De så kallade Kinapaketen ligger fortfarande på en låg nivå i jämförelse med volymerna för ett år sedan. Peter Hesslin på Postnord förväntar sig ingen dramatisk ökning under den intensiva period som startar i och med Black Friday.
– Avgiften från i mars har tagit bort det här luststyrda beteendet, det är jag tämligen övertygad om.
Leveranstiderna har förbättrats sedan kaoset i mars då Postnord införde en avgift om 75 kronor för alla försändelser från länder utanför EU.
– Det råder det inga tvivel om, även om det inte är helt felfritt på grund av att det är mycket manuellt arbete, säger Peter Hesslin, chef för Solutions på Postnord Sverige.
Efter att avgiften infördes minskade antalet försändelser från tredje land radikalt, från cirka 100 000 till 10 000 paket per dag. Därefter har volymerna ökat successivt – men ligger fortfarande nere på en fjärdedel i jämförelse med för ett år sedan.
Intensiv period väntar
Det gör att Peter Hesslin känner sig trygg inför den intensiva period som väntar veckorna efter Black Friday, shopping- och readagen som infaller den 23 november.
– Jag tror inte att det kommer att vara någon dramatisk ökning från tredje land, och även om det skulle öka med hundra procent så kommer vi att klara det eftersom vi redan är på så pass låga nivåer, säger han.
Det var i samband med att momsreglerna skärptes som Postnord införde avgiften.
Tidigare var det privatpersoners ansvar att deklarera moms för varor under 200 kronor, men då Tullverket beslutade att det nu skulle ligga på Postnords bord så ökade den administrativa bördan som följd.
Hesslin tror att avgiften och det faktum att ingen nu slipper moms förändrat svenskarnas efterfrågan på billiga varor från Asien.
Dubbelt så dyrt
Försändelser därifrån har ett värde på i snitt 50–60 kronor, med moms och avgift blir det mer än dubbelt så dyrt.
– Att köpa kunna köpa någonting för 10–20 kronor med leverans inom en vecka och utan några extra avgifter, det är extremt lustfyllt, säger Hesslin.
– Men nu innebär det lite mer besvär, vilket tagit bort det där luststyrda beteendet, det är jag tämligen övertygad om.
Däremot tror han att paketen kan komma att öka igenom om Postnord ingår fler avtal liknande det med den amerikanska e-handelssajten Wish.
Sedan i somras är det Wish som hanterar momsen direkt vid köptillfället och Postnord har därför slopat den administrativa avgiften för försändelser därifrån.
– Wish har ökat sin försäljning sedan de implementerade det här i juni, om fler hänger på kan vi se ytterligare en ökning även om jag inte ser att det skulle ske med någon större dramatik, säger Hesslin.
(Malin Jansson/TT)