(TT)
Trafikverkets nya digitala system kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och infördes natten mot den 11 december.
Det nya systemet ska ge en effektivare planering och användning av järnvägen och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om tåglägen och banarbeten. Trafikverket har beskrivit omläggningen som helt nödvändig och ett paradigmskifte.
Redan innan systemet infördes höjde bland annat tågoperatörernas branschorganisation Tågföretagen varningsflagg för att det inte hunnit testas tillräckligt.
Den 17 december rapporterade SVT att över 400 fel har rapporterats in sedan systemet togs i bruk, vilket har lett till att personalen inför varje pass får nya instruktioner för hur de ska arbeta.
I samband med detta sade fackförbundet Sekos ordförande Charlotte Olsson till Dagens Nyheter att flera hundra personer har uttryckt sin oro efter systembytet, som har lett till ökad stress för personalen.
Trafikverkets presschef Bengt Olsson delar inte bilden av felens omfattning, utan menar att över hälften av ärendena har rört frågor om hur man ska arbeta:
De som jobbar manuellt i det nya systemet måste hitta sätt för hur de ska jobba i bland när det uppstår en speciell situation. Det har inneburit att man har fått gå tillbaka och hjälpa dem att hitta rätt, säger han.