loadingEtt väderomslag eller en nedriven kontaktledning skulle kunna ställa till det i jul, enligt SJ. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ett väderomslag eller en nedriven kontaktledning skulle kunna ställa till det i jul, enligt SJ. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Pressat läge för tågen i jul: "Det är skört"

Marielle Theander Olsson

Ett nytt planeringssystem och sjukdom bland personalen pressar SJ och Trafikverket inför årets stora reshelg. Nu finns en oro för problem i jultrafiken.

– Just nu ser det ut att funka, men det är skört, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

Julen är en av årets största reshelger för tågbolagen – och den första sedan Trafikverkets digitala planeringssystem togs i bruk den 11 december.

Trafikverkets nya planeringssystem

(TT)

Trafikverkets nya digitala system kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och infördes natten mot den 11 december.

Det nya systemet ska ge en effektivare planering och användning av järnvägen och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om tåglägen och banarbeten. Trafikverket har beskrivit omläggningen som helt nödvändig och ett paradigmskifte.

Redan innan systemet infördes höjde bland annat tågoperatörernas branschorganisation Tågföretagen varningsflagg för att det inte hunnit testas tillräckligt.

Den 17 december rapporterade SVT att över 400 fel har rapporterats in sedan systemet togs i bruk, vilket har lett till att personalen inför varje pass får nya instruktioner för hur de ska arbeta.

I samband med detta sade fackförbundet Sekos ordförande Charlotte Olsson till Dagens Nyheter att flera hundra personer har uttryckt sin oro efter systembytet, som har lett till ökad stress för personalen.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson delar inte bilden av felens omfattning, utan menar att över hälften av ärendena har rört frågor om hur man ska arbeta:

De som jobbar manuellt i det nya systemet måste hitta sätt för hur de ska jobba i bland när det uppstår en speciell situation. Det har inneburit att man har fått gå tillbaka och hjälpa dem att hitta rätt, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEtt väderomslag eller en nedriven kontaktledning skulle kunna ställa till det i jul, enligt SJ. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ett väderomslag eller en nedriven kontaktledning skulle kunna ställa till det i jul, enligt SJ. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Inrikes

Pressat läge för tågen i jul: "Det är skört"

Marielle Theander Olsson

Ett nytt planeringssystem och sjukdom bland personalen pressar SJ och Trafikverket inför årets stora reshelg. Nu finns en oro för problem i jultrafiken.

– Just nu ser det ut att funka, men det är skört, säger SJ:s presschef Tobbe Lundell.

Julen är en av årets största reshelger för tågbolagen – och den första sedan Trafikverkets digitala planeringssystem togs i bruk den 11 december.

Trafikverkets nya planeringssystem

(TT)

Trafikverkets nya digitala system kallas MPK (marknadsanpassad planering och kapacitet) och infördes natten mot den 11 december.

Det nya systemet ska ge en effektivare planering och användning av järnvägen och göra det lättare för tågoperatörerna att ansöka om tåglägen och banarbeten. Trafikverket har beskrivit omläggningen som helt nödvändig och ett paradigmskifte.

Redan innan systemet infördes höjde bland annat tågoperatörernas branschorganisation Tågföretagen varningsflagg för att det inte hunnit testas tillräckligt.

Den 17 december rapporterade SVT att över 400 fel har rapporterats in sedan systemet togs i bruk, vilket har lett till att personalen inför varje pass får nya instruktioner för hur de ska arbeta.

I samband med detta sade fackförbundet Sekos ordförande Charlotte Olsson till Dagens Nyheter att flera hundra personer har uttryckt sin oro efter systembytet, som har lett till ökad stress för personalen.

Trafikverkets presschef Bengt Olsson delar inte bilden av felens omfattning, utan menar att över hälften av ärendena har rört frågor om hur man ska arbeta:

De som jobbar manuellt i det nya systemet måste hitta sätt för hur de ska jobba i bland när det uppstår en speciell situation. Det har inneburit att man har fått gå tillbaka och hjälpa dem att hitta rätt, säger han.

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024