loadingBromma flygplats, Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bromma flygplats, Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Regeringen kan mista makt över flygplatser

TT/Lars Larsson

En majoritet i riksdagen vill beröva regeringen makt över vilka flygplatser som ska räknas till de viktigaste i landet. Det öppnar för riksdagen att hindra regeringen att avveckla Bromma i förtid.

– Jag förväntar mig att regeringen går ut och säger att den har nu förstått att en majoritet i riksdagen inte vill lägga ner Bromma i förtid och att man därför lägger alla sådana planer åt sidan, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, till TT.

Det var förra månaden som M väckte initiativet om att, enkelt uttryckt, riksdagen bör beröva regeringen makten över det så kallade basutbudet av flygplatser i Sverige. De fyra borgerliga partierna samt Sverigedemokraterna står bakom initiativet och har majoritet i trafikutskottet.

I basutbudet ingår flygplatser som Arlanda, Bromma och Landvetter och ytterligare sju flygplatser. Nu gäller att det är regeringen som bestämmer vilka som ska ingå i basutbudet. En förutsättning för att avveckla Bromma i förtid är att regeringen tar bort den ur basutbudet. Först då skulle statliga Swedavia kunna inleda en avveckling.

Fråga först

I förslaget för ett tillkännagivande till regeringen från riksdagen och dess trafikutskott sägs att regeringen måste fråga riksdagen om godkännande först, innan ändringar görs i det nationella basutbudet. Ett beslut om tillkännagivandet kan tas i höst.

– Det bör behandlas skyndsamt med tanke på hur regeringen har agerat, säger Maria Stockhaus.

Hon syftar på att regeringen i våras överraskande meddelade att den vill avveckla Bromma i förtid och flytta verksamheten och trafiken till Arlanda. Miljöpartister firade med tårta, vilket inte föll i god jord hos oppositionen i riksdagen.

Ute på remiss

En majoritet i riksdagen uttalade på nytt att regeringen borde hejda sig och vänta med avgörande beslut om Bromma, som framför allt haft betydelse för inrikestrafik på en rad orter. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lät en utredare analysera och lägga förslag på hur en ordnad avveckling av Bromma skulle kunna gå till. Den sista augusti lämnade utredaren Magnus Persson över sina förslag. Utredningen är nu ute på remiss.

Magnus Persson bedömde att regering och riksdag någon gång nästa år skulle kunna ta beslut om hur avvecklingen kan gå till och att den skulle kunna vara avslutad någon gång 2025–2027.

Som stöd för att lägga ner Bromma har regeringen visat på en analys som Swedavia gjort om att det inte skulle vara affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. Dessutom finns, enligt bolaget, förutsättningar för att samla trafiken på Arlanda.

Är feltajmat

Oppositionen har invänt att det är fel tid att ta oåterkalleliga beslut om Bromma utan att veta när, om och hur snabbt flygtrafiken och resandet kan återhämta sig efter raset under pandemin. Trafiken ligger fortfarande på en nivå som är 60 procent under tiden före pandemin.

Vänsterpartisten Jens Holm är ordförande i trafikutskottet. Han tycker att det är hög tid att avveckla Bromma.

– Vi tycker att den ska läggas ner. Den stora svagheten i initiativet från majoriteten är att det inte svarar på hur Bromma ska finansieras. Bromma kommer att gå med förlust under överskådlig tid, säger Holm.

– Tar man ett sådant här initiativ måste man vara tydlig med att man vill subventionera Bromma med flera hundra miljoner varje år. Skulle folk få höra det så skulle de inse det ologiska i att ha två flygplatser i Stockholm.

(TT/Lars Larsson)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.

Bromma och processen

(TT)

September, 2020: Statliga Swedavia, som driver Bromma och Arlanda, lämnar på uppdrag av regeringen en analys för en förtida avveckling av Bromma. Bolaget hävdar att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. En flytt till Arlanda vore att föredra.

21 april, 2021: Regeringen meddelade att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda.

27 april: En utredning tillsätts med Trafikverkets ordförande Magnus Persson vid spakarna. Hans uppdrag var, bland många andra frågor, att gå igenom hur kapaciteten på Arlanda kan säkras för att klara trafiken från Bromma.

2 juni: Riksdagen beslutar om ett tillkännagivande till regeringen att vänta med avvecklingsbeslut till efter pandemin och begär även en plan, före årsskiftet, från regeringen för hur Arlanda ska utökas och utvecklas.

31 augusti: Regeringens utredare Magnus Persson levererar sitt underlag och konstaterar att regeringen redan 2022 kan fatta beslut om en ordnad, stegvis, flerårig avveckling av Bromma.

Hösten 2021: Utredningen går ut på remiss och regering börjar bereda frågan om det är möjligt att ta bort Bromma från basutbudet av flygplatser. Ett beslut kan dock bli fördröjt.

Initiativ för att hindra regeringen från att ändra basutbudet utan riksdagens godkännande.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBromma flygplats, Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Bromma flygplats, Stockholm. Arkivbild. Foto: Fredrik Sandberg/TT
Ekonomi & Näringsliv

Regeringen kan mista makt över flygplatser

TT/Lars Larsson

En majoritet i riksdagen vill beröva regeringen makt över vilka flygplatser som ska räknas till de viktigaste i landet. Det öppnar för riksdagen att hindra regeringen att avveckla Bromma i förtid.

