Pumpafrön – 11 bevisade hälsofördelar
En ökande mängd forskning visar att pumpafrön innehåller en hel skattkista av sjukdomsbekämpande ämnen.


Pumpafrön, liksom alla ätbara frön, innehåller otroliga mängder näringsämnen och läkande substanser. De rymmer ju trots allt framtida världar inuti sin kompakta struktur. Som Ralph Waldo Emerson sade: ”Skapelsen av tusen skogar finns inuti ett enda ekollon”.

För att säkerställa de små frönas överlevnad utanför pumpan, har naturen försett dem med en extremt rik källa av organiskt bundna näringsämnen, inklusive mycket höga nivåer av viktiga hälsofrämjande mineraler.

Till exempel innehåller ca1 dl (64 g) pumpafrön 44 procent av det dagliga behovet av zink, 22 procent av koppar, 42 procent av magnesium, 16 procent av mangan, 17 procent av kalium och tillräckligt med järn (17 procent) för att förbättra järnbristassocierad  anemi (blodbrist). Och kom ihåg att mineraler från livsmedel är betydligt mer biotillgängliga och biokompatibla än de som kommer från oorganiska källor.

Utöver fröets uppenbara näringsfördelar har nya forskningsstudier visat att pumpafrömjöl, såväl som dess pressade olja, kan ha fantastiska terapeutiska egenskaper när det gäller att mildra sjukdomar.

Man får tillgång till de hälsofrämjande effekterna av pumpafrö i form av frömjöl, olja eller hela frön.

11 hälsofördelar av pumpafrö


1. Prostataförstoring

Pumpafrö har studerats för sin förmåga att hämma testosteronorsakad prostataförstoring, vilket är en vanlig orsakande faktor vid godartad prostataförstoring. Det visade sig också vara säkert och effektivt i ett kliniskt test 2014 där det jämfördes med läkemedlet Prozasin, som ofta används för att behandla högt blodtryck, posttraumatisk stressstörning och symtom på en förstorad prostata.

2. Postmenopausala symtom

Kvinnor som tog tillskott med 2 000 mg pumpafröolja under 12 veckor fick minskat blodtryck, ökat HDL-kolesterol (det ”goda” kolesterolet), samt minskade symtom förknippade med nedsatt hormonfunktion, såsom värmevallningar, huvudvärk och ledvärk. Ytterligare forskning visar på att negativa hjärt-kärlförändringar förknippade med östrogenbrist, såsom blodtryck och lipidavvikelser, kan mildras med pumpafröolja.

3. Njursten

Enligt en studie som utfördes 1987 och publicerades i American Journal of Clinical Nutrition, svarade barn med kalciumoxalatkristaller (den vanligaste orsaken till njursten) i urinen positivt på tillskott av pumpafrön i kosten.

4. Hjärt- och leversjukdom

En blandning av linfrön och pumpafrön visade sig ha hjärtskyddande och leverskyddande egenskaper i en djurstudie från 2008 publicerad i Journal of Food Chemistry & Toxicology.

5. Läkemedel och kemisk toxicitet

Proteinisolat i pumpafrö har visat sig mildra toxiciteten av paracetamol (Alvedon) i levern samt skydda mot tunntarmsskada orsakad av läkemedlet metotrexat, i en djurmodell. Man har också studerat hur det kan skydda mot leverskada orsakad av koltetraklorid.

6. Artrit

I en studie publicerad 1995 i Journal of Pharmacological Research visade sig pumpafröolja vara lika effektiv som det inflammationshämmande NSAID-läkemedlet indometacin i en experimentell modell av artrit, men utan att orsaka leverskada.

7. Högt blodtryck

Djur som intog pumpafröolja svarade bättre på konventionell läkemedelsbehandling med ACE-hämmare och kalciumkanalblockerare (vilka båda används för att behandla högt blodtryck), troligtvis på grund av dess fördelaktiga antioxidantegenskaper.

8. Parasiter

En preklinisk hundundersökning har visat att pumpafrön har betydande aktivitet mot tarmparasiter.

9. Sömnlöshet och Ångest

Pumpafrön innehåller höga nivåer av aminosyran tryptofan (22 mg/gram pumpafröprotein), vilken är förstadiet till serotonin – som i sig omvandlas till melatonin, ”sömnhormonet” på kvällen.

Forskning som publicerades 2007 i Canadian Journal of Physiology and Pharmacology fann att när pumpafrömjöl togs i kombination med glukos uppnåddes en liknande effekt som den för farmaceutisk tryptofan. Och en studie från 2005 som publicerades i tidskriften Nutritional Neuroscience fann att tryptofan utvunnet ur pumpafrön i kombination med kolhydrater var lika effektiv som farmaceutisk tryptofan för att minska sömnlösheten under natten.

10. Androgen alopecia (manligt håravfall som även kan drabba kvinnor)

Ett slumpmässigt, placebokontrollerat dubbel-blind-test 2014 publicerat i Evid Based Complement Alternat Med fann att män som intog pumpafröolja fick en genomsnittlig 30-40 procentig ökning av hårmängden, medan placebogruppen endast fick 5-10 procent ökad hårmängd. GreenMedinfo skriver mer utförligt om detta i en artikel som heter "Pumpkin Seed Oil Found to Help Reverse Balding”.

11. Överaktiv urinblåsa/urinproblem

Ett kliniskt test 2014 visade att intag av pumpafröolja, 10 gram per dag under 12 veckor, var säkert och effektivt för att minska patienters problem med en överaktiv blåsa.

Det här är ändå bara några av pumpafröets positiva egenskaper som forskningen har upptäckt, men det finns många fler. Så kunskapen om alla dessa hälsofrämjande ämnen som finns i många av våra livsmedel bekräftar Hippokrates gamla och tidlösa uttalande om att ”maten kan vara vår medicin”. 

Sayer Ji är grundare av Greenmedinfo.com, recensent på International Journal of Human Nutrition and Functional Medicine, medgrundare av och VD för Systome Biomed, samt vice ordförande på National Health Federation. Artikeln publicerades ursprungligen på GreenMedinfo.com

Hjälp oss att driva tidningen vidare!

En donation till Epoch Times gör stor skillnad. Världen utsätts ständigt för felinformation. Epoch Times står för sanningsenlig och ansvarsfull journalistik. Vi täcker viktiga nyheter som de flesta andra medier ignorerar. Många nyheter i medier är partiska och vridna. Vi vill ge våra läsare ett bredare perspektiv av vad som pågår i vår värld. Varje bidrag, stort som smått, räknas. Vi uppskattar verkligen ditt stöd! Här ser du hur du kan stödja oss.