loadingEnergiminister Khashayar Farmanbar (S) och regeringen möter nya krav från riksdagspartier om åtgärder för att mildra effekterna av stigande dieselpriser. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Energiminister Khashayar Farmanbar (S) och regeringen möter nya krav från riksdagspartier om åtgärder för att mildra effekterna av stigande dieselpriser. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Partier svänger om reduktionsplikten

TT

Stigande dieselpriser gör att flera partier är på väg att svänga om reduktionsplikten. KD, M och V verkar ångra att de röstade för stegrade krav på inblandning av dyrare biobränsle i diesel och bensin förra året.

– Vi vill att regeringen ska återkomma med sänkta nivåer i reduktionsplikten, även biodrivmedel har sina problem. Det är reduktionsplikten som driver priserna just nu, sade Vänsterledaren Nooshi Dadgostar till TT i veckan.

Samtidigt försökte Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna att få riksdagens miljö- och jordbruksutskott med på ett förslag om att se över reduktionsplikten och sänka kraven. Moderaterna gav dem sitt stöd men resten av utskottet, en majoritet, sade nej. Även Vänsterpartiet, trots partiledarens uttalande.

Reduktionsplikten

(TT)

Reduktionsplikten kom ur det nu spruckna januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.

Men så sent som i juni förra året röstade också Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet för årliga, ökade krav på inblandning av biodrivmedel i den vanliga dieseln och bensinen.

Biodrivmedel är dyrare än diesel och bensin varför literpriset på macken ökar varje gång plikten stegras.

Plikten är utformad för att bidra till att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter (utom flyg) med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010.

Regeringen bedömde våren 2021 att plikten kan leda till att priset på en liter bensin ökar med uppemot 2 kronor och 90 öre fram till 2030 och priset på en liter diesel med uppemot 5 kronor och 40 öre. Ovanpå det kommer 25 procents moms för en vanlig konsument.

Ökningarna ser dock ut att kunna bli högre än så.

Källa. Riksdagen, 2020/21:MJU23

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingEnergiminister Khashayar Farmanbar (S) och regeringen möter nya krav från riksdagspartier om åtgärder för att mildra effekterna av stigande dieselpriser. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Energiminister Khashayar Farmanbar (S) och regeringen möter nya krav från riksdagspartier om åtgärder för att mildra effekterna av stigande dieselpriser. Arkivbild. Foto: Jessica Gow/TT
Ekonomi & Näringsliv

Partier svänger om reduktionsplikten

TT

Stigande dieselpriser gör att flera partier är på väg att svänga om reduktionsplikten. KD, M och V verkar ångra att de röstade för stegrade krav på inblandning av dyrare biobränsle i diesel och bensin förra året.

– Vi vill att regeringen ska återkomma med sänkta nivåer i reduktionsplikten, även biodrivmedel har sina problem. Det är reduktionsplikten som driver priserna just nu, sade Vänsterledaren Nooshi Dadgostar till TT i veckan.

Samtidigt försökte Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna att få riksdagens miljö- och jordbruksutskott med på ett förslag om att se över reduktionsplikten och sänka kraven. Moderaterna gav dem sitt stöd men resten av utskottet, en majoritet, sade nej. Även Vänsterpartiet, trots partiledarens uttalande.

Reduktionsplikten

(TT)

Reduktionsplikten kom ur det nu spruckna januariavtalet mellan Socialdemokraterna, Centerpartiet, Liberalerna och Miljöpartiet.

Men så sent som i juni förra året röstade också Moderaterna, Kristdemokraterna och Vänsterpartiet för årliga, ökade krav på inblandning av biodrivmedel i den vanliga dieseln och bensinen.

Biodrivmedel är dyrare än diesel och bensin varför literpriset på macken ökar varje gång plikten stegras.

Plikten är utformad för att bidra till att minska utsläppen av växthusgaser från inrikes transporter (utom flyg) med minst 70 procent till 2030 jämfört med 2010.

Regeringen bedömde våren 2021 att plikten kan leda till att priset på en liter bensin ökar med uppemot 2 kronor och 90 öre fram till 2030 och priset på en liter diesel med uppemot 5 kronor och 40 öre. Ovanpå det kommer 25 procents moms för en vanlig konsument.

Ökningarna ser dock ut att kunna bli högre än så.

Källa. Riksdagen, 2020/21:MJU23

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024