loadingBlommor på vindrutan på en bil vid Umeå Fallskärmsklubb, på Umeå flygplats, dagen efter flygolyckan. Foto: Erik Abel/TT
Blommor på vindrutan på en bil vid Umeå Fallskärmsklubb, på Umeå flygplats, dagen efter flygolyckan. Foto: Erik Abel/TT
Inrikes

Olycksplanets vinge bröts av

Epoch Times

Delar av en vinge på flygplanet som kraschade i Umeå på söndagen bröts av i luften. Nio personer omkom i olyckan.

Nu stoppar Svenska Fallskärmsförbundet tillfälligt alla fallskärmshoppningar med flygplansmodellen.

Statens haverikommission ska utreda hur olyckan kunde inträffa. Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, och två andra utredare har besökt olyckplatsen under måndagsförmiddagen. Swaffer bekräftar för Dagens Nyheter att delar av en av flygplanets vingar har brutits av.

– Det stämmer. Den ena vingen har ju brutits av i luften och fanns inte vid vraket utan delar av den har hittats på annan plats, en bit bort, säger Peter Swaffer till tidningen.

När TT får kontakt med Swaffer vill han varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position. Men utifrån dessa källor går det inte att se vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, enligt Swaffer.

Under dagen ska vraket transporteras till haverikommissionens anläggning i Strängnäs för fortsatt undersökning, enligt Dagens Nyheter.

Räddningstjänsten i båt på väg till olycksplatsen på söndagen vid Storsandskär utanför Umeå. Foto: Samuel Pettersson/TT

Stoppar flygplansmodellen

Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) stoppar nu tillfälligt alla fallskärmshoppningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan. Två andra fallskärmsklubbar i Sverige använder flygplansmodellen i dag.

– Vi gör ett temporärt stopp tills att vi fått mer fakta och information om hur vi ska förhålla oss. Det innebär inte att vi avbryter all hoppning under tolv månader med den här flygplanstypen, men vi gör ett temporärt stopp och gör en otroligt noggrann research – vad och vilka åtgärder ska vi vidta med hänsyn till den här tragedin? säger Per-Olov Humla, ordförande för SFF.

Ombord på planet fanns en grupp fallskärmshoppare och samtliga omkom. Förbundet ska nu samla in så mycket information som möjligt om flygplansmodellen och därefter göra en ny bedömning om huruvida det är säkert att fortsätta använda flygplanet eller inte, säger Per-Olov Humla.

– I samband med en sådan här otroligt allvarlig olycka är det självklart att vi stannar upp och att vi reflekterar över vad det är som har hänt. Det vore snarare väldigt oansvarigt om vi bara säger att vi fortsätter att lasta i hoppare i maskinen som om inget har hänt, säger han.

Svenska Fallskärmsförbundets ordförande Per-Olov Humla i Umeå efter flygolyckan, där nio personer omkom på söndagen. Foto: Samuel Pettersson/TT

"Kändes surrealistiskt"

Olycksutredningar tar vanligen upp till tolv månader. Planet som störtade var tillverkat i Australien. Enligt Peter Swaffer kan utredningen av vad som hänt komma att fördröjas om det är så att man behöver hämta in information från tillverkare utomlands.

Planet är en flygplansmodell som i regel är knappt nio meter lång, med propeller på nosen, enligt Swedavia. Tillverkaren skriver till TT att man är beredd att bidra till utredningen.

"Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter", skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.

Aftonbladet har pratat med en pilot som själv brukade flyga olycksplanet. Han flög ett annat plan i går och vinkade av sina vänner på flygplatsen. Han hörde på radion att de var redo att hoppa.

– Jag tänkte: nu är de i gång, säger han till tidningen, och berättar hur det sedan blev tyst:

– Det kändes surrealistiskt, nyss var de på fyra kilometers höjd, och nu säger de att de har havererat. Det går inte ihop.

Bjuds in till kyrka

Gösta Lindberg var en av många som såg planet före kraschen. Han sommarjobbar med att byta väggar i en sommarstuga.

– Vi satt och åt lunch och såg och hörde ett plan till och från. Planet var uppe i luften. Ungefär 600–700 meter ifrån oss, sade han till TT efter olyckan.
40–50 minuter senare kom ena polaren och sa att ett plan hade kraschat i Umeå. Då kollade vi var det var och förstod att det var det planet vi hade sett.

Gösta Lindberg såg flygplanet före olyckan. Foto: Samuel Pettersson/TT

Anhöriga, vittnen och andra som behöver prata eller få stöd bjöds under söndagen in till flygplatsen i Umeå och till Ålidhemskyrkan.

– Jag vet att det var folk på båda ställena, säger Gabriella Bandling, kommunikatör på Region Västerbotten, som samarbetar med kommunen och Svenska kyrkan om stödet.

– Stämningen är dämpad, det är jättetragiskt det som hänt.

Rättsmedicinalverket har kopplats in för att tillsammans med polisens tekniker identifiera de omkomna. Extra personal har kallats in och målsättningen är att identifieringen ska vara klar i slutet av veckan, enligt myndigheten.

(Britta Kramsjö/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingBlommor på vindrutan på en bil vid Umeå Fallskärmsklubb, på Umeå flygplats, dagen efter flygolyckan. Foto: Erik Abel/TT
Blommor på vindrutan på en bil vid Umeå Fallskärmsklubb, på Umeå flygplats, dagen efter flygolyckan. Foto: Erik Abel/TT
Inrikes

Olycksplanets vinge bröts av

Epoch Times

Delar av en vinge på flygplanet som kraschade i Umeå på söndagen bröts av i luften. Nio personer omkom i olyckan.