– Jag förväntar mig att regeringen går ut och säger att den har nu förstått att en majoritet i riksdagen inte vill lägga ner Bromma i förtid och att man därför lägger alla sådana planer åt sidan, säger Maria Stockhaus, trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, till TT.

Det var förra månaden som M väckte initiativet om att, enkelt uttryckt, riksdagen bör beröva regeringen makten över det så kallade basutbudet av flygplatser i Sverige. De fyra borgerliga partierna samt Sverigedemokraterna står bakom initiativet och har majoritet i trafikutskottet.

I basutbudet ingår flygplatser som Arlanda, Bromma och Landvetter och ytterligare sju flygplatser. Nu gäller att det är regeringen som bestämmer vilka som ska ingå i basutbudet. En förutsättning för att avveckla Bromma i förtid är att regeringen tar bort den ur basutbudet. Först då skulle statliga Swedavia kunna inleda en avveckling.

Fråga först

I förslaget för ett tillkännagivande till regeringen från riksdagen och dess trafikutskott sägs att regeringen måste fråga riksdagen om godkännande först, innan ändringar görs i det nationella basutbudet. Ett beslut om tillkännagivandet kan tas i höst.

– Det bör behandlas skyndsamt med tanke på hur regeringen har agerat, säger Maria Stockhaus.

Hon syftar på att regeringen i våras överraskande meddelade att den vill avveckla Bromma i förtid och flytta verksamheten och trafiken till Arlanda. Miljöpartister firade med tårta, vilket inte föll i god jord hos oppositionen i riksdagen.

Ute på remiss

En majoritet i riksdagen uttalade på nytt att regeringen borde hejda sig och vänta med avgörande beslut om Bromma, som framför allt haft betydelse för inrikestrafik på en rad orter. Men infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) lät en utredare analysera och lägga förslag på hur en ordnad avveckling av Bromma skulle kunna gå till. Den sista augusti lämnade utredaren Magnus Persson över sina förslag. Utredningen är nu ute på remiss.

Magnus Persson bedömde att regering och riksdag någon gång nästa år skulle kunna ta beslut om hur avvecklingen kan gå till och att den skulle kunna vara avslutad någon gång 2025–2027.

Som stöd för att lägga ner Bromma har regeringen visat på en analys som Swedavia gjort om att det inte skulle vara affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. Dessutom finns, enligt bolaget, förutsättningar för att samla trafiken på Arlanda.

Är feltajmat

Oppositionen har invänt att det är fel tid att ta oåterkalleliga beslut om Bromma utan att veta när, om och hur snabbt flygtrafiken och resandet kan återhämta sig efter raset under pandemin. Trafiken ligger fortfarande på en nivå som är 60 procent under tiden före pandemin.

Vänsterpartisten Jens Holm är ordförande i trafikutskottet. Han tycker att det är hög tid att avveckla Bromma.

– Vi tycker att den ska läggas ner. Den stora svagheten i initiativet från majoriteten är att det inte svarar på hur Bromma ska finansieras. Bromma kommer att gå med förlust under överskådlig tid, säger Holm.

– Tar man ett sådant här initiativ måste man vara tydlig med att man vill subventionera Bromma med flera hundra miljoner varje år. Skulle folk få höra det så skulle de inse det ologiska i att ha två flygplatser i Stockholm.

(TT/Lars Larsson)

 

Vill du läsa en politiskt oberoende (på riktigt) nyhetstidning med ledarartiklar och klassisk inrikes- och utrikesjournalistik utan politisk färgning eller överdrifter? Just nu, tidsbegränsat introduktionserbjudande – ingen bindning – säg upp enkelt när du vill via mejl eller telefon. Webb- och e-tidning endast 1 krona första månaden, klicka här! Förnyas automatiskt för 99 kr/mån tills du väljer att säga upp. Om du även vill ha 4 utgåvor papperstidning första månaden betalar du endast 19 kronor och klickar här! Förnyas automatiskt för 149 kr/mån.

Bromma och processen

(TT)

September, 2020: Statliga Swedavia, som driver Bromma och Arlanda, lämnar på uppdrag av regeringen en analys för en förtida avveckling av Bromma. Bolaget hävdar att det inte är affärsmässigt motiverat att driva Bromma vidare. En flytt till Arlanda vore att föredra.

21 april, 2021: Regeringen meddelade att den vill avveckla Bromma flygplats och flytta trafiken till Arlanda.

27 april: En utredning tillsätts med Trafikverkets ordförande Magnus Persson vid spakarna. Hans uppdrag var, bland många andra frågor, att gå igenom hur kapaciteten på Arlanda kan säkras för att klara trafiken från Bromma.

2 juni: Riksdagen beslutar om ett tillkännagivande till regeringen att vänta med avvecklingsbeslut till efter pandemin och begär även en plan, före årsskiftet, från regeringen för hur Arlanda ska utökas och utvecklas.

31 augusti: Regeringens utredare Magnus Persson levererar sitt underlag och konstaterar att regeringen redan 2022 kan fatta beslut om en ordnad, stegvis, flerårig avveckling av Bromma.

Hösten 2021: Utredningen går ut på remiss och regering börjar bereda frågan om det är möjligt att ta bort Bromma från basutbudet av flygplatser. Ett beslut kan dock bli fördröjt.

Initiativ för att hindra regeringen från att ändra basutbudet utan riksdagens godkännande.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024