loading
Ledare

Ledare: Postmodern pedagogik 2021

Daniel Sundqvist

Ett uppmärksammat träningsprogram för lärare i USA med syftet att motverka rasism visar varför vi bör ifrågasätta vissa antaganden hos samtidens ideologiska lärogrenar.

Utbildningsdepartement i Oregon skickade nyligen ut ett nyhetsbrev som uppmanade mellanstadielärare att registrera sig för en kurs vars syfte sägs vara att främja rättvisa och jämlikhet för minoritetsstudenter.

Det framgår att en del i detta inkluderar att identifiera den giftiga ”vit-makt kulturen” inom matematiken. Som exempel på denna påstådda vit-makt kultur ges bland annat matematikens fokus på endast ett specifikt rätt svar, att det krävs att studentens arbete rättas samt att lärare likställer misstag med ett felaktigt svar.

Det hävdas att ”Genom att upprätthålla idén om att det alltid finns rätt och fel svar främjas objektivitet...”. Istället föreslås att lärarna uppmanar studenterna att komma fram till åtminstone två svar på ett problem samt att ifrågasätta det korrekta svaret i standardiserade prov.

Postmoderna idéer som dessa florerar sedan länge på universitet och är lika aktuella i Sverige som i USA. Det intressanta med denna kurs är att den tydliggör den logiska slutsats som uppkommer när dessa teorier dras till sin spets. Är det verkligen konstruktivt att begrepp som objektivitet, rätt och fel förkastas med anklagelsen att vara förtryckande?

Existensen av rätt och fel

Objektiv absolut sanning är förstås ett problematiskt filosofiskt koncept på grund av den uppenbara svårigheten att definiera någon sådan. Men att det existerar objektivt rätt och fel för ett givet problem i en given disciplin, till exempel matematiken eller logiken, tycks giltigt och verifierbart i den fysiska världen. Detta är förstås grundläggande inom vetenskapen.

Skulle man till exempel ifrågasätta hållfasthetslära vid konstruktion av höghus, flygplan och kärnkraftverk skulle detta få förödande konsekvenser. Likaså att ifrågasätta aritmetiska principer vid balansering av en budget.

Det tycks således som det faktiskt finns objektivt existerande principer vi bör förhålla oss till. Att ignorera detta får praktiska konsekvenser, till exempel flygplan som störtar eller ekonomisk kris.

Lag och moral tycks nämligen inte kunna existera utan begrepp för att särskilja mellan rätt och fel.

Än allvarligare är dock de kulturella konsekvenser som uppstår om sanning, fakta, rätt och fel förlorar sin mening. Lag och moral tycks nämligen inte kunna existera utan begrepp för att särskilja mellan rätt och fel.

Att tron på en objektiv lag slutar att existera innebär dock inte att all maktutövning försvinner. Snarare gäller det motsatta vilket var en del av George Orwells budskap i den dystopiska romanen 1984. Det auktoritära partiet säger sig ha makt att fastslå att 2 + 2 = 5 eftersom medborgarnas eget förnuft blivit underställt den politiska viljan hos partiet. Då tron på en objektiv verklighet blivit urholkat finns ingen möjlighet att bestrida påståendet.

Med tanke på att Orwell i sin roman namngav partiet efter "English socialism", kan vi anta att Orwell ansåg det finnas potential för denna typ av tyranni i vårt eget politiska system av reformativ socialism.

Fenomenet inom svensk politik

Det finns många indikationer på att detta fenomen redan är utbrett i Sverige. Vi ser i den nutida politiska debatten att många påståenden framstår direkt förnuftsvidriga.

Till exempel framhålls stundtals att migrationen är en ekonomisk vinst för Sverige. Annie Lööf hävdar att vi har förutsättningar att ta emot 30 miljoner invandrare. Rasism mot vita är inte rasism. L framhålls vara i opposition till S trots att i fyra år möjliggjort dess regeringsmakt. Att kämpa för demokrati innebär att bekämpa den folkliga oppositionen mot ovan påståenden.

Detta accepteras i debatten som helt rimliga positioner. Men hur står sig dessa vid en saklig granskning? Offentligheten tycks dock inte längre eftersöka rationella svar grundade i tanken på en objektivt existerande måttstock för vad som är sant eller falskt. Istället anklagas all opposition för rasism och vit-makt.

Elförsörjningen hanteras på samma sätt. Frågan om huruvida vi har en elkris i Sverige tycks uppfattas av energiministern som ett retorisk spel snarare än en teknisk fråga, och hävdar att vi inte har någon elbrist eftersom vi har överflöd av el i norr.

Men finns det ett objektivt existerande hot mot Sveriges energiförsörjning? Mycket tyder på att så är fallet.

Det framstår således som budskapet i kursen i fråga ovan, redan är verksam inom svensk politik. Objektivitet har mer och mer förlorat sin innebörd och den politiska ”sanningen” har tagit över i dess ställe.

På frågan om huruvida begrepp som objektivitet, rätt och fel bör förkastas, är svaret nej då detta får katastrofala konsekvenser. Snarare framstår denna relativisering och ifrågasättande som en del av en auktoritär kultur som resulterar i att lag och moral urholkas. Detta är varken en lyckad pedagogik, eller grund för politisk dialog.

