loading
Rekordhöga dieselpriser, bland annat till följd av reduktionspliktens krav på ökad inblandning av dyrare biobränsle, har upprört många hushåll och företag i vinter. Arkivbild. Foto: Fredrik Persson/TT
Rekordhöga dieselpriser, bland annat till följd av reduktionspliktens krav på ökad inblandning av dyrare biobränsle, har upprört många hushåll och företag i vinter. Arkivbild. Foto: Fredrik Persson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Energiministern: Högt dieselpris viktig signal

TT

De rekordhöga dieselpriserna är en viktig signal, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Han hoppas det ska leda till ökad produktion av biodrivmedel och en större andel elfordon i framtiden.

Dieselpriserna sprängde vid årsskiftet 20-kronorsvallen och har fortsatt upp sedan dess. En avgörande faktor bakom prislyftet har varit den så kallade reduktionsplikten, som successivt tvingar bränsleleverantörer att blanda i allt mer av dyrare biodrivmedel (HVO) i den bensin och diesel som ska säljas.

"Vi följer läget"

Någon reträtt när det gäller reduktionsplikten finns inte i planerna i närtid. Några konkreta stödåtgärder till drabbade företag och hushåll finns inte heller i pipeline.

Reduktionsplikten i korthet

(TT)

Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att leverantörer av drivmedel successivt ska höja inblandningen av fossilfria bränslen – som HVO – i sina drivmedel.

Detta ska bidra till att nå det nationella målet om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030.

Från årsskiftet höjdes reduktionsplikten till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Siktet är inställt på att till 2030 nå upp till en reduktionsplikt på 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Från i somras gäller även reduktionsplikt för flygfotogen.

Reduktionsplikten får priseffekter vid bensin- och dieselpumpen för hushåll och företag, då det biobränsle som blandas in är väsentligt dyrare än bensin och diesel.

Källa: Energimyndigheten

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading
Rekordhöga dieselpriser, bland annat till följd av reduktionspliktens krav på ökad inblandning av dyrare biobränsle, har upprört många hushåll och företag i vinter. Arkivbild. Foto: Fredrik Persson/TT
Rekordhöga dieselpriser, bland annat till följd av reduktionspliktens krav på ökad inblandning av dyrare biobränsle, har upprört många hushåll och företag i vinter. Arkivbild. Foto: Fredrik Persson/TT
Ekonomi & Näringsliv

Energiministern: Högt dieselpris viktig signal

TT

De rekordhöga dieselpriserna är en viktig signal, enligt energiminister Khashayar Farmanbar (S). Han hoppas det ska leda till ökad produktion av biodrivmedel och en större andel elfordon i framtiden.

Dieselpriserna sprängde vid årsskiftet 20-kronorsvallen och har fortsatt upp sedan dess. En avgörande faktor bakom prislyftet har varit den så kallade reduktionsplikten, som successivt tvingar bränsleleverantörer att blanda i allt mer av dyrare biodrivmedel (HVO) i den bensin och diesel som ska säljas.

"Vi följer läget"

Någon reträtt när det gäller reduktionsplikten finns inte i planerna i närtid. Några konkreta stödåtgärder till drabbade företag och hushåll finns inte heller i pipeline.

Reduktionsplikten i korthet

(TT)

Lagen om reduktionsplikt trädde i kraft 2018 och innebär att leverantörer av drivmedel successivt ska höja inblandningen av fossilfria bränslen – som HVO – i sina drivmedel.

Detta ska bidra till att nå det nationella målet om 70 procent minskade växthusgasutsläpp från inrikes transporter till 2030.

Från årsskiftet höjdes reduktionsplikten till 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för diesel. Siktet är inställt på att till 2030 nå upp till en reduktionsplikt på 28 procent för bensin och 66 procent för diesel.

Från i somras gäller även reduktionsplikt för flygfotogen.

Reduktionsplikten får priseffekter vid bensin- och dieselpumpen för hushåll och företag, då det biobränsle som blandas in är väsentligt dyrare än bensin och diesel.

Källa: Energimyndigheten

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024