loadingEtt pristak har införts för klimatbonusen för elbilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ett pristak har införts för klimatbonusen för elbilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Regeringen stramar åt klimatbonusen

TT

Den som köpt en elbil för mer än 700 000 kronor har inte längre rätt till klimatbonus, efter beslut från regeringen.

Pristaket gäller från och med tisdagen den 12 juli, tillsammans med flera andra förändringar i klimatbonusreglerna.

Även bonusbeloppen för laddhybrider sänks, och gränsvärdet för när en bil får bonus sänks från 60 gram/km till 50 gram/km.

Förändringar i klimatbonusregler

(TT)

Ett pristak införs som innebär att bilar som har ett nypris över 700 000 kronor inte längre får någon bonus. Nypriset fastställs av Skatteverket och är inte detsamma som inköpspriset.

Gränsvärdet för koldioxidutsläpp justeras och sänks från 60 gram/km till 50 gram/km.

35-procentsregeln för företag tas bort så att bonusen beräknas på samma sätt för privatpersoner och företag. Det innebär också att den försäkran som tidigare krävts in slopas.

Sänkt bonus för alla bilar som inte har 0 gram i koldioxidutsläpp. Utgå från 20 000 kronor och dra bort 300 kronor varje gram koldioxid som bilen släpper ut. Bonusintervallet för dessa fordon blir 5 000–19 700 kronor.

Klimatbonusen för gasbilar är fortsatt 10 000 kronor oavsett hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Bonusen har grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse. En redogörelse kommer därför behöva lämnas in till Transportstyrelsen för att bonus ska kunna betalas ut.

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt pristak har införts för klimatbonusen för elbilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Ett pristak har införts för klimatbonusen för elbilar. Arkivbild. Foto: Janerik Henriksson/TT
Inrikes

Regeringen stramar åt klimatbonusen

TT

Den som köpt en elbil för mer än 700 000 kronor har inte längre rätt till klimatbonus, efter beslut från regeringen.

Pristaket gäller från och med tisdagen den 12 juli, tillsammans med flera andra förändringar i klimatbonusreglerna.

Även bonusbeloppen för laddhybrider sänks, och gränsvärdet för när en bil får bonus sänks från 60 gram/km till 50 gram/km.

Förändringar i klimatbonusregler

(TT)

Ett pristak införs som innebär att bilar som har ett nypris över 700 000 kronor inte längre får någon bonus. Nypriset fastställs av Skatteverket och är inte detsamma som inköpspriset.

Gränsvärdet för koldioxidutsläpp justeras och sänks från 60 gram/km till 50 gram/km.

35-procentsregeln för företag tas bort så att bonusen beräknas på samma sätt för privatpersoner och företag. Det innebär också att den försäkran som tidigare krävts in slopas.

Sänkt bonus för alla bilar som inte har 0 gram i koldioxidutsläpp. Utgå från 20 000 kronor och dra bort 300 kronor varje gram koldioxid som bilen släpper ut. Bonusintervallet för dessa fordon blir 5 000–19 700 kronor.

Klimatbonusen för gasbilar är fortsatt 10 000 kronor oavsett hur mycket koldioxid bilen släpper ut. Bonusen har grund i EU:s allmänna förordning om stöd av mindre betydelse. En redogörelse kommer därför behöva lämnas in till Transportstyrelsen för att bonus ska kunna betalas ut.

Källa: Transportstyrelsen

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024