loadingRiksrevisionens granskning visar att reduktionsplikten gör bränslepriserna allt högre.Foto: Lucigerma/Shutterstock
Riksrevisionens granskning visar att reduktionsplikten gör bränslepriserna allt högre.Foto: Lucigerma/Shutterstock
Inrikes

Reduktionsplikten inte möjlig med nuvarande utformning

Olle Felten

Riksrevitionens granskning av reduktionsplikten visar att den med nuvarande utformning inte är genomförbar fram till 2030. Det beror främst på höga priser och att beslut om reduktionsplikten saknar tillräckligt underlag.


Den 20 juni publicerade Riksrevisionen en ny granskningsrapport om reduktionsplikten, det vill säga tvingande inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Granskningen, som avslutades under våren 2023, levererar flera för den tidigare S-regeringen ganska bistra besked. Man konstaterar bland annat att de regler som råder kring reduktionsplikten, med uppräkningar av kraven på inblandning av biobränslen fram till 2030, inte är möjliga att genomföra. Det kommer helt enkelt inte att finnas tillräcklig mängd biobränsle som kan blandas in i de fossila bränslena. Man pekar också på att prisutvecklingen på biobränslen gör att det skulle bli en mycket tung kostnad för transporter i allmänhet om den nu lagstadgade reduktionsplikten, som innebär en ökning med drygt 200 procent för bensin och drygt 100 procent för diesel, skulle genomföras fullt ut till 2030. I detta sammanhang konstaterar man också att befolkningen på landsbygden skulle drabbas oproportionerligt mycket av en fortsatt färd i den utstakade riktningen. Man menar också att det finns andra åtgärder, utanför transportsektorn, som skulle kunna ersätta delar av reduktionsplikten för att nå klimatmålen.

Energimyndigheten, som bland annat ansvarar för tillsyn på energiområdet, bedriver enligt granskningen inte en tillräckligt omfattande och regelbunden tillsyn för att säkerställa biodrivmedlens ”hållbarhet”. Bristerna i tillsynsverksamheten riskerar enligt Riksrevisionen att leda till fel eller fusk i rapporteringen kring biodrivmedlens växthusgasutsläpp. I rapporten konstaterar man också att ”det är oklart om regeringen har beaktat risken för sådana fel när man utformat reduktionsplikten”.

Reduktionsplikten

Reduktionsplikten infördes 2018, av den dåvarande S-regeringen efter krav från MP. Syftet var att bidra till Sveriges arbete med att nå målet att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010.

Reduktionsplikten innebär att alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från fossila drivmedel genom att blanda in ”hållbara” biodrivmedel i bensin och diesel. Inblandningen av biodrivmedel är olika för bensin och diesel, och ökar successivt fram till 2030. Inblandningskraven för 2023 till 2025 framgår här.

Den nuvarande regeringens förslag till ändring av reduktionsplikten skulle betyda att den sätts till en fast andel om 6 procent för både bensin och diesel, fram till och med 2026. Ett förslag om nya nivåer för 2027 till 2030 har aviserats till senare i år.

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingRiksrevisionens granskning visar att reduktionsplikten gör bränslepriserna allt högre.Foto: Lucigerma/Shutterstock
Riksrevisionens granskning visar att reduktionsplikten gör bränslepriserna allt högre.Foto: Lucigerma/Shutterstock
Inrikes

Reduktionsplikten inte möjlig med nuvarande utformning

Olle Felten

Riksrevitionens granskning av reduktionsplikten visar att den med nuvarande utformning inte är genomförbar fram till 2030. Det beror främst på höga priser och att beslut om reduktionsplikten saknar tillräckligt underlag.


Den 20 juni publicerade Riksrevisionen en ny granskningsrapport om reduktionsplikten, det vill säga tvingande inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel. Granskningen, som avslutades under våren 2023, levererar flera för den tidigare S-regeringen ganska bistra besked. Man konstaterar bland annat att de regler som råder kring reduktionsplikten, med uppräkningar av kraven på inblandning av biobränslen fram till 2030, inte är möjliga att genomföra. Det kommer helt enkelt inte att finnas tillräcklig mängd biobränsle som kan blandas in i de fossila bränslena. Man pekar också på att prisutvecklingen på biobränslen gör att det skulle bli en mycket tung kostnad för transporter i allmänhet om den nu lagstadgade reduktionsplikten, som innebär en ökning med drygt 200 procent för bensin och drygt 100 procent för diesel, skulle genomföras fullt ut till 2030. I detta sammanhang konstaterar man också att befolkningen på landsbygden skulle drabbas oproportionerligt mycket av en fortsatt färd i den utstakade riktningen. Man menar också att det finns andra åtgärder, utanför transportsektorn, som skulle kunna ersätta delar av reduktionsplikten för att nå klimatmålen.

Energimyndigheten, som bland annat ansvarar för tillsyn på energiområdet, bedriver enligt granskningen inte en tillräckligt omfattande och regelbunden tillsyn för att säkerställa biodrivmedlens ”hållbarhet”. Bristerna i tillsynsverksamheten riskerar enligt Riksrevisionen att leda till fel eller fusk i rapporteringen kring biodrivmedlens växthusgasutsläpp. I rapporten konstaterar man också att ”det är oklart om regeringen har beaktat risken för sådana fel när man utformat reduktionsplikten”.

Reduktionsplikten

Reduktionsplikten infördes 2018, av den dåvarande S-regeringen efter krav från MP. Syftet var att bidra till Sveriges arbete med att nå målet att minska utsläppen från inrikes transporter med 70 procent till 2030 jämfört med 2010.

Reduktionsplikten innebär att alla drivmedelsleverantörer måste minska växthusgasutsläppen från fossila drivmedel genom att blanda in ”hållbara” biodrivmedel i bensin och diesel. Inblandningen av biodrivmedel är olika för bensin och diesel, och ökar successivt fram till 2030. Inblandningskraven för 2023 till 2025 framgår här.

Den nuvarande regeringens förslag till ändring av reduktionsplikten skulle betyda att den sätts till en fast andel om 6 procent för både bensin och diesel, fram till och med 2026. Ett förslag om nya nivåer för 2027 till 2030 har aviserats till senare i år.

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024