Nu stoppar Svenska Fallskärmsförbundet tillfälligt alla fallskärmshoppningar med flygplansmodellen.

Statens haverikommission ska utreda hur olyckan kunde inträffa. Peter Swaffer, avdelningschef på Statens haverikommission, och två andra utredare har besökt olyckplatsen under måndagsförmiddagen. Swaffer bekräftar för Dagens Nyheter att delar av en av flygplanets vingar har brutits av.

– Det stämmer. Den ena vingen har ju brutits av i luften och fanns inte vid vraket utan delar av den har hittats på annan plats, en bit bort, säger Peter Swaffer till tidningen.

När TT får kontakt med Swaffer vill han varken bekräfta eller dementera uppgifterna.

Eftersom planet inte hade någon svart låda får man söka information genom vittnesförhör, undersökning av vraket och från telefoner och surfplattor ombord som registrerar höjd och position. Men utifrån dessa källor går det inte att se vad piloten har gjort eller hur motorn har mått, enligt Swaffer.

Under dagen ska vraket transporteras till haverikommissionens anläggning i Strängnäs för fortsatt undersökning, enligt Dagens Nyheter.

Räddningstjänsten i båt på väg till olycksplatsen på söndagen vid Storsandskär utanför Umeå. Foto: Samuel Pettersson/TT

Stoppar flygplansmodellen

Svenska Fallskärmsförbundet (SFF) stoppar nu tillfälligt alla fallskärmshoppningar med den olycksdrabbade flygplansmodellen GippsAero GA8 Airvan. Två andra fallskärmsklubbar i Sverige använder flygplansmodellen i dag.

– Vi gör ett temporärt stopp tills att vi fått mer fakta och information om hur vi ska förhålla oss. Det innebär inte att vi avbryter all hoppning under tolv månader med den här flygplanstypen, men vi gör ett temporärt stopp och gör en otroligt noggrann research – vad och vilka åtgärder ska vi vidta med hänsyn till den här tragedin? säger Per-Olov Humla, ordförande för SFF.

Ombord på planet fanns en grupp fallskärmshoppare och samtliga omkom. Förbundet ska nu samla in så mycket information som möjligt om flygplansmodellen och därefter göra en ny bedömning om huruvida det är säkert att fortsätta använda flygplanet eller inte, säger Per-Olov Humla.

– I samband med en sådan här otroligt allvarlig olycka är det självklart att vi stannar upp och att vi reflekterar över vad det är som har hänt. Det vore snarare väldigt oansvarigt om vi bara säger att vi fortsätter att lasta i hoppare i maskinen som om inget har hänt, säger han.

Svenska Fallskärmsförbundets ordförande Per-Olov Humla i Umeå efter flygolyckan, där nio personer omkom på söndagen. Foto: Samuel Pettersson/TT

"Kändes surrealistiskt"

Olycksutredningar tar vanligen upp till tolv månader. Planet som störtade var tillverkat i Australien. Enligt Peter Swaffer kan utredningen av vad som hänt komma att fördröjas om det är så att man behöver hämta in information från tillverkare utomlands.

Planet är en flygplansmodell som i regel är knappt nio meter lång, med propeller på nosen, enligt Swedavia. Tillverkaren skriver till TT att man är beredd att bidra till utredningen.

"Vi har tagit del av nyheterna om händelsen med ett GA8-plan i Sverige. Vi står redo för att fullt ut samarbeta med utredande myndigheter", skriver Mahindra-koncernen, där den australiska tillverkaren ingår.

Aftonbladet har pratat med en pilot som själv brukade flyga olycksplanet. Han flög ett annat plan i går och vinkade av sina vänner på flygplatsen. Han hörde på radion att de var redo att hoppa.

– Jag tänkte: nu är de i gång, säger han till tidningen, och berättar hur det sedan blev tyst:

– Det kändes surrealistiskt, nyss var de på fyra kilometers höjd, och nu säger de att de har havererat. Det går inte ihop.

Bjuds in till kyrka

Gösta Lindberg var en av många som såg planet före kraschen. Han sommarjobbar med att byta väggar i en sommarstuga.

– Vi satt och åt lunch och såg och hörde ett plan till och från. Planet var uppe i luften. Ungefär 600–700 meter ifrån oss, sade han till TT efter olyckan.
40–50 minuter senare kom ena polaren och sa att ett plan hade kraschat i Umeå. Då kollade vi var det var och förstod att det var det planet vi hade sett.

Gösta Lindberg såg flygplanet före olyckan. Foto: Samuel Pettersson/TT

Anhöriga, vittnen och andra som behöver prata eller få stöd bjöds under söndagen in till flygplatsen i Umeå och till Ålidhemskyrkan.

– Jag vet att det var folk på båda ställena, säger Gabriella Bandling, kommunikatör på Region Västerbotten, som samarbetar med kommunen och Svenska kyrkan om stödet.

– Stämningen är dämpad, det är jättetragiskt det som hänt.

Rättsmedicinalverket har kopplats in för att tillsammans med polisens tekniker identifiera de omkomna. Extra personal har kallats in och målsättningen är att identifieringen ska vara klar i slutet av veckan, enligt myndigheten.

(Britta Kramsjö/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024