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Ledare

Ledare: Postmodern pedagogik 2021

Daniel Sundqvist

Ett uppmärksammat träningsprogram för lärare i USA med syftet att motverka rasism visar varför vi bör ifrågasätta vissa antaganden hos samtidens ideologiska lärogrenar.

Utbildningsdepartement i Oregon skickade nyligen ut ett nyhetsbrev som uppmanade mellanstadielärare att registrera sig för en kurs vars syfte sägs vara att främja rättvisa och jämlikhet för minoritetsstudenter.

Det framgår att en del i detta inkluderar att identifiera den giftiga ”vit-makt kulturen” inom matematiken. Som exempel på denna påstådda vit-makt kultur ges bland annat matematikens fokus på endast ett specifikt rätt svar, att det krävs att studentens arbete rättas samt att lärare likställer misstag med ett felaktigt svar.

Det hävdas att ”Genom att upprätthålla idén om att det alltid finns rätt och fel svar främjas objektivitet...”. Istället föreslås att lärarna uppmanar studenterna att komma fram till åtminstone två svar på ett problem samt att ifrågasätta det korrekta svaret i standardiserade prov.

Postmoderna idéer som dessa florerar sedan länge på universitet och är lika aktuella i Sverige som i USA. Det intressanta med denna kurs är att den tydliggör den logiska slutsats som uppkommer när dessa teorier dras till sin spets. Är det verkligen konstruktivt att begrepp som objektivitet, rätt och fel förkastas med anklagelsen att vara förtryckande?

Existensen av rätt och fel

Objektiv absolut sanning är förstås ett problematiskt filosofiskt koncept på grund av den uppenbara svårigheten att definiera någon sådan. Men att det existerar objektivt rätt och fel för ett givet problem i en given disciplin, till exempel matematiken eller logiken, tycks giltigt och verifierbart i den fysiska världen. Detta är förstås grundläggande inom vetenskapen.

Skulle man till exempel ifrågasätta hållfasthetslära vid konstruktion av höghus, flygplan och kärnkraftverk skulle detta få förödande konsekvenser. Likaså att ifrågasätta aritmetiska principer vid balansering av en budget.

Det tycks således som det faktiskt finns objektivt existerande principer vi bör förhålla oss till. Att ignorera detta får praktiska konsekvenser, till exempel flygplan som störtar eller ekonomisk kris.

Lag och moral tycks nämligen inte kunna existera utan begrepp för att särskilja mellan rätt och fel.

Än allvarligare är dock de kulturella konsekvenser som uppstår om sanning, fakta, rätt och fel förlorar sin mening. Lag och moral tycks nämligen inte kunna existera utan begrepp för att särskilja mellan rätt och fel.

Att tron på en objektiv lag slutar att existera innebär dock inte att all maktutövning försvinner. Snarare gäller det motsatta vilket var en del av George Orwells budskap i den dystopiska romanen 1984. Det auktoritära partiet säger sig ha makt att fastslå att 2 + 2 = 5 eftersom medborgarnas eget förnuft blivit underställt den politiska viljan hos partiet. Då tron på en objektiv verklighet blivit urholkat finns ingen möjlighet att bestrida påståendet.

Med tanke på att Orwell i sin roman namngav partiet efter "English socialism", kan vi anta att Orwell ansåg det finnas potential för denna typ av tyranni i vårt eget politiska system av reformativ socialism.

Fenomenet inom svensk politik

Det finns många indikationer på att detta fenomen redan är utbrett i Sverige. Vi ser i den nutida politiska debatten att många påståenden framstår direkt förnuftsvidriga.

Till exempel framhålls stundtals att migrationen är en ekonomisk vinst för Sverige. Annie Lööf hävdar att vi har förutsättningar att ta emot 30 miljoner invandrare. Rasism mot vita är inte rasism. L framhålls vara i opposition till S trots att i fyra år möjliggjort dess regeringsmakt. Att kämpa för demokrati innebär att bekämpa den folkliga oppositionen mot ovan påståenden.

Detta accepteras i debatten som helt rimliga positioner. Men hur står sig dessa vid en saklig granskning? Offentligheten tycks dock inte längre eftersöka rationella svar grundade i tanken på en objektivt existerande måttstock för vad som är sant eller falskt. Istället anklagas all opposition för rasism och vit-makt.

Elförsörjningen hanteras på samma sätt. Frågan om huruvida vi har en elkris i Sverige tycks uppfattas av energiministern som ett retorisk spel snarare än en teknisk fråga, och hävdar att vi inte har någon elbrist eftersom vi har överflöd av el i norr.

Men finns det ett objektivt existerande hot mot Sveriges energiförsörjning? Mycket tyder på att så är fallet.

Det framstår således som budskapet i kursen i fråga ovan, redan är verksam inom svensk politik. Objektivitet har mer och mer förlorat sin innebörd och den politiska ”sanningen” har tagit över i dess ställe.

På frågan om huruvida begrepp som objektivitet, rätt och fel bör förkastas, är svaret nej då detta får katastrofala konsekvenser. Snarare framstår denna relativisering och ifrågasättande som en del av en auktoritär kultur som resulterar i att lag och moral urholkas. Detta är varken en lyckad pedagogik, eller grund för politisk dialog.

Sveriges nya satsning inom nationell och internationell nyhetsjournalistik i tryck. Teckna din provprenumeration idag – endast 99kr, avslutas automatiskt – klicka på bilden nedan för mer info:

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024