning med uppdraget att utreda och föreslå åtgärder för att stärka skolbiblioteken i syfte att ge alla elever i förskoleklass, grundskola, grundsärskola, specialskola, sameskola, gymnasieskola och gymnasiesärskola likvärdig tillgång till skolbibliotek. Under utredningens gång fann man att tillgången till läromedel är beroende av flera omständigheter, bland annat av utbudet på läromedelsmarknaden och huvudmännens budget och ekonomiska prioriteringar.

Regeringens förslag rörande läromedel

Skollagen ska kompletteras med definitioner av begreppen läromedel, lärobok och lärverktyg.

Läromedel ska definieras som ett helt eller delvis tryckt eller digitalt verk som är avsett att användas i undervisningen.

Läromedel ska överensstämma med relevanta delar av tillämplig kurs-, ämnes- eller ämnesområdesplan.

Det ska vara utgivet av någon som bedriver utgivningsverksamhet av professionell art.

Lärobok ska definieras som ett tryckt läromedel, med eller utan digitala komponenter.

Lärverktyg ska definieras som läroböcker, andra läromedel och andra tryckta eller digitala verk samt utrustning och material som används i undervisningen.

Källa: Regeringskansliet

 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024