loadingVolvo XC60. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Volvo XC60. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Nya polisbilar – Volvo med avancerad teknik

TT

Polismyndigheten har beställt 2 200 nya bensin- och dieselbilar från svensk-kinesiska tillverkaren Volvo. De nya bilarna är utrustade med avancerad teknik som ska hjälpa polisen att stoppa fartdårar och andra brottslingar.

Upphandlingen av de omkring 2 200 nya Volvobilarna avslutades nyligen, som Dagens PS var först att rapportera om.

Hans Nilsson, kommissarie på trafiksektionen i polisregion Stockholm, säger till TT att polisen har beställt två bilmodeller från Volvo: Stadsjeepen Volvo XC60 till ingripandeverksamheten, och kombimodellen V90 till trafikpolisen.

– Den exakta utrullningstakten är svår att sia om, men det är 2 200 bilar som ska ut med början under vecka 22, säger Nilsson.

Läser av registreringsskyltar

De nya fordonen är utrustade med vanliga säkerhetsfunktioner som filhållningsassistans och autobroms, men också med kameror som på egen hand läser av registreringsskyltar på bilar.

– Tekniken registrerar när kameran ser bilar som är belagda med körförbud, inte har betalat in fordonsskatten, eller där föraren har anmärkningar. Det är väldigt effektivt i vårt arbete, säger Nilsson.

Dessutom finns en inbyggd radarsensor som mäter hastigheten på andra fordon. Poliserna får därmed en omedelbar notifikation om någon bryter mot hastighetsgränsen — samtidigt som fortkörningen fångas på film.

– Det är en väldigt avancerad radar som läser av hastigheter till och med på mötande fordon. Det lagras också, så att man med lätthet kan ta fram bilen som kan vara aktuell att rapportera, säger Nilsson.

Regionledningscentralen får även möjlighet att koppla upp sig till bilens kameror, som filmar från alla vinklar, för att lättare kunna bedöma situationen på plats.

Klagat på ryggont

Hans Nilsson förklarar att tekniken inte var den enda viktiga aspekten vid upphandlingen. Ergonomin var minst lika prioriterad, som möjligheten att sitta bekvämt i förarstolen med utrustning runt midjan, men också att det ska vara skonsamt för poliserna att hantera omhändertagna personer och tyngre utrustning.

– Många poliser har klagat på ryggont och dåliga stolsinställningar i tidigare bilar. Tester har gjorts för att se hur kroppen belastas under långa tjänstgöringspass. För att lyfta den frågan fick 100 poliser, små som stora, testa bilmodellerna, säger Nilsson.

Polismyndigheten köpte medvetet in en stor volym bilar från en och samma tillverkare för att dels hålla nere servicekostnader, dels göra det enklare för enskilda poliser att hantera fordonen.

– Bilarna i dag börjar bli så teknikstinna att det är viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt att vi får en hög igenkänningsfaktor. Den som kommer till jobbet ska inte ena dagen köra ett visst bilmärke, och nästa dag ett annat bilmärke, säger Nilsson.

Enligt polisens presstjänst kostar bilarna omkring 750 000 kronor styck, vilket innebär att upphandlingen av själva fordonen totalt är värd omkring 1,7 miljarder kronor.

Elbilar inte aktuellt

De nya Volvobilarna har bensin- och dieselmotorer med över 300 hästkrafter. Hans Nilsson förklarar att elektrifierade bilar, som laddhybrider och helelektriska bilar, inte var aktuella vid upphandlingen.

– För det första finns inte många leverantörer som har rena elbilar. Elbilarna är många gånger väldigt tunga med tanke på batterikapaciteten, sedan har vi inte heller infrastruktur på plats för att ladda alla bilarna på kort tid i våra garage. Därför föll valet på de här motorkonfigurationerna.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Läs mer

Mest lästa

Har du ett nyhetstips?

Skicka till es.semithcope@spit.

Rekommenderat

loadingVolvo XC60. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Volvo XC60. Arkivbild. Foto: Pontus Lundahl/TT
Inrikes

Nya polisbilar – Volvo med avancerad teknik

TT

Polismyndigheten har beställt 2 200 nya bensin- och dieselbilar från svensk-kinesiska tillverkaren Volvo. De nya bilarna är utrustade med avancerad teknik som ska hjälpa polisen att stoppa fartdårar och andra brottslingar.

Upphandlingen av de omkring 2 200 nya Volvobilarna avslutades nyligen, som Dagens PS var först att rapportera om.

Hans Nilsson, kommissarie på trafiksektionen i polisregion Stockholm, säger till TT att polisen har beställt två bilmodeller från Volvo: Stadsjeepen Volvo XC60 till ingripandeverksamheten, och kombimodellen V90 till trafikpolisen.

