loading




Norsk olsevar-båt. Foto: Kjell Magnus Okland
Norsk olsevar-båt. Foto: Kjell Magnus Okland
Kultur

Olsevar – Norges båtskatt

Susan Hallett

I fjol lades oselvarbåten till UNESCO:s register för goda exempel på hur man kan bevara immateriella kulturarv, tack vare den traditionella byggnadskonsten och undervisningsmetoderna.

Förr i tiden var träbåten oselvar Norges främsta färdmedel. Den användes även som fritidsbåt. När moderna båtar introducerades på 1940-talet, och staten reglerade marknaden, tvingades båtbyggarna dock hitta andra jobb. Bättre bildvägar gynnade heller inte träbåten.

För att skydda det traditionella båtbygget grundade Os Båtbyggjarlag i Hordaland, med stöd från Statens konstråd, ett ideellt båtvarv och en verkstad kallad Oselvarverkstaden.

Denna stiftelse har varit verksam sedan 1997. Den rekryterar båtbyggare och för vidare byggtekniker (som normalt sett gick i arv från far till son). De drar till sig aktiva båtbyggare, förser dem med infrastruktur och stödjer hela byggprocessen för oselvar-båtar.

Fram tills idag har man byggt över 85 båtar och restaurerat 40. Fem av de sex lärlingarna är aktiva och fyra båtbyggare deltar. De har tillgång till en verkstad där ”man uppmuntrar kunskapsutbyte såväl som material och verktyg”.

Att bygga de 5-10 meter långa båtarna, som är gjorda för tävling, frakt eller fiske, tar runt 500-600 timmar. Denna tid inkluderar allt från att ”förhandla med materialleverantörer till att rigga och testa slutprodukten”. Byggarna gör också fältstudier, demonstrationer och deltar i seminarium och utställningar, både lokalt och internationellt.

 

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loading




Norsk olsevar-båt. Foto: Kjell Magnus Okland
Norsk olsevar-båt. Foto: Kjell Magnus Okland
Kultur

Olsevar – Norges båtskatt

Susan Hallett

I fjol lades oselvarbåten till UNESCO:s register för goda exempel på hur man kan bevara immateriella kulturarv, tack vare den traditionella byggnadskonsten och undervisningsmetoderna.

Förr i tiden var träbåten oselvar Norges främsta färdmedel. Den användes även som fritidsbåt. När moderna båtar introducerades på 1940-talet, och staten reglerade marknaden, tvingades båtbyggarna dock hitta andra jobb. Bättre bildvägar gynnade heller inte träbåten.

För att skydda det traditionella båtbygget grundade Os Båtbyggjarlag i Hordaland, med stöd från Statens konstråd, ett ideellt båtvarv och en verkstad kallad Oselvarverkstaden.

Denna stiftelse har varit verksam sedan 1997. Den rekryterar båtbyggare och för vidare byggtekniker (som normalt sett gick i arv från far till son). De drar till sig aktiva båtbyggare, förser dem med infrastruktur och stödjer hela byggprocessen för oselvar-båtar.

Fram tills idag har man byggt över 85 båtar och restaurerat 40. Fem av de sex lärlingarna är aktiva och fyra båtbyggare deltar. De har tillgång till en verkstad där ”man uppmuntrar kunskapsutbyte såväl som material och verktyg”.

Att bygga de 5-10 meter långa båtarna, som är gjorda för tävling, frakt eller fiske, tar runt 500-600 timmar. Denna tid inkluderar allt från att ”förhandla med materialleverantörer till att rigga och testa slutprodukten”. Byggarna gör också fältstudier, demonstrationer och deltar i seminarium och utställningar, både lokalt och internationellt.

 

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024