loading
Den danska byrå som ligger bakom SAS reklamfilm har hotats. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau/TT
Den danska byrå som ligger bakom SAS reklamfilm har hotats. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau/TT
Utrikes

Polisinsatsen vid SAS reklambyrå Köpenhamn

Epoch Times

Polisen har undersökt ett misstänkt bombhot i centrala Köpenhamn där SAS reklambyrå ligger, och har nu lämnat området.

"Vi hittade inget av polisiärt intresse och är nu färdiga på platsen", skriver polisen på Twitter.

Den danska reklambyrån som ligger på adressen hade anlitats av SAS för den omdiskuterade reklamfilmen som under onsdagen först togs bort från sociala medier och sedan lades ut igen under kvällen.

Hotet kom in via mejl vid femtiden på torsdag morgon. Polisen kan inte kommentera om hotet är direkt kopplat till SAS reklamfilm.

SAS tog bort reklamfilm – ”en samordnad attack”

Filmen handlade om vad som egentligen är skandinaviskt. I reklamen lyfter SAS fram mat eller uppfinningar som anses vara skandinaviska men som härstammar från andra länder. Som exempel tas köttbullar, Danmarks älskade smörrebröd och midsommarstången.

"Vad är egentligen skandinaviskt? Absolut ingenting", säger en berättarröst.

Filmen skapade uppståndelse och kritik i sociala medier och togs tillfälligt bort under onsdag morgon, ett knappt dygn efter att den publicerats. SAS förklarade beslutet med att kampanjen utsatts för en attack.

– När vi såg den här onormala trafiken i vår Youtubekanal och på vår Facebooksida misstänkte vi att det var en nätattack, sade Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till TT under onsdagen.

Filmen återpublicerades sedan samma kväll.

(Anna Hansson/TT)

Läs mer

Mest lästa

Rekommenderat

loading
Den danska byrå som ligger bakom SAS reklamfilm har hotats. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau/TT
Den danska byrå som ligger bakom SAS reklamfilm har hotats. Foto: Olafur Steinar Gestsson/Ritzau/TT
Utrikes

Polisinsatsen vid SAS reklambyrå Köpenhamn

Epoch Times

Polisen har undersökt ett misstänkt bombhot i centrala Köpenhamn där SAS reklambyrå ligger, och har nu lämnat området.

"Vi hittade inget av polisiärt intresse och är nu färdiga på platsen", skriver polisen på Twitter.

Den danska reklambyrån som ligger på adressen hade anlitats av SAS för den omdiskuterade reklamfilmen som under onsdagen först togs bort från sociala medier och sedan lades ut igen under kvällen.

Hotet kom in via mejl vid femtiden på torsdag morgon. Polisen kan inte kommentera om hotet är direkt kopplat till SAS reklamfilm.

SAS tog bort reklamfilm – ”en samordnad attack”

Filmen handlade om vad som egentligen är skandinaviskt. I reklamen lyfter SAS fram mat eller uppfinningar som anses vara skandinaviska men som härstammar från andra länder. Som exempel tas köttbullar, Danmarks älskade smörrebröd och midsommarstången.

"Vad är egentligen skandinaviskt? Absolut ingenting", säger en berättarröst.

Filmen skapade uppståndelse och kritik i sociala medier och togs tillfälligt bort under onsdag morgon, ett knappt dygn efter att den publicerats. SAS förklarade beslutet med att kampanjen utsatts för en attack.

– När vi såg den här onormala trafiken i vår Youtubekanal och på vår Facebooksida misstänkte vi att det var en nätattack, sade Karin Nyman, kommunikationsdirektör på SAS, till TT under onsdagen.

Filmen återpublicerades sedan samma kväll.

(Anna Hansson/TT)

Rekommenderat

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad (föräldraledig)

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024