– Den exakta utrullningstakten är svår att sia om, men det är 2 200 bilar som ska ut med början under vecka 22, säger Nilsson.

Läser av registreringsskyltar

De nya fordonen är utrustade med vanliga säkerhetsfunktioner som filhållningsassistans och autobroms, men också med kameror som på egen hand läser av registreringsskyltar på bilar.

– Tekniken registrerar när kameran ser bilar som är belagda med körförbud, inte har betalat in fordonsskatten, eller där föraren har anmärkningar. Det är väldigt effektivt i vårt arbete, säger Nilsson.

Dessutom finns en inbyggd radarsensor som mäter hastigheten på andra fordon. Poliserna får därmed en omedelbar notifikation om någon bryter mot hastighetsgränsen — samtidigt som fortkörningen fångas på film.

– Det är en väldigt avancerad radar som läser av hastigheter till och med på mötande fordon. Det lagras också, så att man med lätthet kan ta fram bilen som kan vara aktuell att rapportera, säger Nilsson.

Regionledningscentralen får även möjlighet att koppla upp sig till bilens kameror, som filmar från alla vinklar, för att lättare kunna bedöma situationen på plats.

Klagat på ryggont

Hans Nilsson förklarar att tekniken inte var den enda viktiga aspekten vid upphandlingen. Ergonomin var minst lika prioriterad, som möjligheten att sitta bekvämt i förarstolen med utrustning runt midjan, men också att det ska vara skonsamt för poliserna att hantera omhändertagna personer och tyngre utrustning.

– Många poliser har klagat på ryggont och dåliga stolsinställningar i tidigare bilar. Tester har gjorts för att se hur kroppen belastas under långa tjänstgöringspass. För att lyfta den frågan fick 100 poliser, små som stora, testa bilmodellerna, säger Nilsson.

Polismyndigheten köpte medvetet in en stor volym bilar från en och samma tillverkare för att dels hålla nere servicekostnader, dels göra det enklare för enskilda poliser att hantera fordonen.

– Bilarna i dag börjar bli så teknikstinna att det är viktigt ur trafiksäkerhetssynpunkt att vi får en hög igenkänningsfaktor. Den som kommer till jobbet ska inte ena dagen köra ett visst bilmärke, och nästa dag ett annat bilmärke, säger Nilsson.

Enligt polisens presstjänst kostar bilarna omkring 750 000 kronor styck, vilket innebär att upphandlingen av själva fordonen totalt är värd omkring 1,7 miljarder kronor.

Elbilar inte aktuellt

De nya Volvobilarna har bensin- och dieselmotorer med över 300 hästkrafter. Hans Nilsson förklarar att elektrifierade bilar, som laddhybrider och helelektriska bilar, inte var aktuella vid upphandlingen.

– För det första finns inte många leverantörer som har rena elbilar. Elbilarna är många gånger väldigt tunga med tanke på batterikapaciteten, sedan har vi inte heller infrastruktur på plats för att ladda alla bilarna på kort tid i våra garage. Därför föll valet på de här motorkonfigurationerna.

(Erik Paulsson Rönnbäck/TT)

Kvalitetsjournalistik – så arbetar Svenska Epoch Times

Svenska Epoch Times är opartisk och tar inte politisk ställning. Publicerat material ska vara sant. Om vi har gjort fel ska vi skyndsamt rätta det.

Vi vill med vår sammantagna rapportering ge ett bredare perspektiv på samtidens relevanta frågor. Detta innebär inte att alla artiklar alltid ger ”båda sidor”, framförallt inte korta artiklar eller intervjuer där intentionen endast är att rapportera något som hänt just nu.

Vi är medlemmar i TU – mediehusens branschorganisation. Här finns de pressetiska reglerna vi följer.

Feedback

Svenska Epoch Times

Publisher
Vasilios Zoupounidis
Politisk chefredaktör
Daniel Sundqvist
Opinionschef
Lotta Gröning
Sportchef
Jonas Arnesen
Kulturchef
Einar Askestad

Svenska Epoch Times
DN-skrapan
Rålambsvägen 17
112 59 Stockholm

Epoch Times är en unik röst bland svenska medier. Vi är fristående och samtidigt en del av det stora globala medienätverket Epoch Media Group. Vi finns i 36 länder på 23 språk och är det snabbast växande nätverket av oberoende nyhetsmedier i världen. Svenska Epoch Times grundades år 2006 som webbtidning.

Epoch Times är en heltäckande nyhetstidning med främst riksnyheter och internationella nyheter.

Vi vill rapportera de viktiga händelserna i vår tid, inte för att de är sensationella utan för att de har betydelse i ett långsiktigt perspektiv.

Vi vill upprätthålla universella mänskliga värden, rättigheter och friheter i det vi publicerar. Svenska Epoch Times är medlem i Tidningsutgivarna (TU).

© Svenska Epoch Times 2024