loading
Inrikes

Producenter ska ta ansvar för skräp för en halv miljard

Eva Sagerfors

Genom att lägga ekonomiskt ansvar på producenter av de vanligaste engångsplastprodukterna ska nedskräpningen minska. Men nedskräpningen är också en fråga om beteende, menar Petra Selander, handläggare på Naturvårdsverket.

Från den 1 januari 2023 gäller förordningen om nedskräpningsavgifter. Det innebär att producenter av vissa engångsplastprodukter nu ska betala en årlig avgift. Petra Selander är handläggare på Naturvårdsverkets producentansvarsenhet.

– Det ska gå till att ersätta kommunerna för att städa bort de här produkterna, säger hon.

Mål för minskad nedskräpning

Målen ska vara nådda 2030 och producenterna ska enligt förordningen om nedskräpningsavgifter (2021:1002) på ett effektivt sätt bidra till att nå målen.

Nedskräpningens omfattning ska bedömas utifrån skräpmätningar som Naturvårdsverket utför vartannat år.

Förpackningar som är engångsplastprodukter: Målet är att nedskräpningen utomhus ska ha halverats från och med år 2030 jämfört med år 2023.

Tobaksvaror och filter: När det gäller fimpar är målet att nedskräpningen utomhus ska ha halverats 2030 jämfört med 2023.

Våtservetter: Målet är att nedskräpningen utomhus ska vara försumbar senast 2030.

Ballonger: Målet är att nedskräpningen utomhus senast 2030 ska vara försumbar.

Producenter av vissa engångsplastprodukter ska årligen betala en fast skräpavgift och en rörlig produktavgift. Årsavgiften ska betalas från 2023 och produktavgiften från 2024.

Källa: Naturvårdsverket 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Inrikes

Producenter ska ta ansvar för skräp för en halv miljard

Eva Sagerfors

Genom att lägga ekonomiskt ansvar på producenter av de vanligaste engångsplastprodukterna ska nedskräpningen minska. Men nedskräpningen är också en fråga om beteende, menar Petra Selander, handläggare på Naturvårdsverket.

Från den 1 januari 2023 gäller förordningen om nedskräpningsavgifter. Det innebär att producenter av vissa engångsplastprodukter nu ska betala en årlig avgift. Petra Selander är handläggare på Naturvårdsverkets producentansvarsenhet.

– Det ska gå till att ersätta kommunerna för att städa bort de här produkterna, säger hon.

Mål för minskad nedskräpning

Målen ska vara nådda 2030 och producenterna ska enligt förordningen om nedskräpningsavgifter (2021:1002) på ett effektivt sätt bidra till att nå målen.

Nedskräpningens omfattning ska bedömas utifrån skräpmätningar som Naturvårdsverket utför vartannat år.

Förpackningar som är engångsplastprodukter: Målet är att nedskräpningen utomhus ska ha halverats från och med år 2030 jämfört med år 2023.

Tobaksvaror och filter: När det gäller fimpar är målet att nedskräpningen utomhus ska ha halverats 2030 jämfört med 2023.

Våtservetter: Målet är att nedskräpningen utomhus ska vara försumbar senast 2030.

Ballonger: Målet är att nedskräpningen utomhus senast 2030 ska vara försumbar.

Producenter av vissa engångsplastprodukter ska årligen betala en fast skräpavgift och en rörlig produktavgift. Årsavgiften ska betalas från 2023 och produktavgiften från 2024.

Källa: Naturvårdsverket 

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024